Plasterk wil hoger onderwijs hervormen (NRC)

Weer eens wat anders:

“Minister Plasterk (Onderwijs, PvdA) stelt het stelsel van hoger onderwijs ter discussie. Een commissie moet komend voorjaar rapporteren hoe het hoger onderwijs moet worden ingericht, zegt hij vanmiddag bij de opening van het academisch jaar op de Universiteit Twente.”

www.nrc.nl/binnenland/article2344915.ece/Plasterk_wil_hoger_onderwijs_hervormen

(misschien moet het niet veranderd worden, maar opnieuw worden ingevoerd)

18 Reacties

  1. Niet meer van deze tijd
    Volgens de minister is het idee dat mensen op de universiteit voor de wetenschap worden opgeleid en op het hbo voor beroepsgerichte vakken niet meer van deze tijd.

    Het onderscheid VWO en Havo is nu ook volkomen achterhaald.

    • wat is er goed en wat verkeerd aan het onderscheid HBO-Uni?
      Als je op een of andere manier het hoger onderwijs gaat herverkavelen, dan vrees ik dat dat een vrijbrief wordt om het niveau nog verder te laten dalen en HAVO en VWO verder te laten verwateren. Toch moet ik toegeven dat het formele onderscheid: wetenschapsvoorbereiding en beroepsvoorbereiding een wassen neus is. Medicijnen, Rechten, Communicatiewetenschappen, het zijn in de praktijk beroepsopleidingen. Het enige onderscheid is een onderscheid in niveau (hoop ik) tussen de HBO opleiding en de vergelijkbare universitaire opleiding.

      Ik heb jaren geleden op een Amerikaans Liberal Arts College les gegeven. Een 4 jarige opleiding met een generiek eerste en tweede jaar en een major en minor in derde en vierde jaar. Het niveau van de eerste 2 jaar was destijds te vergelijken met het Nederlandse 5 Havo/Vwo. Bij de major werd redelijk serieuze wiskunde gedaan, serieuzer dan destijds bij de enige wiskunde opleiding op het HBO: de lerarenopleiding.
      Na het liberal arts, konden studenten naar grad school (law / math / etc), weer ongeveer 4 jaar om een Phd te halen.

      Uiteindelijk was het niveau beslist acceptabel. ALs je verpleegster wilde worden, dan volstond een major in nursing, als ik me niet vergis. Wilde je arts worden, dan moest je naar medschool.

      Omdat in Amerika de prestatiedruk veel groter is dan bij ons was het ook voor de goede highschool leerling een redelijke uitdaging om hoge cijfers bij liberal arts te halen en met een zware major (soms 2) af te studeren om toegelaten te worden op een goed aangeschreven grad school.of universiteit.

      Mijn ervaringen met dat systeem waren destijds positief en ik kan me indenken dat er veranderingen in ons systeem denkbaar zijn zodat allerlei onzin beroepsopleidingen niet meer als universitair te boek staan. Het is alleen mijn (terechte) scepsis dat ik zeer twijfel aan het nut van een openbare discussie over dit onderwerp. Het zal ongetwijfeld misbruikt worden voor macht en geldelijke belangen.

  2. In de NRC staat onder
    In de NRC staat onder andere:

    Zelf neigt Plasterk naar een stelsel als in Californië, waar het hoger onderwijs is verdeeld in vier niveaus.

    Nu heb ik in California op een universiteit gewerkt en ik heb ook nog even op wikipedia nagekeken. California heeft 3 niveaus van post high-school onderwijs (niet 4). Er is de University of California (10 locaties, momenteel iets minder dan 200.000 ingeschreven studenten). Er is California State University (23 locaties, momenteel iets meer dan 400.000 ingeschreven studenten). En dan is er nog de California Community College System (110 locaties, momenteel ongeveer 2.7000.000 ingeschreven studenten). Dat is het staatssysteem, daarnaast zijn er nog privescholen (van Stanford tot religieuze indoctrinatiescholen….).

