Goeroe Sjoerd spreekt weer

Op de site van de VO-raad orakelt Goeroe Sjoerd weer over al het goede dat de schoolleiders “unaniem” (bij de VO-raad is altijd alles unaniem, het lijkt de USSR wel) over de docenten gaan uitstorten. Goeroe Sjoerd maakte een uitstapje naar Rome voor een vergadering van de stuurgroep van LISA. Wie? Nou: “LISA staat voor Leadership Improvement for Students Achievement. Met andere woorden: onderzoek naar het effect van (school)leiderschap op de leerresultaten.”

Het uitstapje naar “warm en bruisend Rome” leerde Goeroe Sjoerd onder meer:
“Stijlen die in belangrijkheid lijken te winnen, zijn de z.g. ‘Entrepreneurial style’ en de ‘Instructional Leadership style’. Veel docenten -en in het verlengde daarvan de leerlingen- doen het goed bij deze vormen van leiderschap en dat vertaalt zich dan weer in betere leerresultaten.”
Hij vermoeit de lezer natuurlijk niet met enige vorm van uitleg over deze leiderschapsstijlen. En de docenten doen het er goed bij – alsof hij een aanbeveling doet over de hoeveelheid water die de hortensia’s moeten hebben 🙂 Raadpleging van Google leert overigens dat deze stijlen al zeker twintig jaar onderwerp zijn van allerlei studies, dus zo nieuw is het allemaal niet.

Maar denk niet te licht over die schoolleiders, die dragen een zware last op hun schouders!
“Schoolleiders zijn zich bewust van hun rol als richtingwijzer en gids, zowel voor hun docenten als voor hun leerlingen.”
Richtingwijzer ……. gids …….. met een lantaarntje voorop door de duisternis of zoiets. Of ben ik nou gewoon te cynisch?

3 Reacties

  1. Leiderschap en richting
    Ook op nu.nl vandaag het bericht dat de HBO-Raad broedt op een betaplan om meer studenten voor techniek te interesseren. Ook dit vraagstuk is al oud en hierbij heeft de gids al jaren terug een andere weg gekozen.
    De VO-Raad en HBO-Raad zijn eerder oorzaak van richtingsproblemen dan dat er oplossingen van hen te verwachten zijn.
    Wat je ook bedenkt, zij zullen zich altijd centraal stellen want dat is hun doel en dat heeft niets met goed onderwijs te maken. Onze uitgangspunten en de visie van Sjoerd zijn volledig tegengesteld. Als Sjoerd en de zijnen er niet waren geweest was BON waarschijnlijk nooit ontstaan. Dan hadden we ook nu niet gezeten met studenten die niet alleen de elementaire basiskennis missen maar ook een bruikbare houding. Waarbij docenten geïsoleerd zijn in een systeem en het systeem massaal sjoemelt met cijfers om de schijn naar de buitenwereld op te houden. Sjoerd als vernieuwer gooit ons allen terug naar een heel donkere tijd.

  2. Techniek: enkele ideetjes
    Zelf werkzaam bij de afdeling Techniek heb ik wel een paar suggesties om meer leerlingen in die richting te trekken:
    – Start geen concurrerende beroepsrichtingen waarvoor in het geheel geen arbeidsmarkt is. Om deze te vinden: kijk naar de Engelse benamingen. Event management, Leisure and hospitality, sound and vision (o nee: sound en vision) etc. etc. Als het Engels is hebben ze meestal iets te verbergen.
    – Zorg voor een betere waardering van Technische beroepen. Ik denk aan:
    * salaris (handarbeid wordt nog steeds slecht betaald)
    * arbeidsvoorwaarden (vakantie, behandeling, werktijdstippen)
    * waardering in de media (aandacht, bewondering, respect, het helpt allemaal).
    * Bewustmaking van de moeilijkheidsgraad van technische beroepen. Je moet echt heel veel kunnen en weten als automonteur, metaalbewerker of CV-installateur. Niveaus in beroepsopleiding zegt helemaal niets: niveau 2 handel is op geen enkele manier qua niveau te vergelijken met niveau 2 techniek.

    In dat laatste kader verwacht ik ook meer van de zogenaamde intellectuelen (ook hier op dit forum) die niet ophouden ons te vertellen dat mensen die niet goed kunnen leren (!!!) vast wel ‘goed met hun handjes’ zijn. Ook doet men voorkomen dat voor deze zielepoten Nederlands, geschiedenis/aardrijkskunde en wiskunde niet alleen te hoog gegrepen is, maar ook niet nodig is voor deze wandelende handen. Ik vind dat verregaand denigrerend en zeer slecht voor hun maatschappelijke positie (bv: tegen de DSB-bank moet je je wel degelijk kunnen verweren: hun contracten goed kunnen lezen, narekenen wat ze je voorspiegelen etc.)

    • het dwangbuis van politieke correctheid
      Zoals gewoonlijk, Hinke, van jou een heldere, nuchtere, en to the point analyse met conclusies waar ik het helemaal mee eens kan zijn. Ik wil ook alleen maar jouw analyse aanvullen. Het leven in een maatschappij waar telkens weer de waarheid weggemoffeld wordt om een politiek correct eindproduct voort te brengen roept enorme irritatie op en een dringend verlangen om ongewenste waarheden helder en hard te formuleren.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.