Gooi de poorten open!

Gooi de poorten open!

Er zijn van die dagen dat s’ochtends bij het lezen van de krant het nieuws op de radio mijn aandacht opeist. Aangezien ik geen multitasker ben is het onmogelijk om te lezen en te luisteren tegelijk en meestal ontgaat mij het ochtendnieuws op de radio omdat het oude krantennieuws toch meer mijn aandacht trekt. Mijn hersenen schakelen echter over van krant op radio bij het horen van Bijsterveldt, onderwijs, Inholland, Ad Verbruggen, Presley Bergen, Jasper van Dijk en sinds kort ook bij Ton Elias, Harm en Zijlstra. Plassterk, Dijksma en Sjoerd Slagter zijn reeds gedelete wegens oninteressant, het gekende geraaskal en luchtballonnetjes. Dus toen de naam van Bijsterveldt uit de luidsprekers klonk gingen ongewild de oren open en vertroebelden de lettertjes uit de krant.

Cultuuromslag, kennisoverdracht, twee profielen, alfaprofiel en bètaprofiel, verplichte citotoets voor elk kind van de basisschool, tussentoets in het voortgezet onderwijs, mijn oren geloofden zichzelf niet en ik ook niet. Was zuster Marja overvallen door een vlaag van zinsverbijstering? Had ik het wel goed begrepen? Een paar minuten later wist ik het zeker. De onderwijsvakbond reageerde furieus, of zuster Marja wel goed bij haar hoofd was? Of ze enig idee had hoeveel dit wel ging kosten? Waar ging ze al die miljoenen vandaan halen die nodig waren om haar cultuuromslag voor elkaar te krijgen want één ding staat als een paal boven water voor de vakbond ‘er moet geld bij’.

’s Middags Ton Elias, je weet wel de woordvoerder van de VVD die graag luchtballonnetjes het zwerk instuurt, iets met ontslaan van slechte leraren enzo. Ton heeft echter mijn column gelezen en weet dat hij het over een paar maanden kan komen uitleggen op de Algemene ledenvergadering van Beter Onderwijs Nederland en hij had voor de gelegenheid zijn standpunt een beetje genuanceerd. “We beginnen natuurlijk bovenaan de trap te schuieren” zei hij. Daarmee bedoelde hij dat het onderwijs maar eerst eens moet gaan kijken naar de kwaliteit van de managers. Nou Ton, ik weet er een aantal slechte zitten hoor. Als docent waren ze al niks en de NLP cursus die ze verplicht hadden gevolgd om manager te mogen worden heeft het niet verbeterd. Die mogen er dus uit. Hallo vakbond, die managers gaan er al uit, niet meer nodig en de bureaucratie die aan de reet van die managers hangen kunnen mee. Hoezo er moet geld bij?

Daarna kwam Dijsselbloem op de radio. Hij was niet erg tevreden over alweer een grote onderwijsverandering en dat het eigenlijk niet zou mogen maar ergens gaf hij toe, liet zuster Marja toch wel haar tanden zien en nam ze ook een groot deel van de aanbevelingen van ‘zijn’ onderzoeksconclusies over. Moest allemaal wel een beetje voorzichtig en niet alles tegelijk maar hij zag het wel positief in.

En dan natuurlijk was de beurt aan de trits onderwijsdeskundologen die altijd maar dan ook altijd de tegenstander van hun onderwijsvernielingen om de oren slaat met PISA. Deze keer is PISA maar een flutonderzoekje waar je helemaal geen conclusies uit kan trekken en al zeker niet om zulke grote onderwijsveranderingen door te voeren. Hahahaha de onderwijsdeskundologen zijn boos. Boos omdat nu duidelijk bloot is komen te liggen dat ze het bij het verkeerde einde hadden met hun onderwijsvernielingen, zelfstandig werken, competentiegericht opleiden, coaches, versterking van het management, generatie Einstein, multitasking, de lerende organisatie, leerregisseurs, zweefteverij, luchtfietserij en alle andere bedenksels die ons bloeiende onderwijslandschap in één decennium omtoverde tot een dorre kennisloze woestijn.

Excellentie, je glimlachte zo mooi, vorig jaar op de algemene ledenvergadering. Ergens dacht ik dat u mij niet begreep, maar u begreep het maar al te goed. Samen met u gooi ik de onderwijspoorten open en geef de droedels, frodo’s, en dwergen zoals Google, bing, youtube, Ed en Willem Bever en facebook een verschrikkelijke trap onder hun kont. We halen met bazuingeschal onze reuzen Pythagoras, Archimedes, Plato, Augustinus, Kafka, Shakespeare binnen de muren van ons onderwijs.

Zet hem op excellentie, zet hem op, laat je niet kisten, op de kast jagen, van het pad afbrengen. Geef onze kinderen de kans om staande, op de schouders van de reuzen, te kijken naar hun toekomst.

J. Jeronimoon

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.