Gemengd rekenen

Vanavond is er op de tv een documentaire over groep 8 van een gemengde school in de Amsterdamse Pijp. We zien juf Lieke aan het werk. Haar klas wordt vier maanden gevolgd. Leuk. Kijken dus bij de VPRO, Feest voor de geest; 20.55 uur.
Nu lees ik in een bericht hierover in De Volkskrant van vandaag. VRAAG: En de lesstof ? Het niveau van het onderwijs ? ANTWOORD: In Groep Acht ligt de nadruk bijna geheel op het gedrag van de kinderen; op hun sociale vaardigheden en de manier waarop ze met elkaar omgaan. Op de vraag of dat ten koste kan gaan van bijvoorbeeld rekenen, zegt Juf Lieke: “Als het nodig is wel”. Dit antwoord nu baart mij, als voorstander van gemengde scholen enige zorgen. Ik ben van mening dat, zeker in de grote steden integratie ook een taak van het onderwijs en allen die daarbij betrokken zijn, is. Je kunt er eenvoudig niet omheen. Wat mij nu een beetje hoofdpijn bij dit bericht bezorgt is de oneigenlijke tegenstelling die hier weer gesuggereerd wordt tussen integratie en goed leren rekenen en de idee dat integratie het hoofddoel is en niet goed onderwijs. De goede insteek bij “gemengd onderwijs” kan m.i. alleen maar zijn En-EN, en integratie en goed onderwijs. Scholen zijn geen welzijnsinstellingen. Maar verder zal ik proberen zo onbevooroordeeld mogelijk naar deze serie te kijken.

6 Reacties

  1. Heel voorzichtig, beste b.
    Hoop ik dat je niet te ernstig schrikt! Dit is al jaren bezig. Gemengde scholen overigens, noemt men ook wel tegenwoordig grijs, of zwart. Overigens ligt e.e.a. niet aan juf Lieke. Zij moet roeien met de riemen die “wij” haar geven.

  2. afschuifonderwijs
    Ik heb niets nieuws gezien, maar voor mensen die het basisonderwijs niet kennen was het toch een opmerkelijk inkijkje, denk ik.

    Letterlijk alles wordt afgewenteld op de leerlingen.
    Ruzie? Los het zelf maar op, juf beunhaast therapeutisch en probeert de kinderen zich als volwassenen te laten gedragen. Wat je natuurlijk kunt vergeten.

    Op televisie is een reclame om pleegouders te vinden. Een meisje dat zichzelf niet kan opvoeden. Het is overduidelijk een persiflage, maar op scholen moeten kinderen niet alleen zichzelf opvoeden, maar ook zichzelf van alles leren.
    De kinderen worden in de rol van de volwassenen gestopt. En waarom: omdat de volwassenen geen notie hebben hoe ze het zelf moeten doen.

    Die tendens is overal in het onderwijs; groepsopdrachten bij HBO waar studenten zichzelf peer moeten beoordelen en zelf de ruzies en de meelopers moten beslechten, waarom: de docenten kunnen het niet!

    Opmerkelijk ook was één kind dat thuis prive bijles krijgt. Gebeurt vaker natuurlijk, maar deze was opmerkelijk. Het was bijles om plezier in het werk te krijgen.
    Overigens vond ik de kunstmatige reflectie/sociospeach van de kinderen diep treurig. Ze leren nauwelijks iets, maar wel sociolullen. Jakkie!

  3. Inzake exhibitionisme
    Ik vraag me af hoe de VPRO aan Lieke-zonder-achternaam is gekomen. Is zij familielid van een omroepmedewerkster of hebben ze geadverteerd?
    In beide gevallen denk ik niet dat je een doorsnee-juf aan het werk ziet. Je moet toch wel een zekere neiging tot exhibitionisme hebben om je zo in je werk te laten stalken. Ik zou er zelf hoegenaamd geen zin in hebben (maar ik zou me evenmin voor het oog van de natie met een verloren gewaand familielid laten herenigen). En zo’n klas, is dat voor hen niet raar? Zou die ouders eigenlijk iets gevraagd zijn?
    Ik weet wel, ’t is hun goede recht, de nieuwe tijd, net wat u zegt
    maar ’t maakt me wat melancholiek
    .

    • We zetten een kerel…
      … naast Lieke-zonder-achternaam.
      Om de kinderen ook nog wat te leren.

    • Hoe ze aan juf Lieke gekomen
      Hoe ze aan juf Lieke gekomen zij werd aan het begin uitgelegd. De zoon van de documentaire maakster zit op deze school, en zij heeft juf Lieke gevraagd mee te werken.

      Ik denk dat de kinderen hier niet bij gebaat zijn, net zoals bij de school van Prem. Zeker die twee meisjes niet die het van de juf ‘goed moesten maken’ met het verdrietige meisje in het BEVO lokaal. Je kreeg geen enkel idee wat er precies aan de hand was, maar mijn idee was wel meteen wat een verschrikkelijke valse wijven. Als ik dit als ouder zou zien…..

      Daarnaast vond ik het hele item over leiderschap tenenkrommend, al die tijd vergooid, een goede leider spreekt de taal en begrijpt cijfers. Leer die kinderen dus rekenen en taal.

      Ik moet wel zeggen dat (een deel van) de kinderen veel wijzer oogden, dan ik dacht dat ik (wij) waren in de zesde klas van de lagere school.

Reacties zijn gesloten.