Voormalig schooldirecteur wil geen academici als leraar

In de volkskrant vandaag een opinieartikel van een voormalig schooldirecteur die ervoor pleit geen enkele academicus meer als docent toe te laten in het hele voortgezet onderwijs.

Wellicht een goed moment voor BON om weer eens tegengas te geven?

10 Reacties

  1. ‘Het gaat niet om titels…’
    Citaat uit de VK:’Het gaat niet om titels, het gaat om bevlogenheid, enthousiasme, liefde voor het vak en inlevingsvermogen.
    De vakkennis kun je jezelf dan wel eigen maken. En te ver boven de stof staan heeft als nadeel, dat je je niet kunt verplaatsen in de problemen van je leerlingen.’

    Het is een dolle boel en zegt wel veel over het vaarwater waarin het onderwijs terecht is gekomen.

    Mijn vrouw zegt:’Het komt door die meisjes…’ (feminisering van het onderwijs)

  2. Tegengas ?
    Lijkt me wel. BON moet blijven hameren op gedegen, aantoonbare vakkennis.

  3. Ik denk dat er heel wat
    Ik denk dat er heel wat doctorandussen zijn die het op een MAVO niet zouden redden maar op het VWO in een klas met gemotiveerde leerlingen het uitstekend doen. Een beetje intelligent persoon wordt ziek van het kinderachtig gedrag van veel VMBO-ers. En veel VMBO-ers zullen vinden dat de leraar over hun hoofden heen praat. Een leraar VMBO in spe kan het beste eerst een diploma dompteur in een circus halen!
    In een VWO dat zich richt op de 10% intelligentste leerlingen behoren wel degelijk universitair gevormde eerstegraads-leraren les te geven, ook in de lagere klassen. De leerlingen zullen hun leraren waarderen om hun inzicht en vakkennis, genieten van intelligente communicatie en zo het meest opsteken. De academicus mag dus beslist niet uit het secundair onderwijs verdwijnen.
    Seger Weehuizen

  4. @Malmaison, circus op het VMBO
    Ook minder slimme en zelfs domme leerlingen horen erbij. Ieder kind verdient een goede leerkracht en daarvan profiteert niet alleen dat kind zelf, maar ook de maatschappij. Ook VMBO-ers willen graag een goede uitleg van de lesstof met een mooi illustratief verhaal erbij. Ik denk wel dat een docent op het VMBO wat meer rekening zal moeten houden met wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft dan een leerkracht op het gymnasium of VWO.

    • Een beetje intelligent persoon……
      ‘Een beetje intelligent persoon wordt ziek van het kinderachtig gedrag van veel VMBO-ers.’

      Daarin heeft Seger wel gelijk.

  5. het vermogen te onderwijzen
    Het didactisch talent is een aparte eigenschap. Sommige academici kunnen inderdaad moeilijk iets uitleggen of overbrengen, andere echter weer wel.
    Het voorstel is daarom nogal belachelijk.
    Ik heb in andere werkkringen opgemerkt dat sommigen wel in staat bleken aan beginnelingen uit te leggen wat voor hen vanzelfsprekend was geworden, maar dat anderen dit vermogen niet hebben.
    Een academicus die beschikt over didactische vermogens, is een grote zegen voor het onderwijs.
    Volgens dezelfde redenering zou iemand die de Nederlandse taal uitstekend beheerst, niet geschikt zijn om leesles te geven in groep 3.
    Het zijn de didactische vermogens echter die iemand geschikt maken voor het onderwijs. En die vermogens kunnen op allerlei niveaus worden aangetroffen; ook bij de hoogste niveaus.

  6. reactie op sollicitatie
    Als ik het goed begrijp heeft deze directrice ieder solliciterend academicus afgewezen met het argument “u bent te hoog opgeleid.”

    • Kwaliteit als selecteur
      Deze directrice heeft ongetwijfeld slechte ervaringen opgedaan met academici. Het botweg niet meer aannemen van academici zegt m.i. echter alles over haar gebrekkig kwaliteit als selecteur en niets over de geschiktheid van academici.

  7. Geen academici als leraar
    Natuurlijk geen academici als leraar, Pol Pot wist wel wat hij met die Academici aanmoest. Allemaal een schep en net zolang graven totdat ….

    • Hoe meer hoe liever
      Ik heb het artikel niet gelezen, maar wat zielig en kortzichtig van die schooldirecteur….. Is het misschien afgunst?… Of kan hij hoogopgeleide, intelligente docenten niet aan?…. Vindt hij die academici wellicht lastig omdat ze moeilijke vragen stellen, waar hij zich geen raad mee weet?…

      Ik zou zeggen: hoe meer academici in het onderwijs, hoe liever. Want eigenlijk is het triest te moeten constateren dat tegenwoordig een aanzienlijk deel van de docenten op Havo, Vwo en HBO (mischien geldt dit ook wel voor de universiteit??), onderwijs geeft op een niveau dat ze zelf nooit genoten hebben.

Reacties zijn gesloten.