Slagter: “We hebben teveel een cultuur van gelijkheid”

In het Financieele Dagblad van 9 oktober 2010 staat een groot interview met Sjoerd Slagter, voorzitter VO-raad. Een deel hiervan is via het ‘publieke’ deel van de FD-site te lezen; volg daarvoor DEZE LINK

Jammer genoeg staan de wat meer uitgesproken teksten op het abonneegedeelte. Daarvan twee citaten:

VRAAG: Zijn leraren niet gek gemaakt door bestuurders als u, die het bedrijfsbelang heel lang boven het onderwijsbelang stelden en volledig over het hoofd zagen wat docenten wilden?
ANTWOORD: ‘Ik geef toe dat wij bestuurders, in een tijd waarin we geacht werden de boel op orde te krijgen, de docent wel eens over het hoofd hebben gezien. De leraar moet zichzelf als volwaardige professional kunnen zien, die niet door alles en iedereen gestuurd wordt. In het onderwijs van de 21ste eeuw staat de leerling voorop, gevolgd door leraar en ouders en dan pas door de bestuurder.’

VRAAG: Voor BON bent u die vreselijke man van het nieuwe leren. Leerlingen bouwen zelf aan hun kennis en bieden leerlingen “een reservoir aan opties” aan. In uw woorden: leraren zijn makelaars.
ANTWOORD: ‘Ik zie de leraar niet als makelaar, wel als kennismakelaar. Als een leerling een stapel teksten van internet plukt, moet een leraar zorgen dat ze daar kritische vragen bij kunnen stellen, zodat ze zin van onzin kunnen onderscheiden. Dat doet hij vanuit zijn vakkennis. Ik vind ‘het nieuwe leren’ ook een vreselijke term. Veel liever heb ik het over maatwerk. Als je een verhaal aan dertig leerlingen vertelt, richt je je vanzelf op het midden. ICT kan behulpzaam zijn je ook te richten op de snelle en langzame leerlingen. Die kant moeten we op. Daarnaast zie ik samenwerking als een van de grootste opdrachten. In alle vakken moeten zaken als duurzaamheid en burgerschap doorklinken. Hoe integreer je dat in een grote, complexe wereld. Dat moeten wij ze bijbrengen.’

Slagter pleit overigens in het interview ook voor het uitoefenen van gezag door de leraar. Eigenlijk de ultieme manier om de leerling centraal te stellen ……

12 Reacties

  1. in alle vakken moet duurzaamheid en burgerschap doorklinken
    Hoe lang zijn deze begrippen nu inmiddels gehypt? Ik denk een jaar of tien, hooguit. En dan al, zonder verder wettelijk kader, tot het cement van het onderwijs verklaard.

    De man was toch filosoof of heeft tenminste lessen filosofie gegeven. Dan verwacht je toch een iets meer historisch gefiundeerde visie.

    In alle vakken moeten toch de begrippen…. informatie … vrijheid van meningsuiting, internationalisering …. rentmeesterschap … beiligheid en verantwoordelijkheid, … solidariteit en samenwerking … benoemen en bouwen …

  2. kritische nietsweters?
    Als een leerling een stapel teksten van internet plukt, moet een leraar zorgen dat ze daar kritische vragen bij kunnen stellen, zodat ze zin van onzin kunnen onderscheiden”. Moet de leraar die kritische vragen aanreiken of gaat het hier erom de leerlingen de kunst bij te brengen om bij een willekeurige tekst kritische vragen te bedenken? Ik neem aan dat Slagter het laatste bedoelt. Maar welke hulpmiddelen krijgen de leerlingen dan daarbij aangereikt? Achtergrondkennis (maar die moet de leerling dan wel te voren bijgebracht zijn), kennis van logica of …? Ik voorzie dat de leerling eerst nog heel wat kennis moet absorberen eer hij relevante kritische vragen kan opstellen. Het lijkt me ook niet zo gek om een leerling eerst te leren om iets helder uit te leggen en hem vervolgens te trainen in het schrijven van een tekst die de lezer een rad voor ogen moet draaien. Ook daarvoor kun je bij veel disciplines terecht. Kritische vragen stellen wordt meestal voorafgegaan door langdurig verzamelen van kennis en inzicht, waaronder die welke verzameld worden bij het serieus beoefenen van de ouderwetse kennisvakken.Seger Weehuizen

    • Slagter procesmanager
      “Voor wie in staat is dertig jongens en meisjes een aantal uur per dag zinnig bezig te houden, is leiding geven aan een groep werknemers een fluitje van een cent.”

