Presbyterschool (Veteranenschool)

Elly, Gems, Bart en Moby hebben gereageerd op mijn opmerking over een Presbyterschool. Met mij erbij voldoende om een Comité d’Initiative op te richten. Lees de discussie op de draad “na roc nu ook oa po aan het dumpen” geïnitieerd door Mos. Zijn er nog meer BON-leden die misschien dat idee verder zouden willen uitwerken?
Seger Weehuizen

5 Reacties

  1. Experimentele school die ook een demonstratieschool is
    De meeste vernieuwingen in het onderwijs hebben plaats gevonden zonder dat eerst een deugdelijk onderzoek naar het nut van de hervorming plaats vond en zonder dat vergelijken met vroeger mogelijk was. Een nieuwe experimenteerschool (eigenlijk een demonstratieschool) met als leraren veteranen die nog in de pe-mammoet-tijd hebben les gegeven en die onder de toen geldende condities mogen werken maakt het mogelijk om wat we weggegooid hebben te vergelijken met de beweerde zegeningen van de vernieuwingen. Zo’n vergelijkschool is mogelijk zolang er nog voldoende fitte veteranen vanuit de pre-mammoettijd over zijn. Hare excellentie Marja van Bijsterveldt zou er van overtuigd moeten worden dat zo’n experiment/demonstratie gewenst is en niet lang uitgesteld kan worden.
    Het beste zou het experiment misschien wel in Amsterdam gehouden kunnen worden. Tot nog toe had je daar veel bij de Gymnasia uitgelote leerlingen. Daarnaast bestaat overal in den lande de behoefte aan scholen die veel voordelen van de zelfstandige Gymnasia bieden maar die niet de verplichting opleggen om in Grieks of Latijn eindexamen te doen.
    Seger Weehuizen

  2. Als het experiment slaagt
    Als het experiment slaagt komt dezelfde afweging in zicht die nu gemaakt is m.b.t. de invoering van “passend onderwijs” in de basisvorming. De genoemde experimenteerschool heeft weinig overhead en, gecorrigeerd voor de leeftijd, weinig ziektegevallen. Zij functioneert dus betrekkelijk goedkoop.Maar leerlingen die niet willen handelen naar het concept van “samen op weg naar het staatsexamen VWO” waarbij leraren en leerlingen partners zijn moeten elders opgevangen worden zodat de besparingen bij ouderwets onderwijs vergeleken moeten worden met de kosten van deze opvang.Als het experiment slaagt komt dezelfde afweging in zicht die nu gemaakt is m.b.t. de invoering van “passend onderwijs” in de basisvorming. De genoemde experimenteerschool heeft weinig overhead en, gecorrigeerd voor de leeftijd, weinig ziektegevallen. Maar leerlingen die niet willen handelen naar het concept van “samen op weg naar het staatsexamen VWO” waarbij leraren en leerlingen partners zijn moeten elders opgevangen worden zodat de besparingen bij ouderwets onderwijs vergeleken moeten worden met de kosten van deze opvang.
    Het zou de huidige regeringscoalitie zeer aanspreken als leerlingen van de Presbyterschool al na 5 jaar staatsexamen VWO afleggen.
    Het concept dat elke leerling die zich op school wil inspannen recht heeft op goed en dus ook efficiënt onderwijs moet in de demonstratieschool een grote rol spelen. Dat betekent dat de docent nauwelijks tijd zou moeten hoeven te steken in het handhaven van orde. Aan onwillige leerlingen zal geen kwartier worden gegeven. Zij worden door de school overboord gekieperd en komen in het vangnet van de overheid terecht.

    Seger Weehuizen

  3. IJllyceum
    Een presbyterschool zou voor BON natuurlijk in de eerste plaats een demonstratieschool zijn. We hebben gelijk en dat willen we graag aantonen. Het aanvragen van een demonstratieschool ligt gevoelig omdat het accent er dan op ligt dat de politici zich door de onderwijshervormers in de luren hebben laten leggen. Maar onze tegenstanders hebben experimenteerscholen mogen oprichten. Als BON bij de aanvraag voor een presbyterschool gelijke behandeling als argument wil aanvoeren moeten we dus wel toestemming voor een experimenteerschool aanvragen.
    Als je wil laten zien dat het onderwijs vroeger beter en goedkoper was moet je de vroegere omstandigheden zo goed mogelijk nabootsen. Dat kan het beste door veteranen in dienst te nemen die vroeger nog hebben meegemaakt.
    Als je het accent (eventueel slechts voor de buitenwereld) op het experimentele karakter van een proefBONschool legt kun je ook met jonge leraren werken. Die hebben meer energie en zouden de fouten van vroeger, die er ongetwijfeld ook zijn, uit kunnen filteren. Ik las elders op de BONsite onder de kop AMMENOOITNIET dat er een onderwijscollectief gevormd is.
    Het huidige kabinet legt in het onderwijs vooral de nadruk op snel studeren en geld besparing. Toestemming voor een experiment met een presbyterschool zal waarschijnlijker zijn als het om een 5-jarig IJllyceum gaat. Dat moet gemakkelijk te verwezenlijken zijn door de onderbouw 2-jarig te maken en de resten van de basisvorming op te ruimen. Minimale overhead kan dan voor verdere besparing zorgen. Ook dat is een restauratie. De zorg voor intelligente problemenmakende kinderen moet dan elders plaats vinden en dat zou volgens de huidige zienswijze niets van de besparing overlaten. (welwillende leerlingen met een handicap zijn in principe wel welkom op het IJllyceum).
    IJlen betekent behalve zich haasten ook raaskallen. Maar dat geldt soms slechts voor de toehoorders.
    Seger Weehuizen

  4. In The Economist: The great schools revolution
    Voor de liefhebbers: De effectiviteit van hervormingen in (voortgezet) onderwijs in internationaal perspectief: www.economist.com/node/21529014 (artikel van 17-9-2011). “Of the four chief elements of schools reform, diversity of supply is by far the most striking.”

  5. Gebruik oude schoolgebouwen
    Het is een prima idee om nieuwe scholen te bemensen met oud-docenten. Ik (65 jaar) zou daar graag een bijdrage aan leveren. In de stad waar ik dichtbij woon ligt nu een schoolgebouw 12 jaar leeg, daar komen binnenkort nog een paar geouwen bij. Ideaal: een presbyterschool in een markant oud schoolgebouw. Ik doe graag mee.

Reacties zijn gesloten.