    Ter vergelijking Nederland. Wij hebben universiteiten (13 locaties, iets minder dan 200.000 ingeschreven studenten), hogescholen (iets meer dan 400.000 ingeschreven studenten) en het MBO (iets minder dan 500.000 ingeschreven deelnemers).

    California heeft ongeveer 2 keer zoveel inwoners als Nederland.

    We hebben in Nederland dus al in grote lijnen het systeem dat ze in California hebben…. Een verschil is wel dat we in vergelijking met California teveel studenten in de hogere regionen hebben.

  3. Wat was het probleem?
    Voor welk probleem is dit een oplossing?
    Plasterk stelt dat, door de enorme groei van het aantal ‘hoogopgeleiden’ in spe, er een te grote ‘diversiteit’ is ontstaan in studentenpopulatie. Dat is een andere manier om te zeggen dat je, door het drukken van zo veel mogelijk diploma’s onvermijdelijk steeds meer domme studenten en domme afgestudeerden krijgt.
    Wil je veel ‘hoogopgeleiden’, en ik dacht eigenlijk dat onze regering dat zo graag wilde, dan zal je ze ook krijgen.
    De HTS, de kweekschool en de TH van destijds kwakkelden echt niet met die ‘diversiteit’. Gewoonweg omdat niet iedereen het diploma kon halen.
    Nu leidt deze fel begeerde diplomadrukkerij uiteindelijk ook tot onduidelijkheid over het niveau van de opleidingen en wat doet de minister? Niet de oorzaak van het probleem, de diplomadrukkerij, aanpakken, maar het symptoom. Wat Plasterk betreft komen er straks allemaal verschillende diploma’s waarvan het ene aangeeft dat je een sukkel bent en het andere dat je een behoorlijke opleiding hebt voltooid.
    Maar de (‘hogere’!) opleiding tot sukkel blijft, zeer onterecht, gewoon bestaan.
    Verder vraag ik me af of het niet gewoon veel goedkoper is om strenger te selecteren en nonsens-opleidingen te schrappen dan het hele hoger onderwijs weer eens te herstructureren.

    • wijze woorden Bernard
      Je hebt volkomen gelijk, maar het antwoord op je retorische vraag weet je zelf ook. De gevestigde belangen verzetten zich tegen afknijpen van het aantal idioten op hoge opleidingen.
      Dezelfde gevestigde belangen vinden herstructureren altijd leuk. Triest.

  4. Komt zeker niet uit Rotterdam die Plasterk
    Ik zie hem alleen maar op homo boten of bij de keizer van Japan die op bezoek is en sushi’s eet.

    Laat hij eerst eens even orde op zaken stellen in het onderwijs van nu, maar helaas, hij is gewogen en te licht bevonden, wij moeten het nog even doen met Plasterk en zijn twee dames, tot de volgende verkiezingen er zijn in 2011 !!

  5. Reactie kamer
    De verschillende onderwijswoordvoerders hebben hun mening gegeven over het plannetje van Plasterk. Lees in de NRC.

    • Nog een reactie
      Mw. Sent is niet de enige. Ook Peter de Rijke, hoofddocent bedrijfskunde aan de HAN, uit zijn OPINIE in De Gelderlander.

      Onder de duidelijke titel “Fusie in hoger onderwijs is onzinnig” doet hij een paar (naar mijn mening) zeer ware uitspraken, zoals:

      “Het idee dat hogeschool en universiteit gelijkwaardig zijn, is niets meer dan een jongensdroom van grote ego’s in het hbo. Wat ze tot dusverre tot stand hebben gebracht, is van een meelijwekkende armetierigheid. Sinds de eeuwwisseling zien we lectoren in hogescholen paraderen met ambitieuze doelen als bijdragen aan professionalisering van docenten, verhoging van het kwaliteitsniveau, versterking van de ‘kennispoortfunctie’ in de regio en meer van dat fraais.
      De realiteit is vrijwel overal dat de lectoraten geïsoleerde eilandjes blijven, zonder impact op het initiële onderwijs aan de hbo-instelling, zonder aantrekkingskracht voor hbo-docenten en met minimale relevantie voor de buitenwereld – kortom: een dure pr-grap.”