      “Hij werkte veel en prettig samen met Rinnooy Kan, die met Agnes Jongerius van de FNV en Bernard Wientjes van VNO-NCW deel uitmaakt van de maatschappelijke adviesraad van de VO-Raad.”
      Zo werkt het dus. Netwerken op dit niveau is geen competentie maar een voorziening die de hoge bestuurders in staat stelt elkaar makkelijker vinden. Gewoon een eigentijds old boy network (hoe schrijf je dat eigenlijk?).

      Willem Smit

      • Zoals altijd zijn Slagters wegen ondoorgrondelijk
        Je kunt Slagters teksten niet als logische teksten accepteren. Je moet er overigens altijd kritische vragen bij stellen, zeker als je ze op ict leest.
        Slagter maakt duidelijk dat een leraar niet alle dertig leerlingen kan bereiken. De snelle en de langzame bijvoorbeeld, daar helpt alleen ict bij.
        Dat probeer ik me voor te stellen. Maar dat lukt niet zo goed.
        Ik geef regelmatig 31 leerlingen les. In de nabije toekomst stuur ik dus de langzame en snelle de klas uit: jullie zoeken ergens een computer met een snelle processor en deze groep hier neemt genoegen met een langzame computer. Die hebben we ook, maar ze werken met floppies.
        En zo zal de heer Slagter in zijn adviesraad ook moeten constateren dat op hun bijeenkomsten Rinnooy Kan tot de snelle jongens hoort. Zodra Bernard roept: “Ik kan je niet volgen, Sjoerd” roept Slagter: “Ga jij maar naar de computer op de gang”.
        Want je praat altijd tegen het gemiddelde volgens Sjoerd. En de anderen zie je niet zitten.

  3. In alle vakken moet duurzaamheid en burgerschap doorklinken
    Ik zie het al voor me. Contextopgaven voor wiskunde waarin je met differentiatie uitrekent hoe je zo weinig mogelijk materiaal verspilt met de opmerking dat dit beter is voor het milieu en dat het voor jou als burger een plicht is om hier een steentje aan bij te dragen.
    Bij natuurkunde wordt uitgelegd dat je je snelheid moet matigen omdat anders je botsingsenergie te hoog is, blablabla
    Bij biologie wordt uitgelegd hoe het jouw verantwoordelijkheid is om goed je handen te wassen na het hoesten zodat je geen speeksel met virussen verspreidt, bij aardrijkskunde wordt ingegaan op de ongelijke omstandigheden in de wereld en dat we daarom de deuren van ons land wagenwijd moeten openstaan en bij chemie wordt uitgelegd dat exotherme reacties vooral niet moeten worden gebruikt om explosieven mee te maken.

    Ik krijg er een beetje een 1984-gevoel bij. 😉
    Laat de leraren nu maar gewoon lesgeven en een fantastisch bijprodukt is dat leerlingen het vermogen krijgen om autonoom te denken en zelf de juiste keuzes te maken.

  4. It is good to know the shit
    Het is goed om op de hoogte te zijn van de nonsens die de Slagters van Nederland het land in sturen. Commentaar erop lijkt me overbodig en misplaatst. Humor uitgezonderd, natuurlijk. Eerlijk gezegd kan ik er niet om lachen. Ik moet mijn commentaar dus achterwege laten.

