De verloedering

bij Inholland wordt vandaag treffend beschreven in de Volkskrant met de tekst “Onderwijs als bijprodukt”. Ik kan het niet nalaten om de verderfelijke invloed van een onderwijskundige aan te halen.

Joke Snippe uit Drenthe, een gepromoveerd onderwijskundige was verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs bij InHolland. Van haar was bekend dat zij vond dat studenten niet per se veel les zouden moeten krijgen. Dat zou de motivatie voor zelfstudie verminderen, zo liet zij weten aan collega’s die klaagden over het onderwijs bij InHolland.

Het onderwijsconcept dat Snippe voor ogen stond – met de inzet van computers, zelflerende studenten en projectmatig onderwijs – was vanaf haar aantreden in 2002 door de toenmalige top van InHolland en door de raad van toezicht omarmd. Het was modern en sloot aan bij de ideeën over het studiehuis in het middelbaar onderwijs.

6 Reacties

    • Nog een voorbeeld
      Heb je (Hals) gelezen van die mevrouw van 108? Elke dag sigaretten roken. Dit is blijkbaar wat je moet doen. Een beter voorbeeld kun je niet bedenken. Zij is immers de oudste van Nederland.
      Klaas Wilms

  1. InHolland onder curatele
    Het failliet van deze stroming in de onderwijskunde moge duidelijk zijn. De onderwijskundige in kwestie was op cruciale momenten op “stiltevakantie” in de bergen. Niet iemand die echt verantwoordelijkheid neemt. Dales heeft volgens het artikel in ieder geval nog geprobeerd iets aan de problemen te doen maar had in de bestuurlijke chaos weinig kans. Opmerkelijk toch ook weer die rol van de raad van toezicht. Geen toezicht houden, dat is alleen formeel hun taak, wel een/tweetjes met Elbers. Die is nu voorzitter van D’66 Rotterdam. Ik vind dat deze hogeschool in ieder geval tijdelijk onder direct toezicht van de overheid moet worden gesteld. Of kan dat niet ?

    • Zelfstandig besturen
      Maar Ben, zie je dan niet dat een echte onderwijskundige welbewust op stiltevakantie is als hij of zij nodig is.
      Alleen dan worden de bestuurders uitgedaagd om zelfstandig te besturen, anders leren ze het nooit.

Reacties zijn gesloten.