9 Reacties

  1. Hoeveel zwakbevoegden?
    Een kwart van de bij het onderzoek betrokken docenten geeft volgens het onderzoek waarnaar verwezen wordt onbevoegd les. Wat ook wel interessant is om te weten hoeveel docenten les geven met een bevoegdheid die volgens de normen van 20 jaar geleden niet als bevoegdheid erkend zou worden.
    Het is overigens niet zo dat onbevoegde leraren die overtuigend hebben laten zien dat ze in hun prestaties en resultaten gelijkwaardig zijn aan sterkbevoegden nooit bevoegd verklaard zouden moeten kunnen worden. Maar dan gaat het om uitzonderingsgevallen, niet om 25 %.
    Seger Weehuizen

    • Zielig
      Het is duidelijk dat dit een inkoppertje is voor de zure bon-leden! Maar bedenk dat al die mensen zonder diploma gewoon aardige mensen zijn die ook hun best doen. En je mag aardige mensen niet diskwalificeren omdat ze geen diploma hebben. Het gaat er tenslotte om hoe je met de kinderen omgaat, dat is, zeg maar, een ’transcendente eigenschap’, die dus niet te meten is. Kant zei al zo iets, je krijgt contradicties op je dak als je het onmogelijke probeert. Dat jij en ik hebben moeten studeren en daar geen vergoeding voor kregen, sterker nog, dat ons loon uit een flinke korting bestond, betekent niet dat wij zoveel slimmer zijn, hoor. Nou dan. Arme ongediplomeerde docenten, hebben geen diploma en gaan wij naar tegen ze doen.

      Ach, en dan de goede kant: binnenkort staan er weer hele hordes gediplomeerde docenten voor de deur. Het is ongemak en crisis in het land, dan keren de verloren zonen weer terug. (Of is het dit keer anders?) Voor de VO-raad ziet de toekomst er niet zo slecht uit. Hebben ze niet het vernuft getoond om de docenten-crisis voortijdig op te lossen (ze hielden hun hand op en wezen naar de minister, daarin gelijken ze op de bankdirecteuren- zo lossen over-betaalde krachten hun problemen op), krijgen ze wellicht toch nog hun personeel. Wat een dom geluk.

    • misvatting
      Het is een misvatting te denken dat onderwijzen inhoudt ‘hoe je met kinderen omgaat’. Onderwijzen houdt kennis overdragen in. Bij die overdracht van kennis moet je op een goede manier met kinderen omgaan, een goed voorbeeld voor kinderen zijn.

      Ik ben geen bepleiter van onbevoegde leerkrachten voor de klas. Onbevoegde leerkracht wil zeggen: leerkracht uithangen, zelf geen diploma hebben voor het werk dat je doet. Ik vraag mij altijd af wat een onbevoegde leerkracht van zijn of haar leerlingen verlangt. Ik neem aan dat de onbevoegde docent, gelet op zijn eigen situatie, het niet belangrijk vindt dat zijn leerlingen ooit een kwalitatief goed diploma halen.
      Een veel gehoord geluid is dat onbevoegde leerkrachten niet onder doen voor bevoegde docenten. Het zal wel. Op elke regel zijn er uitzonderingen, nietwaar? De onbevoegde ‘collega’s’ met wie ik werk, behoren stuk voor stuk helemaal niet tot de uitzonderingen op de regel. Het zijn allen prutsers! Ik vind dat ouders vrijgesteld moeten worden van elke financiële bijdrage aan de school als hun kinderen les krijgen van te veel onbevoegden, onderbevoegden, zwakbevoegden!

        • ironiestand
          (20/01/09 – 15:48)
          O, daar was ik niet bekend mee. Dat verraadt meteen dat ik niet frequent genoeg op de site kom. 🙂 Bedankt voor de tip.

    • Weerzin
      Waarom steekt Sjoerd Slagter de hand nooit in eigen boezem? Vertel eerlijk dat de VO raad het te druk gehad heeft met eigen belangen en pas de laatse twee jaar iets is gaan doen aan het dreigende lerarentekort.

      Zeg eerlijk tegen die aardige mevrouw van BNR: ziet U mevrouw, wij weten ook niet hoe we de problemen moeten oplossen en dus hebben we de minister om meer geld gevraagd.

      En toch vrees ik dat ze er mee weg komen. Het dreigende lerarentekort zou nog wel eens erg kunnen meevallen (de crisis moet nog echt beginnen). Het probleem dat we dan krijgen is dat de helft van alle docenten wel gediplomeerd is, maar niet ervaren (onbekwaam, zoals Sjoerd het noemt). Erg gezellig, vermoedelijk.

Reacties zijn gesloten.