  5. De wetenschap van Sjoerd Slagter
    De heer Slagter trekt dagelijks het land in om schoolbesturen te informeren over de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaam leren, ict-leren en maatwerk.
    Ons schoolbestuur wil de inzichten van de heer Slagter natuurlijk graag uitdragen en zo ontving onze GMR een deeltje uit een Nieuwe Leren serie met als titel ‘Het Geheim van de Flipperkast’. De schrijver Gerard Westhoff behandelt de werking van puberhersens en illustreerde zijn betoog met een stroomschema over grondstoffen en producten. Zijn stelling: “Kennis is geen ziekte. Sommige ziektes kunnen overgedragen worden. Kennis niet.”
    Deze Nieuwe Leren serie is een uitgave van MesoConsult BV te Biezenmortel. De kernredactie van de serie bestaat uit Jan Simons, tevens adviseur innovatie van de VO-raad, Jos Zuylen, procesmanager innovatie en ict van de VO-raad en Wynand Wijnen, de man achter Studiehuis en het Nieuwe Leren.

    • Ze zijn nogal tuk op ziektevergelijkingen, die HNL jongens.
      Zo ben ik in het verleden doorgegooid met: “je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden”.

      Ik heb ooit een paar tegen-liners bedacht:
      – van versuikerd onderwijs krijg je gaatjes in je hersens
      – van Hooijdonk deed ook ontelbare geestdodende oefeningen voor hij Feyenoord de beker bezorgde (allerlei varianten met voetbalers, musici en andere idolen zijn gemakkelijk gemaakt)

      MesoConsult BV … dat klinkt me als een ideële instelling die alleen op aarde is om de kinderen beter onderwijs te bezorgen. Ik ben benieuwdf wat hunmissie statement is ;-(

    • Consult
      Meso-consult is al jaren bezig ons te vernieuwen.
      Voor de invoering van het studiehuis hield Jos Zuijlen al wervende praatjes op scholen. Op de mijne leidde dat er toe dat die vernieuwing vervolgens uiterst sceptisch werd ontvangen.
      Later bracht hij de studiecahiers Tweede Fase uit. Toen ik daarvoor een bijdrage schreef waarin ik de nadruk op de vakken legde, werd die ook prompt geweigerd. Daar was ik erg blij mee.
      Het geheim van de flipperkast heb ik hier in huis. Ik gebruik het om mensen voor te lichten over de waanzinnige ideeën die in bepaalde kringen leven. Ik heb daar altijd veel succes mee.
      Overigens moeten we maar eens het rode boekje van voorzitter Slagter uitbrengen. De constante daarin is dat frontaal onderwijs perse uit den boze is, dat de redding in ict ligt omdat de nieuwe NET-generatie ons leraren daar de loef in zou afsteken. Dat verkondigt hij al vele, vele jaren en dat houdt dus niet op.
      Maar van de andere kant maak ik me geen zorgen. Hoeveel scholen laten zich daardoor beïnvloeden?
      Het is beter te kijken naar de grote onderwijskundige instituten (KPC, APS) die nog doordrenkt zijn van natuurlijk, krachtig leren, waarover ik gisteren nog een ouder hoorde klagen omdat dat weer van bovenaf in de school waar ze les gaf gedropt werd.

    • MesoConsult
      hebben we destijds ook op bezoek gehad op onze school. Alle leerlingen een dag vrij, de docenten verplicht aanwezig, het kostte klauwen met geld, en aan het eind van de lange dag kregen we stapels meso-rommel mee, die de oudere, ervaren docenten aan het eind van de dag bij het fietsenhok stante pede in de container gekieperd hebben.Oh ja, het eerste uur van de dag mochten we in groepjes van 10 zitten en moesten we om de beurt vertellen wie we waren. Het uur dat erop volgde kon voor mijn groep niet doorgaan omdat de meso-man die dat uur zou doen ziek was geworden. Als we wilden mochten we wat folders doorkijken. Gelukkig woonde ik dicht bij mijn school en ben rap naar huis gefietst. Arrgh!!!

Reacties zijn gesloten.