Afspraak is afspraak

Wat is het verschil tussen MBO en VMBO onderwijs in Amsterdam
Een mentaliteitskwestie: Wat mij opvalt als je met VMBO docenten een afspraak maakt komen zij die over het algemeen gewoon na.
Als je met en MBO collega een afspraak maakt komen zij die over het algemeen niet na of pas als ze er op aangesproken worden. Bel maar eens met een willekeurige ROC in Amsterdam vraag eens een MBO collega terug te laten bellen, doe dit ook met een VMBO en zie het verschil.
Na een loopbaan van 30 jaar vind ik dit zeer opvallend.

9 Reacties

  1. generalisatie
    Wat een raar verhaal Einstein. Suggereer je hiermee dat:
    – MBO-docenten slechtere mensen zijn dan VMBO-docenten
    – telefonistes boodschappen in het MBO niet worden doorgegeven en in het VMBO wel
    – dat in jouw stad er aanmerkelijke verschillen zijn tussen V en MBO
    – dat de boodschap waarmee jij belt geen urgentie had op het MBO en wél op het VMBO.
    – of nog andere ‘wetenschappelijke’ conclusies uit een kennelijk eenmalige ervaring.

    • Mogelijke oorzaken
      Het blijft gissen. Op de eerste plaats of het ook werkelijk waar is dat contacten met vmbo docenten in het algemeen beter verlopen dan contacten met mbo docenten. En als dat zo is,ligt dat dan aan die docenten?

      Eerlijk gezegd kan ik me het wel een beetje voorstellen. MBO-scholen zijn notoir groot en slecht georganiseerd, tenminste, dat is hier op het forum een veelgehoorde mening. Dat dat zich dan ook uit in moeizamer contacten met docenten is voorstelbaar. VMBO scholen zijn natuurlijk toch wat kleiner en volgens BONners daarmee beter bestuurbaar.

      Ik denk dat Einsteins verhaal best zou kunnen kloppen, maar dat dat helemaal niet betekent dat mbo docenten onbeholpen horken zijn.

      Tenslotte: we generaliseren hier op het forum toch redelijk wat af. Lang niet iedere bewering hier is gestoeld op solide wetenschappelijk onderzoek. Toch denken we dat de ervaringen die we zelf hebben generaliseerbaar zijn. Ik vind de vraag van Einstein dan ook toelaatbaar en niet negatief stigmatiserend tov welke leraren dan ook. Hij suggereert zeker niet dan mbo leraren slechtere mensen zijn, lijkt me.

      • HBO en universiteit
        We hebben eerder een soortgelijke discussie gehad over het verschil tussen HBOs en universiteiten. Op de websites van universiteiten valt van alles te vinden: lijsten van medewerkers per afdeling, emailadressen van medewerkers, persoonlijke website van die medewerkers. Niets daarvan bij HBOs: probeer maar eens te ontdekken wie het rekenonderwijs geeft op een willekeurige PABO.

    • lange tenen
      einstein
      docent vmbo/mbo

      Hinke, dit geldt natuurlijk niet voor alle MBO docenten. Ik daag je uit, bel een MBO in Amsterdam, vraag naar een collega Nederlands en kijk of ze terugbellen!

      • Stom experiment
        Hoi Einstein, ik kan met goed voorstellen als een docent uit Amsterdam niet terug belt. Wat heeft hij/zij met mij als vreemdeling te maken?

        Als ik iemand was met wie hij functioneel te maken zou hebben, is het logisch dat er wel teruggebeld zou worden.

        De vraag is alleen: wat wil je hiermee nou echt beweren? Of ben je alleen kwaad omdat een docent een keer niet teruggebeld heeft naar -nota bene- Einstein?

        • Onbekend maakt onbemind?
          einstein
          docent vmbo/mbo
          Ik doe de intake op het MBO en wil graag wat achtergrond informatie over bepaalde leerlingen hebben. Ik bel dan met de afleverende school, vaak een MBO.
          Zelden word ik teruggebeld. Dit is een klacht van veel decanen uit Amsterdam, dikwijls aangekaart bij het decanenoverleg.
          Deze collega’s ken ik niet en zij nemen niet de moeite even terug te bellen of te mailen, dit is dus geen incident.
          Probeer het maar.

          • Eerste gedachte: het heeft
            Eerste gedachte: het heeft met de organisatiestructuur te maken.
            Ofdat er 1 receptioniste is (of eventueel 2 die elkaar afwisselen) die bij de ingang van een school zit langs wie alle leraren passeren en die alle leraren bij naam kent danwel dat er meerder receptionistes zijn die in verschillende gebouwen zitten, langs wie de leraren niet passeren en die niet alle leraren kent, dat maakt zeker nogal een verschil?
            In het eerste geval meld je het en geef je een briefje, in het tweede geval stuur je eerder een e-mailtje die eventueel laat wordt gelezen en wordt vergeten.

            Ik zou in ieder geval niet de verschillen zoeken in het soort mensen, hoe dan ook zullen ze naar mijn indruk verklaard kunnen worden door de organisatiestructuur.

          • Waardeloos
            Einstein, ik deel je mening dat de betreffende schoolafdeling van het MBO uiterst onklantvriendelijk handelt. Ik raad je echt aan om hierover een klacht in te dienen. Ik weet dat andere scholen op grond van klachten hun procedures hebben verbeterd. Een beetje telefoniste zou de boodschap moeten doorgeven, een beetje docent moet de tijd nemen om te reageren.

            Het mooiste is het als je de concrete voorbeelden erbij levert. Echt waar: klagen helpt!

          • mbo amsterdam
            einstein
            docent vmbo/mbo

            Je denkt toch niet dat ik nooit geklaagd heb hierover! Natuurlijk! Het is echter niet een enkele MBO, dit geldt voor 80% van de ROC’s. Laatst had ik iemand aan de lijn van de kappersopleiding van het ROCva. Ik vroeg of ze een briefje aan iemand wilde geven om mij terug te laten bellen, nadat ik 3x geprobeerd had haar te bereiken. Het antwoord was: Ik ben de secretaresse niet, probeert u het straks nog maar een keer! Je wordt er moedeloos van.
            Ik zie hetzelfde op mijn MBO opleiding, sommige afdelingen functioneren prima. De meeste helaas niet.

Reacties zijn gesloten.