Desastreus? Helaas, te laat.

Desastreus? Helaas, te laat.

De onderwijsbestuurderen gedragen zich als dictatoriale regimes, je raakt er nooit vanaf. Het old boys netwerk strekt zich uit tot ver over de onderwijsgrenzen. De allesvernietigende bestuurder heeft zich genesteld in alle lagen van bestuurlijk Nederland en initieert vanuit deze positie de verdere vernieling van het onderwijs. Onder de paraplu van de VO,MBO en HBO raad vegen ze de vloer aan met convenanten en CAO afspraken. Ze voelen zich niet alleen heer en meester, ze zijn het ook. De minister en zijn staatsecretaresses mogen zich in de marge bezig houden met kledingvoorschriften, financieren van een innovatieplatform en dromen van een Canadese onderwijsgoeroe die zeker weet dat Oslo de hoofdstad van Nederland is.

Het basisonderwijs moet en zal, al of niet met medewerking van de inspectie, overgaan tot het adaptief onderwijs, een eufemisme van nieuw en vooral veel zelfstandig leren ook wel praktijkleren, constructief leren of hoofd-hart leren genoemd. Ouders maken zich daar niet druk om. Om te beginnen is het basisonderwijs een goedkope kinderopvang en ten tweede maken ouders zich drukker om de kleur van de fietsenstalling, de jaarlijkse musical, of het Sinterklaasfeest. De poppen gaan pas aan het dansen als de cito-toets hun oogappel verwijst naar het VMBO, dat kan natuurlijk niet. Helaas te laat.

In het voortgezet onderwijs laat de voorzitter van de VO raad zijn spierballen rollen, de bestuurderskliek gromt en grauwt naar de vakbond en lacht zich te pletter als het woordje ‘staking’ ter tafel komt. Dank zij het taakbeleid kunnen zij naar believen de werkdruk verhogen. Als het moet dan rekenen de Chinese rekenmeesters met schooljaren van 34 en zelfs van 32 weken. Voorbereiding van lessen en nakijken is straks niet meer nodig immers de ICT inhaalslag moet er voor zorgen dat er binnen enkele jaren incidenteel nog een les wordt gegeven. Ouders maken zich druk over de lange vakanties van de leraren, of de coffeeshop wel dicht genoeg in de buurt is en hoe het nu eigenlijk zit met die gratis schoolboeken. Pas als hun pupil zich opmaakt voor het centraal examen is de interesse voor school gewekt. Helaas, te laat.

Nog een jaartje en het competentie gericht leren in het Middelbaar en hoger beroepsonderwijs is een onomkeerbaar feit. De voorzitters van de MBO en HBO raad hebben de champagne al koud staan. Missie volbracht. De docenten die hun bedenkingen hadden tegen de hele poespas van competenties zijn weggepest, geïntimideerd, vervroegd met pensioen gestuurd kortom het zwijgen opgelegd. De leeg gevallen plekken zijn opgevuld met coaches, begeleiders van het achtste garnituur en managers van lage komaf. Het handjevol overgebleven zure, oubollige, spruitjesluchtverspreidende docenten probeert met alle macht het schip te keren en hoeven niet te rekenen op de steun van de ouders. Helaas te laat.

Weinigen schijnen te begrijpen dat de onderwijsvernieuwingen die gaande zijn desastreus zijn voor het onderwijs in Nederland en onomkeerbaar. Nog enkele jaren en het overgrote deel onderwijzers, leraren, docenten, hoogleraren die nog weet hebben van het ‘oude’ onderwijs zijn dan verdwenen uit het onderwijs. Hun plaats is ingenomen door bijna kennisloze coaches, procesbegeleiders, computerschermen, stagebegeleiders, jobcoaches, zweefteven, luchtfietsers en ijdeltuiten. Allen on- en onderbevoegd. In het basisonderwijs kan de juf of de meester tellen tot twintig de rest weet de rekenmachine wel. Lezen en schrijven zowel in het Nederlands als in het Engels en het kanton-Chinees is niet meer nodig, zolang de kinderen ongeveer weten wat de juf of meester bedoelt is alles in orde. Geschiedenis, aardrijkskunde en alle andere algemeen vormende vakken zijn te beluisteren op de computer, ook thuis. In het voortgezet onderwijs worden de weinig overgebleven lessen in gymnasia en VWO verzorgd door gepensioneerde academici. Er is dus nog hoop voor prof. van Rossum. Havo en VMBO scholen zijn opgeslokt door het MBO en moeten het doen met de helft van de tijd. Hierin worden de competenties bijgebracht die nodig zijn om in de moderne wereld van straks te kunnen overleven. Bij competenties moeten we dan denken aan nederigheid, hielen likken, porum drukken, afschuiven en uit de nek lullen. De andere helft is voorzien voor ‘leren in de praktijk’, stage dus. Het HBO is verworden tot een door de overheid gesubsidieerd uitzendbureau waar de werkgever van de toekomst dankbaar gebruik van zal maken. Nog enkele jaren en het proces is onomkeerbaar geworden omdat niemand nog weet hoe het eigenlijk moet.

Aleid was vanochtend op de radio en vroeg zich af wat de volgende commissie Dijsselbloem zou concluderen over de onderwijsvernieuwingen in MBO en HBO en welke politieke partij het aan zou durven om de hele onderwijsvernieling stop te zetten. Ik kon alleen maar denken “ helaas, te laat”

Sjeekspier

2 Reacties

  1. Tja, Jeronimoon, je hebt
    Tja, Jeronimoon, je hebt weer helemaal gelijk. Toch is er nu heibel bij het ROCvA. Er zij weliswaar nog weinig bevoegde docenten en vele onbevoegde instructeurs, die in een lage schaal zitten en weinig kosten en toch zijn er enorme financiele tekorten opgebouwd. Zou dat misschien liggen aan de enorme kleilaag : de managers, directeuren, innovatiecentra, beleidsmedewerkers, etc. Een College van Bestuur dat absoluut niet meer weet wat de werkvloer en onderwijs betekent?
    Het is om te huilen: door slecht beleid zijn er zeker bij 2 werkmaatschappijen miljoenentekorten. Men had niet in de gaten, dat het aantal leerlingen zo sterk en snel daalde! Bovendien is De Voortwijzer – een soort Servicebureau – failliet. Men had idioot uitgebreid omdat men contracten van buiten de school wilde binnenhalen. Bleek een wassen neus te zijn. De medewerkers met een tijdelijke aanstelling moeten er allemaal uit. Zieke docenten mogen niet worden vervangen. De vakbond is ingeschakeld. De financiele man van het CvB zit op non-actief thuis. 2 Maanden geleden werd er nog een directeur Onderwijs aangesteld: de man komt van de ICT-Afdeling van een grote bank (heeft de bui op tijd zien hangen). Weet niets van onderwijs. Zou de minister wakker worden als de boel echt instort?

    • Meer ROC’s in zwaar weer!
      Toevallig hoorde ik vandaag ook van een ander ROC in Centraal Nederland die in financieel zwaar weer zit. Pas nu komen ze erachter dat ze de afgelopen jaren niet zoveel externen hadden moeten inhuren. Er moeten een hele hoop mensen uit, maar heel toevallig niet degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Schandelijk!

Reacties zijn gesloten.