Brugklasbeleid een schijnbaar voordeel van commercialisering onderwijs

N.a.v. een helder interview dat Hanne Obbink CNA-directeur Ben van der Hilst afgenomen heeft.
Brede scholengemeenschappen willen graag veel leerlingen trekken. Ouders willen voor hun kinderen die dat niveau aankunnen de veilige omgeving en het intellectueel uitdagende klimaat van een zelfstandig Gymnasium of anders een Gymnasiumafdeling van een grote scholengemeenschap. Dus vormen veel grote scholengemeenschappen in snel toenemende mate aparte Gymnasium-brugklassen voor leerlingen met een VWO-advies. Ik heb tegen die gang van zaken nogal wat bezwaren:
Leerlingen worden vaak tot inschrijving voor zo’n plusklas op oneigenlijke manier verleid. Als ze b.v. voor een school kiezen omdat ze daar als leerling van die klas zweefvlieglessen krijgen laten ze zich ten onterechte door de school bevoordelen
de Gymnasiumbrugklassen zouden de diepte in moeten gaan en leerstof of de leerstof op een hoger niveau van abstractie moeten aanbieden. Alle elementen van de basisvorming de nek omdraaien.
Scholen moeten een ruimhartig toelatingsbeleid voor de Gymnasiumbrugklas voeren maar het lestempo mag niet beïnvloed worden door slechte prestaties of/en het gebrekkig begripsvermogen van een deel der leerlingen. Na een paar maanden zullen er misschien veel leerlingen zijn die voor spek en bonen meedoen en het aantal leerlingen dat toegelaten wordt tot de Gymnasium-2 klasse mag best ⅓niet overschrijden. In twijfelgevallen moet een leerling het recht hebben om het moeilijkste te proberen.
Voor leerlingen die op een te laag niveau geplaatst werden moeten stijgklassen gemaakt worden. Om daarvoor voldoende leerlingen bij elkaar te krijgen kan dat beste in samenwerking met andere scholen.
Vanuit hun commerciële werkwijze zullen de scholen niet graag aan een de 3 eerstgenoemde bezwaren voldoen.

9 Reacties

  1. TROUW: Brede brugklas haalt het lesniveau naar beneden
    Eindelijk in de gedrukte media een krachtig tegengeluid van een ervaringsdeskundige m.b.t. inhomogene brugklassen. Op 17-02-09 stond in TROUW een artikel van de hand van bianca Behr, een docent van groep 8 van een basisschool in Hoogeveen. Zij meent dat VMBO-leerlingen gelukkiger zijn nà de basisschoo omdat ze dan geen extra uitleg meer nodig hebben maar eindelijk als ze hun best doen hoge cijfers kunnen halen. VWO-leerlingen in een VWO-brugklas genieten meer omdat de leerstof maar één keer hoeft te worden uitgelegd en ze daarna door kunnen gaan met verdieping. Jongens zijn vaak lui en als je ze in een inhomogene brugklas zet tenderen zij er naar om hun minder getalenteerde vriendjes te volgen naar een lager onderwijstype.
    Anderzijds, als er in een brugklas twee niveau’s zijn die elkaar raken kunnen de serieuze kinderen met de lagere intelligentie soms! DOOR HARD WERKEN op een hoger schooltype komen dan verwacht wordt.
    De reden dat dat in een brede brugklas nivellering naar beneden optreedt is volgens Behr dat met het bijtrekken van zwakkeren bij de sterkeren veel tijd en motivatie verloren gaat.
    Haar slotconclusie is dat het brede brugklas-idee één van de zaken is die aan het onderwijs opgelegd worden door mensen die misschien idealen hebben, maar geen verstand van onderwijs.

    Seger Weehuizen

  2. Einde brugklas?
    RTL nieuws (klik) meldt dat het einde van de brugklas in zicht lijkt:
    “Steeds meer middelbare scholen selecteren hun leerlingen meteen al bij binnenkomst ‘op niveau’. Vooral de kinderen die makkelijk leren, de aanstaande VWO-leerlingen, worden vaak bij elkaar in één klas gezet. Bij 45% van de kinderen met een VWO-advies is dit het geval.”

