College Rolduc in Kerkrade gaat dicht

Alle betrokkenen zijn tegen, maar het schoolbestuur doet toch lekker wat het wil: het befaamde college Rolduc in Kerkrade sluiten. Lees het artikel in Trouw.

11 Reacties

  1. typerend citaat
    „Lijdzaam hebben we als gemeente moeten toezien hoe een schoolbestuur zonder enig democratisch toezicht in het geheim een fusieplan maakt en het erdoor drukt.”

    Misschien dat het CDA nu eindelijk wakker wordt. Me dunkt dat het hier de bloedeigen achterban betreft die geschoffeerd wordt door de besturen waar men zo lang achteraan heeft gelopen.

    Opmerkelijk dat tegelijkertijd Jan Jaap van Dijk zijn eerste verstandige onderwijsopmerkingen in Trouw maakt.

    Nu PvdA bij monde van Plasterk en het CDA ook zich eindelijk tegen de macht van de besturen lijkt te keren is er hoop. Misschien is deze schoffering wel wat we nodig hadden om bestuurlijk Nederland wakker te maken.

    • JJ van Dijk
      Ik had die link met het artikel van Jan Jacob van Dijk niet gemaakt 1989, mijn hersenen werken blijkbaar niet zo goed vandaag….. Maar ik denk dat je gelijk hebt: JJ van Dijk kan best wel eens dat artikel geschreven hebben met deze casus in zijn achterhoofd.

      Begint de victorie in Kerkrade?

  2. Historia et Rolduc delendae sunt
    Een ouder belde en sprak: ”mijn kind gaat niet mee”. Onderstel dat alle ouders hun kind van school zouden willen nemen, zouden dan de besturen van de omliggende agglomeraties wel bereid zijn om die kinderen op te nemen? Ondersteunen de schoolbesturen elkaar? Of heeft het bestuur waaronder “Rolduc” valt zelf het hele secundaire onderwijs in handen? Kun je nog wel en masse je kind van school halen? Zoiets past niet binnen de regeldrang van managers en schoolbesturen.
    “Ouders voelen zich gepasseerd” zegt Cox. Voormalig schoolleider Monsewije: “We hebben ons plan uitvoerig met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad besproken. Pas toen die er mee had ingestemd, zijn wij ermee naar buiten gegaan”. Mijn indruk is dat het schoolbestuur de grootschaligheid misbruikt heeft om zijn plannen geheim te houden en dit besluit er door te drukken. Het enige verbindingslijntje dat de ouders mogelijk met het bestuur hadden was de vertegenwoordiger van de abdij-afdeling en die heeft helaas zijn mond gehouden.
    Bestuurslid Niessen: “…. Bovendien voldoet de oude vestiging van Rolduc niet meer aan de huidige onderwijseisen; denk aan bekabeling, computerruimtes en studieruimtes. We hebben een paar honderd meter verderop een gebouw staan waar die faciliteiten wel aanwezig zijn”. Zou er echt in een voormalig klooster geen studieruimte zijn? Zou onderwijs tegenwoordig volkomen moeten draaien om de aanwezigheid van goede computerfaciliteiten? Wat een onzin.
    Seger Weehuizen

    • Ouwe troep: weg!
      Zegt manager X: Bovendien voldoet de oude vestiging van Rolduc niet meer aan de huidige onderwijseisen; denk aan bekabeling, computerruimtes ..
      Zelf smaak ik het twijfelachtige genoegen in een lokaal les te geven dat wèl geheel voldoet aan die ‘onderwijs’ eisen: kabels, computerbord, internet. Alle infrastructuur ligt er….en wat werkt er niet? Juist ja, de software. Al heel lang niet.
      Doe mij maar zo’n lekker oud klooster, ober. En voor mijn collega’s ook graag vijftien keer hetzelfde.

      • Prachtige hoge plafonds
        Met 30 kinderen zo’n modern klaslokaal van max 2.75m wordt het vaak knap benauwd. Op basisscholen is daar wel onderzoek naar gedaan. Bleek dat een slechte atmosfeer rampzalig is voor het leervermogen.

        Die hoge plafonds betekenen 100x meer dan de kabelgoten in zo’n modern gebouw.

