nieuwe scholen stichten kan !

Het blaadje “Prima” (naar eigen werving voor a-l-l-e professionals in het onderwijs, insluitend gelovigen, vernieuwlers, manasjurzz ; doorhalen wat niet van toepassing) meldt dat het onvolprezen MvO in haar goedertierend- en/of wijs-heid (doorhalen wat niet van toepassing) besloten heeft
Haar Zegen (Zegel) van Goedkeuring te hechten aan twee aanvragen voor evangelische basisscholen, elk 1tje in Rotterdam en Amersfoort.

www.prima-online.nl/po/ook-evangelische-school-in-rotterdam-en-amersfoort/

Daarmee nog niet gedaan. Ook Hoofddorp en Ede krijgen er 1tje. En, oplettend lezertje, Tilburg en den Haag zijn al voorgegaan in derzelven.

Het kan dus wel degelijk, O, Seger Weehuizen (!).

In het licht van VvO (dat is, Vrijheid van Onderwijs, insluitend gelovigen) helpt zichzelve wie van juiste huize komt. Zou de Inspectie, neutraal, standvastig, vastberaden (hoewel nog al eens bezijden haar kerntaak opererend) zijn ingeseind : noli me tangere ? Om te beginnen, altijd vijf jaar hands off, wel zo hand-ig.

23 Reacties

  1. Levensovertuiging
    Een nieuwe school stichten kan volgens mij alleen op basis van levensovertuiging. Zelfs het starten van een school met een bepaalde didactische visie is bijna onmogelijk als het andere scholen van hun leerlingen zou kunnen beroven.

  2. Godsdienst
    Op basis van godsdienst is het inderdaad relatief makkelijk om een school te starten (daar heeft Seger eerder ook al op gewezen met scherstend min of meer de opmerking dat we als BONners maar een kerk op moeten richten). Gelovigen krijgen in Nederland nog steeds een voorkeursbehandeling (zeker met het CDA en CU in de regering).

    • Gemakkelijker onder het mom van godsdienst?
      nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_onderwijs
      Het bijzonder onderwijs kan onderverdeeld worden in confessioneel bijzonder onderwijs en algemeen bijzonder onderwijs.
      Waarom is het gemakkelijker om een confessioneel bijzondere school te starten dan een algemeen bijzondere school?
      Wanneer een stroming als iederwijs daar in slaagt dan moet een ‘BON-stroming’ dat toch ook kunnen?
      De BON-stroming wijkt af van de reguliere stroming in Nederland en de BON-stroming is pedagogisch goed onderbouwd (het klassieke onderwijsmodel wat zich internationaal heeft bewezen en wat ongetwijfeld uitstekend gedocumenteerd zal zijn). Je zou toch denken dat de Onderwijsinspectie dit dan ook niet kan tegenhouden.
      Wat is hier naïef aan?

      • Naief
        Naief is dat het zo niet werkt. Inderdaad geeft de grondwet ieder het recht om een bekostigde school op te richten (er stond laatste een mooi stuk in vakwerk over de geschiedenis van wat nu artikel 23 is). Maar de grondwet is in Nederland een dode letter. We hebben geen constitutieel hof, dus politici kunnen hem aan hun laars lappen. En dat doen ze. In Nederland mag je tegenwoordig zelfs geen thuisonderwijs geven aan je eigen kinderen.

        Iederwijs scholen zijn veelal niet bekostigd en de overheid heeft processen gevoerd om iederwijs scholen te sluiten. Ook ten opzichte van iederwijs is de overheid intolerant.

        Het CDA en de Christenunie zijn op religie gebaseerde partijen. Souvereiniteit in eigen kring en dergelijke, daar zijn ze voor opgericht.

          • Toelichting
            “Er is (in) Nederland geen scheiding tussen kerk en staat.”

            Dát vraagt om een toelichting …..

          • Ik denk dat de gelovigen ook
            Ik denk dat de gelovigen ook hun belasting, voor het onderwijs b.v., betalen.
            Toch zijn er ook Daltonscholen, Montessori-scholen en dergelijke. Neutraal bijzonder kan volgens mij ook.

          • Window of opportunity
            Er was een tijd waarin het mogelijk was om op een bepaalde onderwijsfilosofie gebaseerde scholen (onafhankelijk van religie) te stichten. Daar hebben we de Daltonscholen, Montessori-scholen en dergelijke aan te danken. Die deur is inmiddels gesloten.

    • de godsdienst regeert
      ref : mark79 hierboven

      Jij, Mark, zegt wat ik vermeed te zeggen. Ik ken (althans, kende) het scholenoprichten-circus van binnen uit, het was zo als jij zegt, het is nog steeds zo.
      Je mag in Iraq doen wat je wil, als volkenrechterlijk gelovige ; bij scholen oprichten is het net zo gesteld. Standvastigheid telt. Darwin (en Locke, Rousseau, Montessori ; Galilei, Voltaire, de hele bende) hadden schoon ongelijk, op de brandstapel met ze.

      maarten

  3. nieuwe scholen stichten – het kan, het kan niet
    Ter verduidelijking, misschien was de intentie van deze blog niet voor iedereen duidelijk.

