Helft mbo-scholen heeft geen inzicht in spijbelen

Bijna de helft van de scholen voor middelbaar beroepsonderwijs(mbo) heeft geen goed overzicht van het aantal leerlingen dat spijbelt. Driekwart doet niet of te laat een melding als een leerling ongeoorloofd afwezig is.

Lees verder in de NRC.

11 Reacties

  1. Hierdoor is het
    onmiddellijk duidelijk waarom er minder voortijdige schoolverlaters zijn. Ze zijn niet geregistreerd en scholen weten niet waar de leerlingen uithangen. Prima geregeld, maar niet heus.

  2. En dan te bedenken
    – dat schooluitval heel vaak niet geregistreerd wordt als uitval, maar als overstap naar een andere opleiding
    – dat er al mooie bonussen zijn uitgereikt voor de vermindering van de uitval
    – dat veel lessen alleen op vrijwillige basis bezocht hoeven worden

    • virtuele papieren tijger
      In Nederland is inspectie en kwaliteitsbewakening op veel plekken verworden tot een virtuele papieren tijger.

      Is hier enige Europese controle op ?

      Als de beweringen van Hinke waar zijn en ook op leerplichtigen slaan is het fraude.

  3. Bewust onbewust
    Sommige scholen, waarover ik met enige kennis van zaken durf te berichten, kiezen er bewust voor om niet op de hoogte te zijn van de spijbelgegevens. Als je niet op de hoogte bent van het spijbelen hoef je er tenminste ook niets aan te doen. Het wordt soms een beetje raar als de spijbelende leerlingen openlijk langs de school over straat lopen, maar gelukkig, de directie kijkt uit op een rustig hofje.

  4. Alleen wat des leraars is
    “Als [leerlingen] [op spijbelen] worden betrapt, kunnen ze op een flinke straf rekenen”. Als niet-docent (aan het MBO) heb ik meteen 2 vragen: Wat is dat, een flinke straf? Wat is de straf voor het niet uitvoeren van de straf (en wat is de straf voor de straf voor het niet uitvoeren van de straf? etc)
    “Docenten vinden lesgeven belangrijker dan het bijhouden van spijbelen. Zij willen vooral hun leerlingen kennis bijbrengen en hebben veel minder belangstelling voor de administratieve rompslomp die aan het tegengaan van ongeoorloofd verzuim zijn verbonden”. Waarom geen chiplezer van het openbaar vervoer bij de tafel van de docent plaatsen? Net zo als wanneer je een bus benut moet je dan bij het betreden van de klas het apparaat laten inlezen en bij het verlaten opnieuw. De docent heeft dan met dat spijbelgedoe niets te maken en kan zich concentreren op zijn les. Een speciale spijbelinspecteur kan dan verder de hele zaak afwikkelen.
    Seger Weehuizen

    • Kom op waar gaat dit over?
      Kom op waar gaat dit over? Een docent kan toch gewoon aan het begin van de les de koppen tellen en doorgeven? Daar hoeft toch geen heel systeem met poortjes voor worden opgetuigd. Dit is al sinds jaar en dag de praktijk en werkt heel goed.

      • Koppen tellen is niet genoeg
        Koppen tellen en het aantal aanwezigen doorgeven is niet genoeg. Daarnaast beweert de inspectie dat het NIET goed werkt. Tot slot zouden de leraren er een hekel aan hebben. Reden genoeg om iets anders te proberen.
        Seger Weehuizen

        • Inspectie
          In het artikel wordt de schuld heel erg bij de leraren gelegd, maar ik denk dat in het MBO vooral de besturen niet ge-interesseerd zijn in weten hoeveel leerlingen (sorry: ‘deelnemers’) absent zijn. Als de inspectie te weten komt dat er heel veel leerlingen absent zijn, dan kost dat misschien geld. Dus is het maar beter om je van de domme te houden.

        • Hieronder lees ik dat klas
          Hieronder lees ik dat klas en leraar niet meer bestaan op MBO, met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat ik dat het nieuwe leren wel toevertrouw. Dan moet je iets anders bedenken.

          Wat je hierboven als argumenten aandraagt daar kan ik niet mee leven. Tellen een doorgeven is niet genoeg? Nee het moet nog worden vergeleken met de leerlingen die er moeten zijn. Dat de inspectie zegt dat het niet goed werkt, zegt niets over de systematiek en wel over hoe het wordt uigevoerd. En dat de docenten er een hekel aan hebben slaat werkelijk alles: “Oh eens kijken nul leerlingen, goed dames en heren dan gaan we nu beginnen”.

          Geen enkele reden om iets anders te proberen.

    • …bestaan niet meer.
      docent, les, klas, leraar… dat alles bestaat op sommige MBO-scholen al niet meer. Daar wordt gewerkt en gedacht in termen van tutor, SLB, POP, PAP, coach, project, beroepstaak en wat dies meer zij.

      Overigens wordt er wel met een soort prikklok gewerkt, maar alleen bij het betreden en verlaten van het schoolgebouw. Of leerlingen (officieel “deelnemers”, maar waaraan eigenlijk?) iets nuttigs doen dan wel de hele dag in de kantine zitten wordt niet daarbij gemeten. Wel houden docenten (of hun plaatsvervangers) doorgaans ook handmatig de presentie bij.

      Overigens: er staat geen straf op het niet uitvoeren van de straf op het niet uitvoeren van de straf op het niet uitvoeren van de straf op het niet uitvoeren van de strafop het niet uitvoeren van de straf op het niet uitvoeren van de straf…

Reacties zijn gesloten.