11 Reacties

  1. 10% v.d. scholen is nog niet om
    Je begrijpt die 90% toch niet!

    Hopelijk behoort mijn school tot die 10%! En hopelijk blijft alles bij “het oude”, voor zover je daar nog van kunt spreken. Maar ik vrees het ergste.

  2. Reacties Trouw
    Ook interessant om de reacties te lezen van lezers van dit artikel op de site van Trouw.

    (Hopelijk weten de schrijvers van deze reacties ook van het bestaan van BON af)

    • tsja …
      Heertje heeft een duidelijk woord voor de clan van veranderaars die voor elk probleem de gebruikelijke suspects al klaar hebben.

      Eigenlijk zou je zo’n man met een kort geding of zo tot de orde moeten roepen. Smaad is het.

      Genoemde Wik is overigens zelf een ervaringsdeskundige: een van de scholen onder zijn bestuur was “zeer zwak”.
      We concluderen das dat een bestuurder die zijn school verwaarloosd vervolgens voorzitter van een taskforce wordt en gaat afgeven op de eerstegraads leraren.

      Lees het volgende (bron: www.vo-raad.nl/ledenservice/najaarscongres ):
      Door: Wik Jansen
      Wik Jansen is bestuurder van CVO Groep in Zeist. CVO bestaat uit vijf scholen in drie gemeenten. Vmbo-school het Christelijk College in Zeist werd door de Inspectie voor het Onderwijs in maart 2007 uitgeroepen tot zeer zwakke school. Jansen vertelde in deze openhartige workshop wat dat teweeg bracht en hoe de school aan oplossingen werkt.
      Een zeer zwakke school ben je niet zomaar, vertelt Jansen. Het duurt wel een jaar of vier voordat een school daadwerkelijk dat stempel krijgt. Maar vervolgens duurt het in verhouding lang, ook zo’n jaar of twee voordat je het stigma weer kwijt kunt zijn.
      Zeer zwak is een school die onvoldoende onderwijsresultaat neerzet, en waarvan het schoolproces onvoldoende zichtbaar is.
      Voor Jansen kwam het oordeel van de Inspectie niet als een verrassing. Daarom had hij het zelf al aangekondigd bij de Raad van Toezicht. Het ging al lange tijd niet goed op school. Dat leidde al een aantal jaren tot een forse leerlingdaling.
      Om verbeteringen binnen de school daadwerkelijk in gang te kunnen zetten, is openheid cruciaal. Allereerst naar het personeel, maar ook naar de omgeving. Ouders en leerlingen werden geïnformeerd en op de hoogte gehouden. Maar ook via huis-aan-huis-kranten werd de omgeving op de hoogte gehouden. Ook commitment tussen bestuur en directeur is cruciaal. Bovendien is het belangrijk dat beiden acceptatie uitstralen. Zélfs als ze het niet eens zijn met het oordeel van de Inspectie.

    • Ervaringsdeskundige
      Over Wik Jansen: mijn directe collega heeft bij CVO gewerkt ten tijde van het ‘regime’ van Jansen. Zijn ervaringen zijn ontluisterend. In 2004 is een directeur die een goed vernieuwingsplan had geschreven na 15 jaar trouwe dienst eruit gewerkt. Dat plan ging uiteraard niet door. De volgende directeur was – behalve minder ervaren – er ook een die gelijk op de hurken ging bij de leerlingen. Dus moest een leerling zich voortaan melden bij de directeur dan ervoeren ze dat niet als moeilijk (“oei ik moet bij de directeur komen, nu heb ik een probleem”) maar als een gezellig tijdsverdrijf.

      Het bestuur was al die tijd onzichtbaar in de school en de directie liet zich niet zien. Lekker rustig zou je denken, maar dat betekent dus ook een gebrek aan serieuze sturing. Jansen beweert in deze presentatie iets heel anders maar dat terzijde.

      Overigens staat Jansen in het onderwijsveld bekend als een totale onbenul, een man zonder visie. Maar wel iemand die goed is in het maken van snoepreisjes (pardon “studiereizen”) die de CVO-groep handenvol geld hebben gekost. Kortom: een echte bestuurder van de nieuwe stempel.

      • Wik Jansen verdedigt zijn snoepreisjes
        www.amarantis.nl/xcms/news/id/572.

        “Schoolbestuurder Wik Jansen van de Stichting Christelijk Voorgezet Onderwijs Zuid Oost Utrecht, maakt zich zorgen over de huidige cultuur van wantrouwen in het onderwijs. Daarom wil hij uitleggen waarom hij jaarlijks op kosten van zijn scholen op studiereis gaat. Hij ging naar Amerika, naar Rome, zegt hij. Daar doet hij inspiratie op. Hij kent ook bestuurders die nu in Australië zitten, en in China. Dat op zijn scholen vakken zijn wegbezuinigd, de klassen groter werden en een orthopedagoog verdween wegens geldgebrek, noemt Jansen een beslissing op schoolniveau. Daar ga ik niet over. De scholen hebben zelf de autonomie om keuzes over het budget te maken.”

        • Laf
          Misschien gaat dit te ver, maar ik zeg het toch: wat een laffe honden daar bij Amarantis. Zowel Jansen (in het door jl geciteerde verhaal) als Molenkamp (recentelijk op tv) schuiven alle verantwoordelijkheid voor minder prettige zaken – het ontslag van personeelsleden, het bezuinigen op middelen, het stoppen met goedlopende opleidingen – af op de schooldirecties. Laf, driewerf laf.

        • Toch lef
          Toch wel lef om te praten over een ‘cultuur van wantrouwen’. Er is in de eerste plaats bij dit soort bestuurders gewoon reden toe. Daarnaast doen dit soort mannen zelf niet anders dan de leraren in hun dienst in alle opzichten wantrouwen, tot en met verboden om met de pers te praten toe.

      • Hoe word je een zeer zwake school?
        ….. sterk cognitieve benadering van leerlingen met als gevolg laag leerrendement ..

        (volgens Wik)

        Hij bazelt maar wat. Alleen zijn buikgevoel: “weg met kennis”, komt naar boven borrelen.

        Tsja .. lastig die eerstegraders die niet willen veranderen

Reacties zijn gesloten.