    • Inz. einde brugklas
      Ik zou maar niet te vroeg juichen. Ik hoorde gisteren op radio 1 Ella Kalsbeek (PvdA) en Zeki Arslan (onderwijsmedewerker multicultureel instituut Forum) zonder een spoor van aarzeling verdedigen hoe goed het wel niet was dat slimme en domme kinderen zo lang mogelijk door elkaar heen zaten.
      Wat erg leuk was, dat Kalsbeek tenminste openlijk toegaf dat verreweg de meeste ouders, en tegenwoordig ook veel scholen, er precies omgekeerd over denken: na de lagere school zo snel mogelijk soort bij soort stoppen. Ze peinsde zich suf hoe het toch kwam dat al die ouders er zo over dachten. Dat die ouders misschien wel gewoon gelijk hebben, dat kwam niet bij haar op.
      Ik lees in de wikipedia dat Kalsbeek drie kinderen heeft. Zij zegt er geen probleem mee te hebben dat haar kinderen ‘gemengd’ moeten worden met minder snuggere kinderen. Hoe snugger haar eigen kroost is weten we natuurlijk niet. Maar als haar kinderen lid van een sportclub zijn, en hun team wordt opzettelijk aangevuld met een stel mindere goden ‘omdat het zo nuttig is dat ze met allerlei kinderen leren omgaan’, hoe enthousiast zullen haar eigen kinderen dan over die politieke correctheid zijn?
      Dat Zeki Arslan (na enkele decennia nog steeds gebrekkig Nederlands sprekend) als allochtoon enthousiast is voor die gedwongen menging vind ik helemaal niet vanzelfsprekend. Het is wellicht wel verklaarbaar uit zijn multiculturele Forum-achtergrond.
      Het opvallendste van de hele uitzending vond ik dat niemand moeite deed om de mening van de mensen die hun werk in die mengklassen moeten doen, de leraren, u weet wel, te vertolken of te weten te komen. Waarom zou je het ook vragen aan mensen die al vele jaren ervaring met die zaken hebben? Nooit een mooi idealistisch verhaal door de feiten laten verpesten!

      • materieel socialisme
        Ook de woorden en daden van Plasterk zijn verontrustend. Hij heeft een proefballonnetje opgelaten over het langer bij elkaar houden van de scholieren. Hij heeft met de vakbonden een overeenkomst gesloten die het voor de zelfstandige Gymnasia nog moeilijker maakt om een hoge onderwijskwaliteit te handhaven. We moeten maar hopen dat Bos een stemmenkostende stommiteit pleegt zodat de SP de opvolger van de PvdA kan worden en de PvdA marginaliseert. Het is moeilijk om je voor te stellen dat de SDAP, de voorganger van de PvdA, de arbeider nog cultureel wilde emanciperen.
        Seger Weehuizen

        • De SP onder Agnes Kant….
          …zal alleen maar stemmen verliezen. Waarmee maar weer bewezen wordt dat het gezicht van een partij voor een groot deel zijn succes bepaalt.
          Overigens beginnen de meeste middelbare scholen met brugklassen vmbo/havo en havo/vwo om vervolgens in het tweede jaar de meute in drie groepen havo, mavo, vwo te splitsen met vanwege het leerlingenaantal dikwijls nog een gemengde klas.

        • socialisme
          ref : Seger, hierboven

          Stommiteiten heeft de geachte excellentie (WB) al genoeg gemaakt : ABN, Fortis, ING, de begroting 2009, en meer. Te vroeg teveel uitgegeven, en blijven hopen dat de generaties na 2010 het (de inflatie) niet begrijpen of vergeten ; dikke kans. Het mankeert de publieke opinie aan het kiezerlijk (geen tikfout) inzicht, dat stommiteiten-van-fundamentele-aard in stemmen-verlies omzet.

          Muta mutandis de zeer geleerde RP, deze is slimmer in termen van kiezerlijk inzicht, hij laat onderwijs over aan SD (..) en MB (..), en tooit zich met akkefietjes zonder builenvallensydroom. Ja, in Torres del Paine was ik al, en niet met reisgeld van het kabinet.

          Het lijkt er inderdaad op dat RP van plan is om zich afzijdig te houden van her-organisatie in het onderwijs. Als hij op partij/leiderschap uit is (daar lijkt het op), dan is onderwijs de wachtkamer. De kwalijke rol van de vakbonden noem je al.

          Overigens zie ik wel de gunstige kanten aan wat je het proef-b’onnetje noemt van RP – brugklassen, de defintievere keuze voor vervolgonderwijs (de bovenbouw fasen) een of twee jaar uitstellen en die tijd gebruiken voor fundamentele diepgang, met een beginnende maar toch flexibele differentiatie voor alle leerlingen. De praktische leerweg (VMBO/pre MBO) kan evenmin zonder taalbegrip en fundamentele rekenkunsten. Cito en andere toetserijen resulteren voor te veel 11- of 12-jarigen in te grove afwijkingen ; te vroeg, te definitief. Doorstromen is mooi, maar theoretisch.

          Je bezorgdheid over de gymnasia deel ik – ik zie het eerder als aanwijzing dat RP (die is er zich uiteraard wel van bewust) achter iets anders aan zit dan onderwijs-reparatie.

          maarten

          • De flaphoed
            maakt zich nu weer breed voor de werkende vrouw: er moeten in deze sombere tijden meer vrouwen meer uren aan het werk. Dat ten koste gaat van andere deeltijdwerkers, allochtonen, mannen, zzp’ers en dat er aan de andere kant van de arbeidsmarkt grote aantallen ontslagen vallen moet hem even zijn ontgaan.
            RP als minister van anderwijs? Niet opgelet bij de uitleg van de wet van behoud van ellende denk ik.

          • Hoe een man…
            ..die bij binnenkomst zo op handen werd gedragen, in relatief korte tijd al zijn krediet kan verspelen.

Reacties zijn gesloten.