Breinleren, een nieuwe loot aan de financiële stam.

Breinleren, een nieuwe loot aan de financiële stam.

Nu het faillissement van het competentiegericht leren nakend is, het realistisch rekenen meer dan onder vuur ligt, de SBL is opgedoekt en vervangen door een onderwijscoöperatie werd het voor de gesubsidieerde onderwijsontwikkelaar meer dan de hoogste tijd om met iets nieuws te komen. Kwestie van de onophoudelijke geldstroom ook onophoudelijk te maken. Belangrijk bij zo een nieuwigheidje is het economisch beproefde model van iedereen-ontwikkelt-zich-op-zijn-eigen-manier overeind te houden. Dit model heeft de afgelopen vijftien jaar meerdere goedgevulde zakken opgeleverd. Breinleren is het allernieuwste bedenksel van onderwijsprofeet Kees Vreugdenhil of hoe een leraar onderwijsgoeroe werd.
Onze Kees is van gewone leraar opgeklommen tot schoolleider van een jenaplanschool, wetenschappelijk onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht en docent onderwijskunde en filosofie aan enkele lerarenopleidingen. Hij haalde zijn doctoraalexamen wijsgerige en historische pedagogiek/onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht (cum laude). Promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een vergelijkend onderzoek van een viertal onderwijsconcepten en hun relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen. Daarna volgde hij een postdoc-cursus van twee jaar in leer- en ontwikkelingspsychologie. Vanaf 2000 volgde hij in de Verenigde Staten diverse seminars en workshops voor brain based teaching and learning.

Kees Vreugdenhil werkte als schoolbegeleider bij een onderwijsbegeleidingsdienst en was leider van het pabo-project van het APS in Utrecht. Hij was vervolgens directeur van het APS voor bve en hoger onderwijs. Van 2002-2006 werkte hij als lector aan een hogeschool met als leeropdracht constructief leren en competentiegericht opleiden in het hoger onderwijs.
In de tweede helft van de jaren negentig was hij in opdracht van OCenW voorzitter van landelijke commissies voor de ontwikkeling van beroepsprofielen en startbekwaamheidseisen voor leraren. Hij adviseerde later de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL) bij de ontwikkeling van beroepscompetenties voor leraren.( Zie voor meer zijn website www.breinbewust-onderwijs.nl/over-kees-vreugdenhil) Kortom Kees heeft zowat in zijn eentje het hele onderwijs naar zijn mallemoer geholpen, mét medeweten en onder supervisie van OC enW.
Kees Vreugdenhil werkt tegenwoordig als onafhankelijk onderwijsconsultant. Hij geeft lezingen, workshops en adviezen over breinbewust onderwijs. Laat nu net dat breinbewust onderwijs of te wel het breinleren deze dagen, de komkommertijd weet u, volop in het licht van de media te staan.

Jongens en meisjes blijken zich ‘anders’ te ontwikkelen en dat met nadeel voor de jongens. Het puberbrein van jongens loopt twee jaar achter op de meisjes en dat vraagt om alweer een onderwijsvernieuwing, vooral in het voortgezet onderwijs, omdat daar de pubers zitten. Maar als het kan, liefst al in het basisonderwijs. Een of andere niet al te wakkere bestuurder dacht dat een rigoureuze scheiding in jongens- en meisjesklassen, zelfs in jongens- en meisjesscholen de meest voor de hand liggend oplossing zou zijn om de puberende breinen uit elkaar te houden. Natuurlijk krijgen de jongens dan een volstrekt ander leerplan dan de meisjes een en ander ondersteund met veel ICT en e- learning, omdat jongens liever gamen dan meisjes, en volledig geconstrueerd op het afzonderlijke jongens- of meisjesbrein. Kees adviseert wat betreft de vernieuwing, levert de ict benodigdheden, en onderricht en houdt toezicht op de docenten die het breinleren ten uitvoer moeten brengen.

