Plasterk en de digitale leermiddelen

Is er nou niemand die Plasterk de ogen kan openen voor de al enige tijd beschikbare mogelijkheden om de dure leerboeken te vervangen, die door de kinderen in zware tassen van huis naar school en terug moeten worden vervoerd. Een ‘memorystick’, of wel een opslagstaafje kan met gemak al het bestaande lesmateriaal voor een schooljaar bevatten. Een snelle printer in de school kan een afdruk maken van de aan de orde zijnde lessen (om nieuwe kennis op te nemen moet je het wel op schrift in de handen kunnen houden). Overigens ook op een DVD kan ruim voldoende worden opgeslagen.
Waarom miljoenen uit te trekken voor de ontwikkeling van digitale leermiddelen als die leermiddelen al digitaal klaar liggen bij de uitgevers van de boeken. Plasterk wil met zijn Wikiwijs project leraren de kans geven om online hun eigen lesmateriaal te ontwikkelen. Krijgen ze daar dan straks een even vorstelijke beloning voor als de huidige uitgevers van boeken voor zich opeisen?
Ik zou denken dat het naar aanleiding van het plan voor gratis leerboeken door mij hier al eerder gedane voorstel voor digitalisering van het lesmateriaal met daaraan verbonden uitdaging voor leraren zelf dit materiaal te gaan aanvullen en te ontwikkelen, heel wat goedkoper zou zijn dan wat Plasterk nu voorstelt. Laat dat geld direct naar de salarissen van de leraren vloeien die er hun creativiteit op kunnen loslaten!

10 Reacties

  1. USB-stick?
    De uitgevers zouden wel gek zijn om de boeken, hun grote melkkoe, digitaal te gaan aanleveren. Dan kan het grote digitale kopiëren gaan beginnen, en overkomt hen hetzelfde als veel artiesten overkomen is via cd-branders en mp3-downloadwebsites.

    Overigens lijkt me het maken van goede leerboeken vooral iets voor ervaren docenten. Dat zijn vooral de docenten die het onderwijs zullen gaan verlaten: daar kun je dus niet meer op rekenen; die gaan lekker bijkomen van de ellende die hun overkomen is. En de onervaren docenten, die hebben wel iets anders aan hun hoofd, met of zonder loonsverhoging.

    • Daarnaast is het natuurlijk
      Daarnaast is het natuurlijk praktisch onhaalbaar om elke leerling voor elke les een printje te laten maken van de lesstof. USB stick is leuk voor huiswerk. Boeken zijn als leermiddelen de komende eeuw niet weg te denken. Ondersteuning door computerapplicaties zoals wikipedia zijn wel zeer welkom.

      • Nou, een eeuw gaan ze
        Nou, een eeuw gaan ze volgens mij niet halen: www.irexshop.com/product_info.php?cPath=22_35&products_id=69. Nog geen kleur (al kun je je afvragen hoe zinvol dat is voor de meeste leerboeken), maar dat komt…

        Ik heb zelf een Cybook (www.bookeen.com/ebook/ebook-reading-device.aspx), maar die is voor leerboeken misschien wat minder geschikt, vooral voor mensen die graag in hun boeken kladderen, omdat hij geen touchscreen heeft. Voor gewone (non-)fictie echter geweldig; de DR1000 is toch nogal fors.

      • printje maken
        De leerling moet het printje ook niet maken. De leraar moet die printjes uitdelen.

        • USB stik verloruh – – huh
          [1]
          Meneer, meneer, ik – – > http://forum.fok.nl/topic/1113819
          [2]
          Geeft niet, jongen, gebeurt vaker, in de beste kringen – – >
          http://www.volkskrant.nl/binnenland/article390264.ece/Usb-stick_ministerie_op_straat
          [3]
          FAQ & FOK : Hi, ik heb mn USB stik nog, maar het wachtwoord ben ik – – >
          http://forum.fok.nl/topic/1213809
          [4]
          Sir, I have pleasure to confirm my utter regret that – – >
          http://zaplog.nl/zaplog/article/britten_wederom_duizenden_privacygegevens_kwijt
          http://weblogs3.nrc.nl/klaver/2008/08/22/usb-stick-met-data-britse-criminelen-zoek/
          [5]
          Kranige lui – – > http://www.depers.nl/binnenland/254926/Mannen-gepakt-met-USB-stick-Defensie.html
          [6]
          terwijl aan emancipatie ook is gedacht – – >
          http://weblogs3.nrc.nl/klaver/2008/08/22/usb-stick-met-data-britse-criminelen-zoek/
          [7]
          Maar tenslotte – – er is ook leven na het staatsexamen >
          forum.fok.nl/topic/1213809

          maarten

    • Uitgevers zouden wel gek zijn
      Ik dacht dat het auteursrecht bij de schrijvers van de boeken hoort. Met hen moeten dus zaken worden gedaan.
      Er bestaan vele goede leerboeken, uit een recent en uit een ver verleden. Die kunnen best digitaal toegankelijk worden gemaakt.

