9 Reacties

  1. Kost wat …
    … maar dan heb je ook weinig:

    “Rotterdam, 28 nov. Vijftig rijksambtenaren moesten gaan werken als leraar. Het ministerie van Binnenlandse Zaken had daarvoor 2,5 miljoen euro gereserveerd. In werkelijkheid hebben slechts vijf ambtenaren de overstap gemaakt, voor een bedrag van 50.000 euro. Project Tussen Rijk en Onderwijs is mislukt.”

  2. Downgrading naar tweedegraads als natuurverschijnsel.
    Mij viel de volgende passage op:

    “Middelbare scholen zoeken vooral leraren voor de exacte en economische vakken, zegt het ROA. De vraag naar academisch geschoolde eerstegraadsleraren is lager dan naar tweedegraadsleraren, met een hbo-opleiding achter de rug. Dat klinkt raar. Was het niet zo dat het onderwijs jeremieerde om het gebrek aan academisch geschoolde krachten?

    Jawel, scholen willen best eerstegraders, zegt onderzoeker Frank Cörvers (ROA), maar die zijn duur. „Daarom kiezen ze toch maar voor tweedegraders. Scholen doen dus aan downgrading.””

    Alsof het verwisselen van eerstegraders voor tweedegraders iets is dat als natuurverschijnsel geaccepteerd moet worden.

    Groet,

    Paul.

    • Inz. natuurverschijnsel
      Dat is het ook, zolang de overheid het tolereert dat scholen zichzelf als bedrijven zien. Zolang het lumpsum-systeem en de fusiescholen blijven bestaan, zullen zeer veel nitwit-bestuurders zichzelf als captains of industry beschouwen. De school een bedrijf, de leerling een klant en het produkt van de school is het diploma. De kwaliteit van het diploma wordt gemeten aan de kwaliteit van het drukwerk; de kwaliteit van de leerkracht of de capaciteiten van de leerling spelen daarin geen enkele rol. De produktiekosten spelen wél een rol; hoe lager de kosten hoe beter, dus als je net zo’n diploma zou kunnen drukken onder auspiciën van een derde- of vierdegraadsleraar dan zou je wel gek zijn om dat niet te doen.

    • klein menselijk
      Geen natuurverschijnsel maar eerder toegeven aan een menselijke zwakheid. We willen allemaal graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar sommige willen als het moet de volle mep betalen voor een goede performance. Maar schoolbesturen verheugen zich meer in het geld dat zij uitsparen dan de qualiteit die aan hun neus voorbij gaat.
      Seger Weehuizen

  3. Manipulaties VO-Raad
    Dat verklaart dus ook waarom de VO-Raad in haar project Vensters Voor Verantwoording (20 indicatoren die alle scholen in 2011 op hun zouden moeten plaatsen) onder kwaliteit niets over de bevoegdheid van de leraren zet en Sjoerd Slagter op een vraag van de journalist naar de site ww.bevoegdheid.nl van het ministerie antwoordde dat “bevoegd nog niet bekwaam’ was.
    Pure belangen van enkele grote schoolbesturen dus. En die bepalen het kwalijke gedrag van de VO-Raad, de opkomende ijzeren ring rond het onderwijs: in dit geval de handboeien voor degenen die goed onderwijs willen.

      • Zo gaan de manipulaties door
        Interessant is wat er nu op de site van VO-Raad staat over de VVV:
        “Tweede Kamer enthousiast over Vensters
        De leden van de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs hebben enthousiast gereageerd op het project Vensters voor Verantwoording.
        Op donderdag 19 november presenteerden Sjoerd Slagter (voorzitter VO-raad), Thea van den Idsert (projectleider Vensters voor Verantwoording) en Robert van de Boezem (senior beleidsadviseur) voor de Vaste Kamercommissie Onderwijs het project Vensters voor Verantwoording.
        Alle grote partijen waren bij de presentatie vertegenwoordigd: CDA,VVD, PVDA, en SP. Na een algemene presentatie van het project stelden de aanwezige Kamerleden aanvullende vragen en was er ruimte voor gesprek. Daarbij uitten de aanwezige kamerleden zich zeer positief en noemden ze het project “gewoon steengoed” en “indrukwekkend”. De voorzitter van de Vaste Kamercommissie sloot de bijeenkomst af met de opmerking: “Ik constateer groot enthousiasme.”
        Het enthousiasme van de kamerleden is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Vensters voor Verantwoording. De verwachting is dat initiatieven als www.bevoegd.nl in de toekomst minder makkelijk solitair de lucht in zullen gaan, nu in de kamer vertegenwoordigers zitten, die met eigen ogen hebben gezien wat de mogelijkheden zijn van Vensters voor Verantwoording. Ook verwacht de VO-raad dat steun van de kamer meer draagvlak kan opleveren bij de organisaties die informatie (gaan) leveren voor Vensters.”
        Kortom, ze willen alles in eigen hand houden. Ze zijn wel pissig dat het ministerie het waagt die bevoegdheidscijfers wel te publiceren.
        Tijd om de kamerleden ook de andere kant te laten zien?

        • Hoog tijd
          Philippens schrijft: “Tijd om de kamerleden ook de andere kant te laten zien?”

          Hoog tijd, zou ik zo zeggen.

    • Lichtelijk onbekwaam
      Ik word knap onbekwaam van die dooddoener ‘bevoegd is nog niet bekwaam’. Nee, Sjoerd, en is onbevoegd dan soms automatisch wel bekwaam?
      Ik hoor Roman Polanski die dooddoener al gebruiken in zijn rechtszaak. U weet toch, your honour, meerderjarig is nog niet volwassen, hoor. Sommige meerderjarige jongeren zijn nog zó kinderachtig…. En je hebt aan de andere kant van die kinderen van dertien, veertien jaar die al zó volwassen zijn….snapt u, your honour?

      Wat Sjoerd beweert is dat een diploma niet hetzelfde is als een garantie van tevredenheid. Nou, nou, Sjoerd, daar kijken we van op. Alsof de conservatoria alleen maar Beethovens afleveren, alsof dat zou betekenen dat Jeanine Jansen een doorslaand succes zou moeten zijn op een hip-hop festival. Een diploma kan daar natuurlijk niets over zeggen. Overigens heeft onze nationale commerciële trots André Rieu ook gewoon zijn conservatoriumdiploma.
      Hoe het ook zij, tevredenheidsgarantie kan een diploma niet bieden.
      Maar de persoon van Slagter lijkt wel een garantie te zijn voor anti-intellectuele bakerpraatjes.

Reacties zijn gesloten.