De zoveelste pleitbezorger van goed rekenonderwijs. Hans Wiegel in de Pers van vandaag, pagina 2 onderaan
Toch mooi dat we uit alle politieke richtingen tegenwoordig bijval krijgen. Volgende week zal hans Wiegel de inspectie op de korrel nemen.
De zoveelste pleitbezorger van goed rekenonderwijs. Hans Wiegel in de Pers van vandaag, pagina 2 onderaan
Toch mooi dat we uit alle politieke richtingen tegenwoordig bijval krijgen. Volgende week zal hans Wiegel de inspectie op de korrel nemen.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2024|WordPress thema door MH Themes
Natuurlijk rekenen
“De Freudenthalers zijn sinds kort in de verdediging gedrongen. Hun leerstelligheid legt het af tegen de harde werkelijkheid.”
Daarom vanaf nu alleen nog natuurlijk rekenen via de didaktiek van het natuurlijk leren! Weg met de breuken; alleen nog natuurlijke getallen. Waar heb je nog het begrip niks/nul/nada voor nodig? Kinderen moet je positief benaderen; dus de negatieve getallen gaan ook de deur uit. Rationele getallen voldoen niet aan de emotionele behoefte van kinderen dus weg ermee. Irrationele getallen en complexe getallen zijn op grond van hun naamgeving helemaal ongewenst. Met positieve natuurlijke getallen komen alle rekensommen mooi uit, hoef je alleen maar optellen en vermenigvuldigen te leren en kun je allerlei moeilijke bewerkingen zoals delen en aftrekken en worteltrekken beperken tot mooie positieve natuurlijke uitkomsten.
Et voilá; alle moeilijke sommen verdwijnen, iedereen kan weer voldoendes halen en iedereen is blij.
dus toch een religie?
“Die ganzen Zahlen hat der liebe Gott gemacht, alles andere ist Menschenwerk”
(Leopold Kronecker (1823-1891).
en geloof
Kroneckers finitisme maakte hem tot voorloper van het constructivisme.
(Wikipedia NL)
constructivisme
en hier is de constructivistische theorie van de leeromgeving volgens Jonassen >
www.google.nl/imgres?imgurl=https://www2.kuleuven.be/tiki/show_image.php%3Fid%3D26&imgrefurl=https://www2.kuleuven.be/tiki/tiki-pagehistory.php%3Fpage%3D1.%2BBeschrijving%2Bmodel%2BJonassen%26diff%3D5&h=512&w=640&sz=32&tbnid=soDLYhWz7gQJ::&tbnh=110&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dconstructivisme&usg=__DT-zH7_lcYMIPDFjFIY7J00V5JE=&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=image&cd=1
Vroeger zat Jonas gewoon in de walvis ; leren kindertjes dat versje nog ? Of wordt Jonassen het nieuwe archetypische model van “betekenisvol leren” ? Past goed in de televisie-beleving van de kleuter. Ironisch.
maarten
Beetje goedkoop,
vanuit Heeze wat open deuren verder openzetten. Altijd de marktwerking gepropageerd en nu krijgshaftig op de onderwijsbarricade. Doet me denken aan mosterd na de maaltijd. Vergane glorie. Mijn hondje, die dapper blaft, vanuit de veilige auto.
Terug bij de les
Jouw reactie was ook mijn eerste gedachte, maar ik heb nog altijd liever een Wiegel die al dan niet hypocriet voor beter rekenonderwijs pleit, dan een Wiegel die zijn standaard onzin verkoopt. Naar deze man wordt wél geluisterd; het is bij uitstek iemand die een in goed onderwijs wellicht niet zo geïnteresseerde bevolkingsgroep terug bij de les kan krijgen. Zonder dit soort bijdragen lukt het sowieso niet om iets te veranderen, en ik ben er dus zelf wél blij mee.