Rinnooy Kan pleit voor beter onderwijs

Rinnooy kan ziet Nederland achteruithobbelen op het gebied van onderwijs. “Denemarken haalt Nederland in bij topkwaliteit van onderzoek. Te weinig jongeren halen hun startkwalificatie. Kwaliteit en beschikbaarheid van het onderwijspersoneel zijn zorgelijk. “

Het lijkt er op dat hij inziet wat er mis is, toch is de rest van zijn boodschap geen reden voor BON om zich op te heffen. De oplossing ziet RK in een leven lang leren en innovatie: “LevenLangLeren voor een goed opgeleide beroepsbevolking, ontwikkelt veel te langzaam. Innovatieve bedrijven zijn er weinig en hun herstel blijft uit”.

Lees het hele verhaal in ScienceGuide. De “kennisinvesteringsagenda” (KIA) vindt u als de bijlage

2 Reacties

  1. Voor 1995 stond Nederland op
    Voor 1995 stond Nederland op de derde plaats, zo lees ik. ‘Het kan dus wel’, zo lees ik.
    Begon WSNS en het adaptief onderwijs niet in 1991? Begon daarna niet het experimenteren met de basisvorming in het MO? De praktijkmens ziet wel een verband.

  2. groen voor prestaties beroepsonderwijs? Zie:
    Uit KIA foto: Dit jaar moeten we constateren dat het beeld onveranderd zorgelijk is, de achterstand is
    eerder verder opgelopen dan ingelopen. De totale investeringen blijven achter (blijft oranje)
    en we zakken op de concurrentieranglijst (van groen naar rood).
    Bij het onderwijs staan tegenover twee op groen gesprongen indicatoren (‘Prestaties
    beroepsonderwijs’ en ‘Uitdagend hoger onderwijs’) twee indicatoren die in het rood zakken
    (‘Jongeren met startkwalificatie’ en de voor het eerst kwantitatief gescoorde indicator
    ‘Kwaliteit en beschikbaarheid onderwijspersoneel’). De ‘Leven Lang Leren’ indicator blijft rood.
    Qua onderzoek zien we geen verandering in het beeld: het onderzoek in Nederland behoort
    nog steeds tot de top van de wereld, maar we hebben nog steeds veel te weinig onderzoekers
    en onze toppositie komt meer en meer onder druk. Voor het eerst hebben we een kwantitatief
    beeld voor de indicatoren die kijken naar de ‘Benutting’- en de ‘Focus en massa’ van het
    Nederlandse onderzoek. Beide indicatoren staan op oranje.
    De meeste rode stoplichten zijn te vinden op het terrein van innovatief ondernemen:
    bestaande ondernemingen innoveren onvoldoende en er komen te weinig nieuwe innovatieve
    bedrijven bij. Ook hier is het afgelopen jaar geen verbetering in zichtbaar. Nieuw is de
    kwantitatieve invulling voor het aantal ‘MKB’ers met ervaring met samenwerking met
    kennisinstellingen’. Ook deze indicator staat op rood.

Reacties zijn gesloten.