promotieonderzoek: Laat (v)mbo-ers hun eigen leerweg bepalen …..

En ik maar denken dat men zo langzamerhand enige realiteitszin zou hebben ontwikkeld. Helaas.

Vmbo’ers en mbo’ers moeten steeds meer hun eigen leerproces vormgeven en sturen. Leraren moeten hen daarbij ondersteunen en goede feedback geven. Onderzoek en experimenten van onderzoeker Helen Jossberger laten zien hoe leraren de studenten meer kunnen uitdagen en beter kunnen begeleiden naar zelfstandigheid. Jossberger promoveert op 24 juni 2011 op dit onderwerp aan het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit

Ik dacht dat een promotieonderzoek nieuw zou moeten zijn. Is dit echt nooit eerder onderzocht? Is het de zoveelste herhaling van flutwerk dat een dr-titel oplevert? Zou een astronoom er mee wegkomen als uit zijn promotieonderzoek zou blijken dat de grote beer een centrale rol speelde in het ontstaan van ons heelal? Misschien staat er ergens gewoon een kraan open die dergelijk promotiemateriaal levert. Jongens: wie heeft er nog een ideetje voor onze promovendus? Weet je wat we laten haar onderzoeken dat vmbo-ers reflectieverslagen moeten schrijven. Altijd goed, zo’n onderzoek.

7 Reacties

  1. Vertraging
    Dit promotieonderzoek zal gestart zijn in 2007 (het duurt 4 jaar voordat zoiets af is). Toen was Het Nieuwe Leren nog helemaal het ding.

    Onafhankelijke replicatie van experimenten is heel belangrijk (alleen dan kun je er vertrouwen in hebben). Maar inderdaad, een proefschrift moet een stuk meer zijn dan alleen replicatie van een experiment.

    Ik zal eens naar het proefschrift kijken wanneer ik het kan vinden.

    • replicatie
      Ik ben toch de wiskunde gewend. Voelt een beetje debiel dat iemand kan promoveren op het nadoen van wat een ander heeft gedaan. Voelt evenzeer debiel dat dat kennelijk nodig is, want één onderzoek is géén onderzoek.

      Nu begrijp ik ook wel dat het geen wiskunde is, maar het idee van statistische analyse is toch dat je onzekerheden in je onderzoek aangeeft, en dat als de onzekerheden te groot zijn, je binnen je huidige onderzoek iets moet bedenken om toch een waardevol resultaat te kunnen leveren. Dus hetzij de vraag veranderen, hetzij de steekproef vergroten.

      Ben trouwens wel benieuwd naar een meta analyse van de onderzoeken waarbij er gezocht wordt naar een correlatie tussen het aanvangsmoment van het onderzoek in relatie tot de onderwijskundige hype die op dat moment gangbaar is. en de al dan niet positieve uitkomst voor die hype.

      • Re: replicatie
        Het probleem met experimenten (zeker in de sociale wetenschappen) is dat je de variabelen niet geheel onder controle hebt. Je kunt denken dat je alleen X wijzigt, maar als er ook een verschil in Y was (dat je al dan niet opgemerkt hebt) dan zou het kunnen dat het verschil in X niet verantwoordelijk was voor je uitkomst, maar het verschil in Y. Replicatie (in een andere omgeving waar wellicht een ongewild verschil in Z optreed, maar niet in Y) is belangrijk om dit uit te sluiten.

        Ook is er natuurlijk af en toe sprake van fraude in onderzoek: mensen die gewoon de data vervalsen. In experimentele wetenschappen moet je nooit vertrouwen in 1 meting of metingen van 1 persoon of instituut.

  2. Bah!
    Zelfpromotie ten koste van VMBO’ers en MBO’ers. Er is inmiddels breed vastgesteld dat cgo niet werkt voor 95 procent van de HBO’ers en VMBO’ers en MBO’ers zouden wel hun eigen leerproces kunnen vormgeven en sturen? Ze kunnen het niet en ze willen het niet!

    Laten we deze leerlingen in godsnaam met zoveel mogelijk zinnige bagage hun toekomst insturen en dus niet met deze flauwekul. Ik hoop dat dit onderzoek snel onderin een la belandt.

    Moeder van leerling uit (nu nog) 2 VMBO

  3. wat is het probleem?
    De dame in kwestie heeft gewoon een leuke job aangenomen toen ze aan dit onderzoek begon. Het werkelijke probleem is dat zusterfaculteiten te weinig kritisch zijn als ze (gevraagd) advies moet geven over de invulling van leerstoelen. In de praktijk gaat dat dan zo maar via bijvoorbeeld een telefoontje van iemand die niet weet waar het om gaat naar iemand die betrokken is bij de selectie.

    Joost Hulshof

  4. Toch is er een probleem
    Ik kan niet neutraal zijn over onderzoek dat een aanpak legitimeert waardoor mijn zoon (en veel anderen) op het VMBO de mist ingaat.

    • dus wat doe je dan:
      Bel ze op, mail ze, je weet wie alles bedacht hebben. Via LinkedIn kun je ook zo vinden wie in Den Haag verantwoordelijk zijn. Gebruik je democratisch recht. Word lid van een partij die er wat aan probeert te doen.

      Joost Hulshof

Reacties zijn gesloten.