      en

      “Men moet in dit land eindelijk eens aanvaarden dat mensen ongelijke capaciteiten hebben. Voor een universitaire studie heb je een vwo-diploma nodig, voor hbo kun je volstaan met havo of mbo. Havisten die proberen een vwo-diploma te halen, sneuvelen meestal. Havisten die na een hbo-propedeuse alsnog de u-bocht naar de universiteit nemen, grijpen eveneens bijna altijd boven hun macht. Het denkniveau van een havist en van een mbo’er is domweg niet geschikt voor de abstractie en diepgang van een universitaire opleiding.”

      Biedt De Rijke ook oplossingen? Jazeker:

      “Maak het hoger onderwijs kleiner, niet groter.”

      Wat hij daarmee bedoelt? Lees het artikel.

    • VWO zou van veramerikanisering kunnen profiteren
      Er zitten dus ook wel positieve aspecten aan het GRONDIG overnemen van het Amerikaanse systeem (Grote veranderingen in het onderwijs zijn in Nederland meestal rampzalig halfslachtig). Veramerikanisering zou een zegen kunnen zijn voor het VWO: weg met studiehuis, realistische wiskunde, talenonderwijs zonder grammatika, alles zelf uitzoeken hoewel veel kennis veel efficiënter gestructureerd aangeboden kan worden, valse prestatieprikkels voor de schoolbesturen (de examens worden geheel en al extern dus een school kan alleen maar scoren op echte, bewijsbare kwaliteit) en anderzijds terugkeer van de goed in hun vak opgeleide docent. Om te watertanden. Overigens worden er voor VWO-ers nu al niet kostenvrije examentrainingen gegeven en dat is een stuk ontdemokratisering van het onderwijs. Goed onderwijs is niet goedkoop en in Amerika zijn de beste universiteiten tevens de duurste. Dat zou de facto kunnen betekenen dat de financiële positie van een student mede bepalend wordt voor zijn toelating tot de beste universiteiten. Dat zou voorkomen moeten worden.Seger Weehuizen

      • Amerika
        Ook in Amerika bestaat heel veel anti-onderwijs. Veel leraren in Amerika hebben geen flauw benul van het vak dat ze geven. Amerika is zeker geen onderwijs walhalla.

  6. Van der Toorn
    Karel van der Toorn, bestuursvoorzitter Universiteit en Hogeschool van Amsterdam, reageert in de Volkskrant op het plannetje van Plasterk.

    Lees vooral ook de reactie van JerryMager op 21-09-2009 15:29 onder het stuk van Van der Toorn.

    • detraherende vergelijking met een scholengemeenschap
      Als de plannen van van der Toorn uitgevoerd zouden worden mag een geslaagde VWO-er die precies weet wat hij wil niet meer aansluitend gericht studeren op wat hij wil. Hij moet eerst een onnodig brede bachelor halen. Wat een verspilling! En wat de opleiding tot arts betreft: die studie duurt nu al heel lang. Moeten die medische studenten nu echt met een algemene bachelor van efficiënt studeren afgehouden worden?
      Een vergelijking met een brede scholengemeenschap pleit juist tegen het voorstel van van der Toorn Als het VMBO, de HAVO en het VWO onder één dak zitten is dat misschien aantrekkelijk voor VMBO-ers en HAVisten die willen opstromen Maar goede VWO-leerlingen die niet hoeven af te stromen zijn echt beter af met een categorale VWO-school
      Seger Weehuizen

      • de teloorgang van het Humbold-ideaal
        Een brede WO-bachelor staat ook nog eens haaks op het voornemen van Plasterk om voor een parallelstudie extra geld te vragen. Als je alle sporen van de Humbolduniversiteit uit de bachalerfase wilt wegsnijden geef dan ten minste aan de student zelf de keuze om al of niet op vastgelegde wijze in de breedte te gaan.
        Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.