Soms denk ik wel dat het niet gekker meer kan worden in het onderwijs, maar telkens word ik door de realiteit ingehaald. Het kan wel nog gekker en vooral omdat er veel bestuurderen rondlopen die geloven dat hoe gekker nog altijd hoe beter is.
Als docent wiskunde in het vmbo heb ik voor klassen gestaan die volledig gevuld waren met jongens in de leeftijd van 15 á 16 jaar, de techniekers. Klassen die volledig gevuld waren met meisjes in de leeftijd van 15 á 16 jaar, de meiden van de horeca, en gemengde klassen met zowel jongens als meisjes in de leeftijd van 15 á 16 jaar, Dat is zo een vijftien jaar geleden. Nooit of te nimmer heb ik aparte lesvoorbereidingen gemaakt voor de aparte klassen. Ik had geen aparte ‘jongensbreinwiskundelessen’ geen aparte ‘meisjesbreinwiskkundelessen’ en al helemaal geen ‘gemengdebreinwiskundelessen’. Tijdens de lessen hield ik er geen enkele rekening mee dat er alleen jongens, alleen meisjes of een gemengd pubergedoe in de klas aanwezig was. Ik deed zoals men dat tegenwoordig zegt ‘mijn ding’. En dat blijkt volgens Kees Vreugdenhill helemaal fout geweest te zijn.
Maar toendertijd bestond er nog de ultieme meetlat namelijk het centraal examen. Geloof het of niet, mijn volledige ontkenning van de verschillende breinen zorgden er voor dat alle jongens en alle meisjes voor het vak wiskunde slaagden, allemaal.

Blijft de vraag; wanneer gaan we eigenlijk weer eens gewoon normaal gaan doen in het onderwijs, en de zelfbenoemde goeroes met hun zelfbedachte theorietjes gewoon vierkant uitlachen in plaats van in het zonnetje te zetten?

Jesse Jeronimoon

25 Reacties

  1. Lachen of huilen?
    Brain-based learning*.
    The idea is that modern understanding of the brain helps us to find better ways for kids to learn. Sounds great, but …

    The problem is that few if any reputable neuroscientists agree with that premise, and that the main evangelists for this cult are professional lecturers and new-age philosophers who have little or no formal background in the subject.”

    Gender bias*.
    “Both boys and girls are hurt by the effects of progressivist ed theories: reduction of academic content, blurring of meaningful assessment, packing of classroom time with psychobabble and busywork projects.

    But much of the damage done by fuzzy ed theories is especially hurtful to boys, since much of the progressivist agenda is overwhelmingly skewed towards girls.”

    Begeleidende muziek*.

  2. breinleren
    Inderdaad, vierkant uitlachen. Toch zal het nog maar zo’n 8 jaar geleden zijn, dat ik ook geloofde, dat mensen niet voor niets titels hadden behaald, dat het CGO toch echt bewezen moest zijn, anders begon je daar toch niet aan etc. Ik vrees, dat er nog veel mensen in het onderwijs rondlopen, die oprecht geloven in al deze nonsens. Zij zien de titels, het “wetenschappelijk bewijs” en hebben niet door, dat het alleen om de eigen baantjes gaat.

  3. eigen ding
    Het is heerlijk om in het handwerk van het onderwijs alle in vernieuwingsvlagen aangewakkerde winden als niet meer dan stormpjes in een glas water te beschouwen en als docent je “eigen ding” te blijven doen zolang alles lekker loopt en leerlingen met voldoende “bagage voor de maatschappij” afgeleverd worden. Het is wel jammer, dat er zoveel geld naar nodeloos geneuzel gaat. Laten wij docenten vooral onafhankelijk blijven. We zijn immers geschoold voor ons vak en schaven onze vaardigheden voortdurend bij in de praktijk? Nou dan!

    • Je eigen ding doen is vaak verboden
      … en geloof me, de machtsmiddelen om een goede docent die hoog scoort op allerlei lijstjes weg te werken zijn er wel degelijk.

      Veel docenten kunnen niet onafhankelijk “blijven” omdat ze dat niet zijn. Een soepel mechanisme om die onafhankelijkheid te ondermijnen is het reorganiseren van de school: (jaar)teams in plaats van secties. Dan zorgen voor jonge (en onbevoegde) collega’s en de angel wordt eenvoudig verwijderd.