  2. Goedkoop en kwalitatief je eigen boeken drukken
    Verspreid over deze site noemt men ondermeer deze twee nadelen van de WikiWijs aanpak: (1) leerlingen hebben laptops/e-books nodig in de klas en (2) docenten hebben het te druk om ook nog auteur, uitgever en drukker te zijn. Deze twee argumenten kunnen snel worden ontkracht.

    Ten eerste, drukken van boeken is tegenwoordig niet zo moeilijk of duur als wel wordt gedacht, dus laptops zijn niet direct noodzakelijk. Zie bijvoorbeeld deze praatjes van Richard Baraniuk (open-source onderwijs en drukken) en Brewster Kahle (gratis digitale bibliotheek). In verschillende projecten worden hier middels mobiele drukkerijen boeken (educatief, met harde kaft) gedrukt voor $3-$20 op basis van digitale content samengesteld door enkele gebruikers in bijvoorbeeld Afrika.

    Daarnaast kost het niet zoveel tijd als wordt gedacht. Het idee van open-source is dat als 1-10% van een community slechts af en toe een kleine bijdrage levert, er toch al snel voldoende informatie voorhanden is van hoge kwaliteit en lage kosten. Het onderhoud van héél Wikipedia kost bijvoorbeeld slechts $5000 per maand. Zie bijvoorbeeld deze praatjes van Jimmy Wales (mede-oprichter Wikipedia), Charles Leadbeater (open-source bedrijven) en Yochai Benkler (open-source economie).

  3. Open-source onderwijs
    Voorbeelden van open-source onderwijs zijn wellicht Connexions, Curriki en Open College Textbooks.

    Behalve lesboeken kunnen hele lessen of colleges ook worden ondersteund bijvoorbeeld met ‘open course ware’ van bijv. MIT of Utah. Wereldwijd zijn verschillende universiteiten al aangesloten bij het Open CourseWare consortium, waaronder in Nederland de Open Universiteit en TU Delft.

    Nog twee interessante praatjes zijn die van Sugata Mitra (hoe kinderen zelfstandig leren) en Ken Robinson (creativiteit in onderwijs).

    • Onderzoeker, voordat die
      Onderzoeker, voordat die lage kosten een eigen leven gaan leiden herhaal ik hier wat ik in een andere draad ook al meldde:

      Van de wikimediafoundation website:

      “For the fiscal year beginning July 1, 2008 and ending June 30, 2009, we have budgeted $5.9 million in expenses”

      Dat is misschien niet allemaal voor wikipedia, wikiquote mag ook wat kosten, maar toch significant hoger dan wat u hierboven schetst. Het scheelt maar een factor 100.

      Dit wordt nog aanzienlijk hoger wanneer er meer eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de inhoud, wat natuurlijk bij schoolboeken het geval zou moeten zijn.

      Eén van de oprichters van wikipedia, Larry Sanger, is juist bij wikipedia weggegaan omdat hij niet meer geloofde in de ‘community’ aanpak maar pleitte voor expert redactie van de pagina’s.

      • Inderdaad expertbenadering
        Twee opmerkingen:
        Een goed leerboek bestaat uit een systematisch gestructureerde opbouw van de stof waarin voortdurend geanticipeerd wordt op wat er nog komen gaat.
        Een wikipedia-aanpak met moderatoren die zichzelf als expert beschouwen maar het niet zijn, zal die opbouw danig verstoren.
        Er moeten dus experts zijn op de vakgebieden, maar ik vrees dat die net als bij Wikipedia niet allemaal competent zullen zijn.
        Dan heb ik toch liever verschillende methoden met karakter naast elkaar waaruit ik kan kiezen. Overigens kies ik dan vanzelfsprekend mijn eigen methode.
        Mijn tweede opmerking is dat we al veel op digitaal gebied hebben, op allerlei plaatsen. Dat zijn losse lessen, soms van slechte kwaliteit. Ze kunnen aansluiten bij een methode, maar die niet vervangen.

Reacties zijn gesloten.