Groot was toch beter?

De grotere, brede universiteiten doen het beduidend minder goed dan de kleine, zoals de TU/e. De redactie van de editie Universiteiten van de Keuzegids Hoger Onderwijs constateert dat grootschaligheid en kwaliteit blijkbaar niet zo gemakkelijk zijn te combineren.

1 Reactie

  1. Ik kan helemaal niets met
    Ik kan helemaal niets met dit artikel.
    Er wordt niets gemeld over de criteria op basis waarvan die ranking is opgesteld, er wordt geen bron gegeven waar we dit kunnen nagaan. We moeten dan maar die keuzegids kopen en waarschijnlijk staat het daar ook niet volledig in uitgelegd.

    Wanneer ik lees dat de TU/e als beste TU wordt beoordeeld dan begin ik al ietwat argwanend te worden aangezien de TUDelft al jarenlang de reputatie heeft overall de beste te zijn (ook in Vlaanderen bijv. onder de hoogleraren). De studie technische bedrijfskunde heeft inderdaad een goede reputatie (mijn broer heeft dat toevallig gestudeerd) maar is dat nu echt een typische TU-studie??
    Wanneer ik leest dat de Ratboud Universiteit Nijmegen derde staat wordt ik nog sceptischer. Ik ken een aantal mensen die aan die universiteit psychologie hebben gestudeerd of nog steeds studeren. Zij zijn niet bepaald te spreken over de kwaliteit van de universiteit. Mijn zus had bijvoorbeeld gemiddeld 10 contacturen per week (hoorcolleges + werkzittingen + practica , soms zelfs maar 8 contacturen). Zij volgde deze studie terwijl ze een ernstige ziekte had (anorexia nervosa) en ze haalde nog met gemak zevens, achten en negens terwijl ze soms met tegenzin die studie volgde.
    Tegenwoordig is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor bepaalde masteropleidingen in de psychologie, volgens anderen die ik ken die daar studeren zijn die criteria soms op zijn zachtst gezegd ongelukkig gekozen.
    Via een link op Wikipedia heb ik eens gezien dat 1 op 3 studenten aan die universiteit een 8 haalt.
    Iemand die niet al te kritisch is is dan wellicht onder de indruk, ik weet uit ervaring dat dit ook iets zegt over de moeilijkheidsgraad van de examens en dat dit percentage eerder rond de 20% zou ‘moeten’ liggen bij een voldoende hoog niveau.

Reacties zijn gesloten.