    “het kan dus wel degelijk – – ” had de kwaliteit van een dubbele bodem :

    [1]
    Seger Weehuizen heeft het geprobeerd, het ging niet, de weg was geblokkeerd. Dat gebeurde, ondanks de grondwettelijke garantie van VvO/vrijheid van onderwijs.
    Den Haag blokkeert die vrijheid met een gelegenheidsargument : ga geen scholen stichten als er in de buurt nog tafeltjes en stoeltjes leeg zijn. Ik weet waarvan ik spreek, we hebben 3 scholen opgericht (BNO) toen dat nog net kon – vandaag lukt dat niet meer.
    Triest recent voorbeeld van politieke machinatie : Nijmegen. Eerdere trieste histories : Haarlem, den Helder, de opsomming is niet volledig.

    [2]
    Wie echter onder de vlag des Heeren, c.q. de juiste religieuze zegening vaart, hij (m/v) moge zijn Zegeningen tellen, aldus nieuwe scholen stichtend. Wel een beetje flux alstublieft, er zijn kapers op de kust.
    Gebruik die sneeuwschuiver voor het opzij schuiven van Darwin, maar pas op Galileo niet te beschadigen, erfgoed, je weet wel ; het droit divin van het koningsschap, ook zoiets.

    Die fameuze uitspraak :
    “heel het raderwerk staat stil,
    als uw machtige arm dat wil”

    in een perverse context. Gek dat de minister en zijn PO hulpje uit die verkleurde politieke hoek komen. Kan het gekker ?

    maarten

    • en als
      en stel dat we een schoolbestuur vinden die bereid is een nieuwe school onder BONvlag te stichten?
      Het is maar een idee dat in mij bovenkomt, want naar mijn idee is er voor elk probleem een oplossing, maar moet je soms even zoeken………….iemand een ander idee, of iets wat wel kan?

      • Waarom wel / niet?
        Het klinkt niet zo gek, maar je moet wel afstrepen met wie je niet in zee zult kunnen gaan. BON is tegenstander van overbodige managementlagen, dus grote schoolbesturen zullen nooit met BON samenwerken. De eenpitters staan wellicht sympathiek tegenover ons, maar die hebben ons ook weer niet nodig; bij hen loopt alles wel en ze hebben zorgen genoeg zonder onze lasten over te nemen.
        Ik geef ons het meeste kans bij kleine besturen: niet meer dan een paar scholen. Wellicht hebben zij hun oor bij de ouders te luisteren gelegd en wellicht merken ze dat er behoefte is aan zo’n school.

    • warempel een nieuwe school
      In Kapelle ; aan de IJssel.
      Is dat bij Balkenende om de hoek ? Leren ze daar ook waar Iraq ligt ? En over chemicalien ?

      maarten

      • Nee, in Zeeland
        Wel iets met Balkenende (Zeeland) maar niet om de hoek bij Balkenende die volgens mij inderdaad in Kapelle aan de IJssel woont.
        Website bekeken: ik vind het allemaal nog erg vaag. Wordt er nu wel of niet klassikaal gewerkt? Wat is het adres van die school, of gaat het om schriftelijk onderwijs? Is het een plan, of zijn ze al begonnen?

        • Die school bestaat (nog) niet echt
          Maar ze hopen in september 2010 te beginnen. Voorlopig is alles nog virtueel (of zelfs imaginair). Er zijn ook nog geen leraren, alleen een directrice. Zie genoemde website.

    • twijfel
      Hoewel zeer geïnteresseerd vanwege het kleinschalige karakter van zowel school als klas heb ik ook twijfels over de leermethode. Daarover wordt zeer weinig gezegd. Digitale controlemogelijkheid van ouders spreekt me niet direct aan. Afwezigheid van huiswerk vind ik zelfs een zeer slechte zaak. Het is van belang dat leerlingen een deel van de verantwoordelijkheid voor hun leren zelf dragen. Huiswerk is zoiets. Als ze verder studeren zullen ze dat altijd tegenkomen en dan moeten ze het op het middelbaar onderwijs hebben geleerd (huiswerk maken, boeken meenemen voor de juiste lessen). Ook over de arbeidsvoorwaarden van leerkrachten benevens de kosten voor ouders tast ik nog in het duister. Evengoed: superinteressant, ik blijf het volgen.

    • Kapellen, niet aan de IJssel
      Kijk, wat een sufferd ik ben ! Kapelle is niet Capelle. Ik kan, ook achteraf, niet goed het verband uitleggen tussen C (woonplaats) en K (provincie, jeugdjaren), mea culpa.
      Ik kom nooit in Kapelle (te ver). Zijn er zomers nog vlinders ?
      Wel jammer van de dubbele geografische (Iraq) en bijbehorende chemische bodem. Thnx juf en anderen.
      maarten

  4. sjoers slagter of all people!
    Met commentaar van Sjoerd!
    Hij heeft vast niet begrepen, waarom deze school er komt.

Reacties zijn gesloten.