  4. De invloed van APS en
    mensen als Kees Vreugdenhil is onmiskenbaar. Als wij vinden dat die invloed schadelijk is, dan moeten we daar inhoudelijke argumenten voor aanvoeren, die buitenstaanders kunnen overtuigen, vooral de buitenstaanders die niet goed op de hoogte zijn. Daaronder helaas ook (wel) gezaghebbende wetenschappers verenigd en besturend in de diverse nationale platforms.

    Joost Hulshof

    • naïef
      Joost. Hoeveel inhoudelijke argumenten moeten we aanvoeren. het debacle van het competentie gericht opleiden is nu al wel duidelijk, is dat argument niet genoeg? Goed dan nog eentje na het adaptief onderwijs in het basisonderwijs komt het opbrengstgericht onderwijs, blijkt dus dat het adaptief onderwijs toch niet goed genoeg is. Nog eentje het Realistisch rekenen en het laatste rapport van het CBP. Het rapport van de commissie Dijsselbloem enz…. Het is naïef beste Joost om te geloven dat inhoudelijke argumenten ook maar iets zou bijbrengen aan de overtuiging van gezaghebbende wetenschappers. De enige reden dat zij verenigd en besturend zijn in de nationale platforms is nou net omdat ze hetzelfde (valse) liedje zingen over het onderwijs en de onderwijsvernieuwingen. Zij hebben nooit een wetenschappelijk bewijs ( zie breinleren???) moeten overleggen wat betreft hun paradigmashift, het old boys netwerk blijkt genoeg te zijn om hun misdadige theorietjes ( met financiele bijbedoelingen) ten uitvoer te brengen. Dat blijkt nu weer bij deze meneer breinleer.

        • Heel goed Joost
          Maar het gaat niet alleen om het rekenen maar om het hele onderwijs. Je zal maar wiskundedocent zijn in het voortgezet onderwijs en in de brugklas een snuiter voor je neus krijgen die in het basisonderwijs met behulp van het breinleren?????? rekenen heeft geleerd. Lijkt mij nog een tandje erger dan RR. Trouwens, die studiedag waar je naar verwijst, je mag het mij niet kwalijk nemen maar een studiedag over een onderwerp wat iedereen die in het VO wiskunde verzorgt eigenlijk tijdens zijn studie had moeten leren, zegt ook een en ander over het niveau van de lerarenopleiding. O ja die hebben het competentiegericht leren en kennis heeft daar een halfwaardetijd van een jaartje of drie en dat is niet de moeite om nog enige kennis te vergaren. Ik bedoel maar beste Joost, de graaiers binnen het onderwijs zijn niet te stoppen met alleen inhoudelijke argumenten, en ze vermenigvuldigen zich als de konijnen.

        • aanvulling op heel goed Joost
          Nu ik die webstek van het APS effe kritisch onder de loep neem moet ik concluderen dat dit een studiemiddag is om al diegene die niets weten van RR in het basisonderwijs zo snel mogelijk bij te scholen. Ik lees “Ook in de vorm en aanpak is er veel veranderd. De staartdeling zoals wij docenten die leerden, leren de kinderen nu niet meer. Ze kunnen nog steeds delen, alleen op andere manieren.” en “krijgt u de gelegenheid rekenmethoden uit het primair onderwijs te bestuderen en krijgt u een beeld van wat er op het gebied van rekenen in het primair onderwijs gebeurt. Welke onderwerpen aan bod komen en vooral hoe leerlingen leren rekenen”
          Dit is toch een onversneden ode aan het Realistisch Rekenen of niet?

          • folgen bitte
            Maar zo is toch de hele tendens?
            Wat eerst met ‘succes’ in het basisonderwijs werd opgetuigd, dient nu te worden aangesmeerd aan het secundaire onderwijs.
            Het is op de bijscholing niet de bedoeling dat u vasthoudt aan uw eigen concepten die goed bleken te werken.
            Bijscholing heeft meestal als doel uw geest te masseren voor een of andere vernieuwing.
            Na het basisonderwijs is nu het secundair onderwijs aan de beurt. We zien als hoe de (m.i. verderfelijke) Samenwerkingsverbanden WSNS hun terrein aan het verleggen zijn.

