Centrale examens taal en rekenen in het MBO

Ik ben wat verbaasd dat ik de eerste ben die dit op de site van BON post, maar vandaag in het nieuws:
www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/7/1/010709_mbo_centrale_examens_taal_en_rekenen.html

[tekst:]
“Staatssecretaris Van Bijsterveldt vindt het niveau van veel mbo-leerlingen op het gebied van taal en rekenen onvoldoende en daarom gaat ze centrale taal- en rekenexamens invoeren in het mbo.

Die examens zijn onderdeel van een pakket maatregelen die ze vandaag presenteerde dat dit probleem op moeten lossen. Volgens de staatssecretaris is kennis van taal en rekenen erg belangrijk zijn om goed te functioneren in de maatschappij.

Extra lessen
Om extra taal- en rekenlessen mogelijk te maken en docenten cursussen te geven om hun vaardigheden bij te spijkeren, trekt Van Bijsterveldt vanaf 2010 jaarlijks 50 miljoen euro uit.

Op die manier moet het niveau van de mbo-leerlingen op het gebied van taal en rekenen worden verbeterd en die verbetering moet met behulp van de centrale examens moet worden gecontroleerd.

Verplicht
Het is de bedoeling dat vanaf 2012 wordt proefgedraaid met de examens en dat ze in het schooljaar 2013-2014 verplicht worden ingevoerd. In eerste instantie gebeurt dat alleen op het niveau 4 van het mbo, daarna volgen ook de andere niveaus.

De brancheorganisatie van het mbo, de MBO Raad, steunt het plan van de staatssecretaris, maar niet alle docenten zijn erover te spreken.

Taaldocent Elke van Balkom aan het ROC Midden Nederland in Utrecht: “Deze kinderen moet je geen algemene examens laten doen. Wij als scholen deden dat altijd zelf. Dat ging prima. Als centrale examens betekenen dat kinderen zakken, dan kan dat niet de bedoeling zijn”.”

Van Bijsterveldt pareerde die laatste uitspraak nogal stevig.
Zie ook het filmpje (journaal-item) in de hierbovenvermelde link.

11 Reacties

  1. Stiekem BONnig
    Volgens wordt Van Bijsterveldt heel stiekem steeds iets meer BONnig: ze poneert zowaar de stelling dat MBO-ers (ook) zoiets als ‘algemene taalbeheersing’ moeten hebben en dat moeten bewijzen middels een centraal examen. Nu nog het CGO op de brandstapel 🙂

  2. goed nieuws
    Goed nieuws! Filmpje nog niet gezien wegens niet-werkende geluidskaart, maar ik kan me voorstellen dat Van Bijsterveldt, net als ieder weldenkend mens, die laatste uitspraak wil weerleggen. Als er bij een examen geen leerlingen zouden mogen zakken, kun je het hele examen wel afschaffen.

    Ik vind het een uitstekende maatregel. Het is voor deze leerlingen, voor alle leerlingen, van het grootste belang dat ze een fatsoenlijke sollicitatiebrief kunnen schrijven en dat zij kunnen rekenen. Natuurlijk kan het gaan gebeuren dat de lat bij de centrale examens nogal laag wordt gelegd. Maar er is tenminste een lat.

    • reactie leerlinge
      De leerlinge aan het begin van het filmpje zet de zaken scherp neer:
      – er zijn mbo-leerlingen met reken- en taalachterstanden en zij vindt maatregelen dan ook terecht (meer dan de docente op ’t eind van het filmpje), maar
      – het probleem zit ‘m niet in het mbo, maar in de toeleverende scholen die te weinig kwaliteit leveren.

  3. Helder licht bij Van Bijsterveldt ?
    Eindelijk iets goeds van Van Bijsterveldt. Dat een docent (Elke van Balkom) hierop tegen is, verbaast me toch enigszins. Zij is toch hopelijk geen voorstander van ‘Het Nieuwe Leren’ of iets dergelijks…?

    Ik kan me niet voorstellen dat de meeste docenten hier tegen zijn. Goede zaak dus. Hopelijk stelt dan wel het niveau iets voor, anders heeft het nog geen zin.

