Twee opvallende citaten uit het Schoolblad van 12 juni 2010

In het schoolblad van de AOB van vandaag vielen me twee stukjes op:

1. De heer Ton van Haperen merkt in zijn column op dat Plasterk de organisatiewaanzin hekelde, de schaalvergroting begon in te perken en de stimulering van leraren ter hand nam. En van Bijsterveldt eiste van de lerarenopleidingen kwaliteit en legde meer nadruk lop basiskennis.
En dan maakt van Haperen de terechte opmerking “Helaas maakten de bewindslieden daarbij één foutje; de bestaande structuren en machtsverhoudingen lieten ze met rust, daardoor gaat de verkrotting van het onderwijsgebouw door, alleen wat langzamer”.
2. Onder de kop “Aandeel docenten op rocs daalt” vermeldt het blad een afname van 3,1 procent van 2008 op 2009.
Dat cijfer kwam op tafel in een debat met vijf onderwijsspecialisten. Jasper van Dijk reageerde natuurlijk weer adequaat, ook de GroenLinkser Jesse Klaver vond het “een schande”.
Maar CDA-kamerlid Jan Jacob van Dijk kwam met een onthutsende reactie: .”hij wilde niet voetstoots aannemen dat een dalend aandeel docenten gepaard gaat met een verslechtering van de onderwijskwaliteit. Hij koppelde onderwijsondersteunende functies als instructeur nadrukkelijk aan het competentiegericht onderwijs waarbij volgens hem ‘leermeesters’ uit de beroepspraktijk hun ervaring overdragen. ‘Mits ze een didactische aantekening halen”, voegde hij eraan toe.”

Het CDA verdiende dat pak slaag.

7 Reacties

  1. Zonder meten geen weten
    J.J. van het CDA hoeft natuurlijk niet voetstoots aan te nemen dat werken met competentiegericht onderwijs en instructeurs slechter is dan het werken leervakken en externe examens. Het vervelende voor ons is echter dat het zo moeilijk is om de proef op de som te nemen. Competenties moeten blijken uit de praktijk na het behalen van een diploma want het competentiegerichte onderwijs kent geen echte diploma’s maar slechts boekhoudkundige fiats. Of de nagestreefde competenties behaald zijn en de opgeleiden beter functioneren dan mensen met een traditioneel diploma zou moeten worden nagevorst in een longitudinaal onderzoek door bekwame statistici. Dat gebeurt helemaal niet en het zou bovendien lang duren voor de resultaten door alle betrokkenen geaccepteerd zouden worden. Een voetstoot van niet negeerbare kracht zal J.J. voorlopig bespaard blijven en hij kan het CGO-virus ons nog jaren lang laten teisteren.
    Seger Weehuizen

    • Niet herkozen
      JJ van Dijk staat op de 28e plaats van de CDA-lijst.
      Dus als het CDA geen zitting neemt in de volgende regering zal de parlementaire inbreng van JJ ons voorlopig bespaard blijven.
      Hij kan natuurlijk wel ergens van zijn CDA-vriendjes een mooi bestuursbaantje aangeboden krijgen….

      • Hoe werkt de arbeidsmarkt
        Voor kansen op de arbeidsmarkt zijn sociale netwerken van belang. Ik zou daar liever niet over sneeren.

    • Compedinges gericht leren in mbo en kamferthee
      Ik weet ook niet 100% zeker of reguliere rijlessen plus een theorie- en praktijkexamen wel zoveel beter werken dan kamferthee in combinatie met healings bij volle maan. Dat zou best in een longitudinale studie uitgezocht kunnen worden.

      Maar als het aantal aanrijdingen veroorzaakt door de kamfer- en healingfans begint op te lopen, moeten we de ethiek opbrengen om die studie maar af te blazen. En ik dacht niet dat de werkgevers en afnemers tegenwoordig zoveel blijer zijn met de compedinges afgestudeerde beroepsintreders dan met de vorige lichtingen, nog degelijk opgeleide nieuwe binnenkomers.

      Ook in de medische sector is het goed gebruik dat een experimentele studie naar de werking van een nieuw geneesmiddel wordt afgeblazen zodra er teveel doden vallen.

  2. Jan Jacob van Dijk
    Jan Jacob van Dijk staat nummer 27 op de kieslijst van het CDA. Ook met het uitvallen van Balkenende en Jack de Vries is dat niet hoog genoeg om in de kamer terug te komen (tenzij het CDA aan een kabinet deelneemt en een aantal boven hem geplaatsten daarin plaatsnemen). Wellicht moet JJ dus op zoek naar een baan. Er is vast wel een ROC dat hem als ‘leermeester’ uit de politieke beroepspraktijk zijn ervaring over wil laten dragen.

    • Dat komt wel goed
      De heer van Dijk was hoogleraar aan de VU voor hij in de kamer kwam. Hij zal daar ongetwijfeld terugkeren.
      Dat wordt natuurlijk wel interessant als hij zijn nieuwe inzichten in de praktijk gaat brengen: de “hoogleraar op loopafstand” die zijn studenten geen colleges meer geeft. En een rector magnificus die astronomische bedragen gaat verdienen.

  3. Transatlantische Dijsselbloemervaring
    Dezelfde aflevering van “Het Onderwijsblad” bevat nog een ander voor BON interessant artikel, nl ‘Prestatiebeloning werkt niet” (in de Verenigde Staten van Amerika)met als textpopup “Onderzoekers keken naar de resultaten van scholen mét en zònder prestatiebeloning en vonden geen verschil”. Het gaat over hervormingen waarvoor nog steeds subsidie verleend wordt en waarvoor nog steeds geen wetenschappelijk bewijs van correctheid geleverd is. Subsidies te vergelijken met de subsidies die de scholen in Nederland kregen als ze gingen fuseren. Kenwoorden “fedraal onderwijsminister Arne Duncan”, “the Teacher Advancement Program”, “Chicago” (de stad van de dangsters), onderzoek van Steven Glazerman en Allison Seifullah, Frank Shuftan van Éducation Week’”.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.