          • Zo is het,
            eerst werd de TU’s (die zich noodgedwongen aanpasten) en de lieve Maria studenten de oren gewassen, zie

            www.beteronderwijsnederland.nl/node/7721

            en nu moet het secundair onderwijs zich aan passen. Met de kennisbasis rekenen voor de PABO is deze slag definitief als Den Haag niet ingrijpt. Omdat de Stichting Goed Rekenonderwijs zich niet aan de regels van het HBO-raad spel gehouden heeft: “Zo is het spel en zo wordt het gespeeld.” Ipse dixit.

            Joost Hulshof

          • Vrijheidsverduistering?
            Toch is één ding mij niet duidelijk. In de tijd van vóór de mammoet had je naast het gebruikelijke degelijke klassikale frontale onderwijs Montessori-scholen, Dalton-scholen, Vrije Scholen en waarschijnlijk nog meer soorten scholen. Hoe komt het dat het nu wel moeilijk is om scholen met een afwijkende onderwijsvisie op te richten? Het onderwijsestablishment houdt tegenwoordig vaak de komst van nieuwe scholen tegen door te stellen dat ze niets toevoegen aan het bestaande aanbod. Maar een school werkend volgens de grondbeginselen van BON wijkt niet minder van de mainstream af dan de bovengenoemde schooltypen van de BON-scholen afwijken die toen de mainstream uitmaakten.
            Seger Weehuizen

        • Handvatten
          Je krijgt volgens de aankondiging van dit soort cursussen altijd “handvatten aangereikt”. En de laatste actuele stand van zaken van iets. De laatste stand van zaken is de actuele dunkt me, maar hoe actueel is de laatste actuele stand? We horen het op de cursus. Leuke foto van leraar, die de groei van het kind op rekengebied peilt, hoort er ook bij.

  5. vrouwen in de klas
    Opvallend inderdaad:
    a. dat ik altijd twee keer moet inloggen!!
    b. dat die hele softe zweefkezenhoek aan de universiteit nog het meest wegheeft van heel slecht cabaret.
    Maar toch ook heel gek:
    a. dat we wel briljante klassieke vrouwelijke muzikanten hebben, maar dat de vrouwelijke Jan Akkerman / Jimi Hendrix / of zelfs maar Eric Clapton op zich laat wachten. Internationaal geldt hetzelfde. Alleen zangers / personalities redden het (Madonna/ Anouk/ Gaga) maar een akelig muziekgezelschap al U2 gooit pas echt hoge ogen.

    • 2x inloggen…
      …moeten we allemaal.

      Ik ken weinig vrouwelijke topmuzikanten, behalve een paar (dikke) zangeressen, en een paar violistes. Altijd uitvoerend, want op de Bühne staan ze graag.

      Maar ja, wat nu met je kopje ‘vrouwen in de klas’?

    • 2x inloggen!
      Heb ik ook. Wat zou dat zijn, en: hoe kom ik eraf?
      Inloggevens opslaan, kan ook niet meer.
      Privacy-gevoeligheden?

      Willem Smit

      • 2x inloggen
        Twee maal inloggen heb ik een tijd geleden ook gehad.
        Als ik me goed herinner heb ik toen het webadres aangepast, ik weet niet meer hoe.
        Ik heb nu op mijn bureaublad een snelkoppeling staan naar
        beteronderwijsnederland.net/tracker
        en ik heb geen last meer van dubbel inloggen.

        Succes ermee.

        • 2x inloggen
          Ik heb ook dat adres opnieuw op m’n bureaublad gezet nadat ik de oude snelkoppeling gebind had, en het werkt! Merci H2SO4.

          Willem Smit

    • Educare
      Die (oude) link begint met:

      Kees Blase is projectleider hart-brein-leren van het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum en oprichter van het European Centre of Heartbased Learning. Tel: 035 6233429, email: k.blase@aps.nl

      Nederlandse basisscholen ontdekken het belang van het hart.

      Joost Hulshof

Reacties zijn gesloten.