        • Dubbelspel van de gemeente?
          Bij mij is een nieuwe verdenking opgerezen. Kan het niet zijn dat iemand van de financiële afdeling van de gemeente het schoolbestuur opgebeld heeft met de mededeling: “De nieuwbouw vlak bij de abdij heeft veel geld gekost en is nog niet afgeschredven. De nieuwbouw is op grond van het feit dat hij daarvoor ontworpen is zeer geschikt voor onderwijs. Voor alle andere activiteiten is het gebouw ongeschikt. Aan de stijlvolle abdij met zijn grote mooie hoge vertrekken kunnen wij gemakkelijk een andere bestemming geven. Als jullie willen dat de gemeente in de toekomst scheutig is met geld als er nieuwe huisvestingsproblemen ontstaan kunnen jullie beter de nieuwbouw aanhouden”.
          Een aanwijzing voor zo’n scenario is te vinden in de opmerking van de voormalige schoolleider Monsewije: “En de wethouder, die wist al langer dat er moest worden ingegrepen”.
          Seger Weehuizen

  3. Het is een van de vele signalen….
    Het is een van de vele signalen dat het oude Europa en het Nederland van voorheen vergane glorie lijkt te zijn.
    We mogen – denk ik – blij zijn als het Rijksmuseum over een paar jaar nog open gaat.
    Alle verworvenheden van de westerse beschaving lijken op hun grondvesten te trillen.
    Velen willen die ondergang niet, maar er zijn er ook die er ijverig aan meewerken.’
    Wie beschermt nog onze cultuur, of moet die juist niet beschermd worden en kunnen we beter als het riet meebuigen met de wind?

    • signalen
      ref : Hals, hierboven

      Zei ik al in een vorige reactie :
      [1] Hebben de banken-crisis en onderwijs misschien toch iets met elkaar te maken ? Yep.
      [2] Is de maatschappelijke misere aan “het onderwijs” te wijten ? Nope. Andersom ? Yep.
      [3] Komt de onderwijs-misere misschien omdat het kompas van mensen en samenleving niet langer richting wijst ? You bet.
      Ze zeggen dat trekvogels, in het najaar, op “kompas” naar het zuiden vliegen. Dat vermogen zijn wíj grondig kwijt geraakt.

      Wat nu ? Doordenken, reflectie, richting hervinden, orienteren op de toekomst. Receuiller pour mieux sauter. Zal nog geruime tijd duren en nog veel ellende veroorzaken, voordat het weer wat beter wordt.
      Ik dacht even dat de crisis van oktober 2008 het keerpunt zou markeren. Nope, vergeet het maar. Deze crisis is niet meer dan een storing – hierna gaat het circus weer vrolijk verder ; niets geleerd. Florence anno 1492, Parijs 1789, Verdun 1916, mondiaal 2008.

      Leren is toch een bij uitstek bezige aangelegenheid van onderwijs ? Dat is niet hetzelfde
      als wat in het programma van het kabinet is voorzien. Heeft ook niets te maken met de autotentoonstelling in de RAI, of het gekakel op radio en televisie. Wel met werkeloosheid, uitbuiting. In Chicago is de eerbiedwaardige Tribune failliet – goeie krant, 13 miljard foetsjie. Failliete banken zijn alleen maar het substitute teken aan de wand, dat er al lang iets grondig mis is – overigens al veel eerder aan de wand getekend door kunstenaars die de desintegratie hebben voor-vertolkt. Dat laatste begon al omstreeks 1900, en omstreeks 2010 is dat nog niet voorbij – integendeel, het wordt eerst nog erger.

      Wat dan ? Toch maar goed onderwijs blijven geven, zorgen voor onderwijs, onderwijs uit de handen van oplichters halen ; valt niet mee.

      maarten

      • Dat vermogen zijn wíj grondig kwijt geraakt?
        Je schrijft:’Ze zeggen dat trekvogels, in het najaar, op “kompas” naar het zuiden vliegen. Dat vermogen zijn wíj grondig kwijt geraakt.’
        Ik denk dat een aantal trekvogeltjes heel goed in de gaten heeft wat voor seizoen er in aantocht is en daarom die richting op trekken en dat wij de vogeltjes zijn die nog wat tegenstribbelen en hopen dat we niet het onderspit zullen delven.
        Het Romeinse Rijk is ook tenonder gegaan aan verwaarlozing van bruggen en aquaducten en vervolgens door buitenlandse invloeden overgenomen.

Reacties zijn gesloten.