    Nu nog de overige vakken weer centraal toetsen en als het nog even kan, tevens de gehele uitvoering en verantwoording bij de overheid leggen voor het onderwijs (en niet bij de diverse CvB), dan zijn we aardig op de goede weg. Alleen jammer dat het allemaal zo lang moet duren… 2014 de eerste examens…

    • (waarom) zijn docenten tegen
      Dat die docente tegen zo’n examen is, begrijp ik wel. Je moet bedenken dat ze de laatste jaren heeft gewerkt in een omgeving waar overal te horen was dat afzonderlijk taanonderwijs eigenlijk ouderwets is en dat je taalonderwijs en taaltoetsing moet integreren in beroepscompetenties. Die dominante cultuur is uitermate sterk. Sommigen vinden het werkelijk een goed idee, anderen weten dat er bij allerleid beoordelingen op wordt gelet en dat je het toch niet kunt tegenhouden, weer anderen zien er promotiemogelijkheden in. Ik zit nu op het HBO in een accreditatietraject en daar wordt dagenlang vergaderd over allerlei competentieformulereringen omdat de accreditatie dat nu eenmaal vraagt.

      De betreffende docente heeft vast ook actief aan die zaken meegewerkt, ze zal ongetwijfeld toestemming hebben van haar “leidinggevende” om op TV te reageren. De mening van deze mevrouw zegt me helemaal niets: het is haar professionele mening die het haar mogelijk moet blijven maken haar positie op school te handhaven

    • Van Bijsterveld doet aan symptoombestrijding.
      Als de leerlingen op het MBO nog moeten gaan leren rekenen en schrijven, waar dienen de basis-school en de VMBO dan eigenlijk voor? De staatssecretaris probeert de symptomen van slecht primair en secundair onderwijs te bestrijden inplaats van deze problemen zelf aan te pakken.

      Groet,

      Paul,

      • Inz. Symptoombestrijding
        Wat de heer Huygen schrijft viel mij ook al op.
        Het doet mij denken aan een waterpolovereniging die bij haar teams na twee jaar lidmaatschap gaat onderzoeken of iedereen eigenlijk wel kan zwemmen. Ze hebben namelijk gemerkt dat er elk jaar zo veel teamgenoten verdrinken. Toch moet je blij zijn met een symptoombestrijdende staatssecretaris; het betekent dat ze in elk geval begrijpt dat er symptomen zijn. Over een jaar of tien zal haar opvolgster (ik denk dat het onderwijs het exclusieve terrein van vrouwen gaat worden) zich afvragen wat u zich hier boven afvraagt.

    • Docent
      Over deze Elke van Balkom valt via google wel het een en ander te vinden…. Zo is ze 1 van de ‘deelnemers’ in het ‘Nederland benoemt en bouwt’ clubje van Doekle Terpstra, volgde zij een training ‘docent met coachende vaardigheden’ en schrijft ze ergens iets over een taalportfolio waar ze aan werkt.

      Voorstander van Het Nieuwe Leren lijkt me zo op het eerste gezicht.

      • eisen stellen
        Maar voorstander zijn van het Nieuwe Leren en helemaal geen eisen willen stellen zijn hopelijk toch nog wel twee verschillende dingen, al zou je soms anders vermoeden.

        • Re: eisen stellen
          Helemaal geen eisen stellen en Het Nieuwe Leren zijn 2 handen op 1 buik.

  4. Geen nieuws
    Als taaljuf op het MBO wist ik dit al lang. Ik wacht eerst af of we wel echt blij moeten zijn.
    – De eindtermen blijven echter tot nu toe onduidelijk.
    – Het schijnt dat er na invoering van de Europese normen nu weer eigen Nederlandse normen gaan komen.
    – Jammer is het ook dat de lagere niveaus zo’n examen niet krijgen.
    – Extra lesuren erbij hoort er ook niet bij, wel geld. We weten allemaal waar dat dus (niet) terechtkomt.

    Het feit dat er weer na- en bijgeschoold gaat worden roept mijn grootste wantrouwen op. Ik vrees dat onze collega’s motorvoertuigen of schilderen nu tijdens hun les wat meer aan taal moeten gaan doen of zo.

    Nergens iets over gegarandeerd aantal extra lesuren en bevoegde docenten. Verheug je dus maar niet.

    Deze week nog in gesprek met mijn manager: We moeten nu ook Engels gaan geven, dus de uren Nederlands in het tweede jaar kunnen wel weg……………… (Hoezo duidelijkheid naar leerlingen, onderwijsplanning enz.) Gelukkig heb ik het dit keer nog uit zijn hoofd gepraat.

Reacties zijn gesloten.