Weer een nieuwe universitaire lerarenopleiding

Teletekst za 20 sep
Vanaf volgend jaar kunnen studenten
universitaire lerarenopleidingen volgen
waarmee ze een tweedegraads bevoegdheid
in drie jaar kunnen halen.De opleiding
wordt maandag aangekondigd door
staatssecretaris Van Bijsterveldt.

Het diploma geeft recht om les te geven
op het vmbo en de onderbouw van havo en
vwo.De Universiteit en Hogeschool van
Utrecht bieden de opleiding gezamenlijk
aan vanaf september 2009.

In het rapport staat ook dat studenten
aan de pabo niet alleen aan het begin
maar ook aan het eind van hun studie
een reken- en taaltoets moeten doen.Het
plan wil het lerarentekort verminderen.
***************************************

Tweedegraads en bevoegd voor de onderbouw. Weer snap ik het academische gehalte niet.
Of gaat het universitaire deel; net zoals bij de ‘academische pabo’; alleen over “onderwijskunde”?
Waarom trekken die ULO’s toch altijd zo’n grote (pseudo-) universitaire broek aan?

12 Reacties

  1. MO-A
    Het lijkt me een voorzichtige terugkeer naar de vroegere driejarige MO-A studie.
    Daarop volgde de MO-B van twee jaar.
    MO-A en B leverde de beste docenten op.
    Als nu de balans weer terugslaat naar vakinhoud bóven didactiek en methodiek, zijn we behoorlijk op de goede weg.

    • Gerede twijfel
      Zweven over academische opleidingen kan iedereen. We weten inmiddels hoeveel dat waard is. Outputfinanciering levert overal perverse prikkels op om diploma’s relatief makkelijk uit te delen.

      Nee, waar het om gaat is dat de opleiding aandacht heeft voor vakinhoud; meetbare kwaliteit levert. Daarnaast nieuwe docenten werkelijk helpt om het op de werkvloer te redden als het gaat om orde houden, opbouwen van instructies, kiezen van werkvormen, etc.

      Zolang ik daar nog weinig over hoor, ben ik niet gerust. Ik vrees zelfs dat deze zogenaamde academische opleidingen (drie jaar???) dezelfde zijn als waar de VO-raad het onlangs over had. Ook over de toelating wil ik eerst garanties? MBO-ers met één jaar HBO (zg. propaedeuse…) direct door naar de academische opleiding? Ik geef er niets voor. HAVO-leerlingen na één jaar HBO idem dito. Academisch betekent dat alleen mensen met VWO of afgerond HBO worden toegelaten.

    • Zou mooi zijn
      Er zal ongetwijfeld een kopstudie komen die opleidt tot eerstegraads. Want hoeveel VWO-ers verwacht je te trekken naar een verkorte tweedegraads opleiding, net nu er is afgesproken dat eerstegraders die lesgeven in de bovenbouw LD gaan krijgen?
      De pessimist zegt: dit wordt een simpele sluiproute naar eerstegraads, waarbij je niet zo’n moeilijke academische vakstudie hoeft te volgen, en het ministerie snel aan officieel bevoegde krachten komt.
      De optimist rekent op een gedegen opleiding met inhoud.
      We zullen zien, we zullen zien.

      • Een realist volgt het geld
        Als een systeem voorziet in een weg die voor belanghebbenden en machthebbenden leidt tot meer geld zonder extra inspanning, dan zal die weg gevolgd worden.
        Er ontbreken “checks and balances”.

  2. Pas op je kippen!
    Zodra de Utrechtse Universitaire Lerarenopleiding ergens in betrokken is, spits ik mijn oren.
    Aan de top van de onderwijskundige tak van de Universitaire Opleiding IVLOS zit een nest Nieuwe Leren Constructivisten.
    Ik ken dan ook scholen die daar leraren van betrekken en verzuchten dat die mensen eerst herschoold moeten worden voor ze les kunnen geven. Ook op mijn school zijn er nieuwe op het IVLOS opgeleide leraren gekomen die zo snel mogelijk die ballast kwijt proberen te raken en met grote afkeer spreken van “verloren jaren”.
    Zoals de IVLOS zelf op haar website meldt: Al deze veranderingen hebben als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en kunnen worden omschreven als een verschuiving van onderwijzen naar leren: de leerlingen en hun leerproces staan centraal . Dat jargon kennen we.
    Dus nu gaan ze samen met het hbo de nieuwe leraren voor de onderbouw opleiden.
    We zijn de komende decennia nog niet af van die dolgedraaide constructivisten.

    • En zie hier het nut van een
      En zie hier het nut van een register. Een democratische beroepsgroep die zelf eisen stelt aan geregistreerden, in dit geval docenten. Wanneer onder docenten dus al de bevoegdheden per uitgevende instantie op verschillende waarde worden geschat, volstaat het eisen van een bevoegdheid niet meer.

      • Register
        Docenten kunnen op waarde schatten wat ze willen, met of zonder register en registratie, maar zij zijn niet degenen die nieuwe collega-docenten in dienst nemen. Dat doen de schoolleiders en de besturen, en die hebben op dit moment vaak heel andere belangen dan goeie docenten en goed onderwijs. Zolang dat niet is opgelost, heeft een register ook geen zin. Zodra dat wél is opgelost, is een register overbodig.

  3. Tweedegraads universitaire lerarenopleiding
    Hier was (binnen de beta vakken) al sprake van toen ik nog student was. Bij een universitaire studie zijn nu 2 uitstroommomenten: bachelor (na 3 jaar) en master (na 4 of 5 jaar). Het idee was om voor beide uitstroommomenten een lerarenvariant te hebben. De bachelor zou 2e graads zijn en de master 1e graads. In de plannen die ik toen gezien heb (voor wiskunde) ging het om een opleiding binnen de wiskundestudie: het 1e en 2e jaar was gewoon identiek aan dat voor alle wiskundestudenten, het 3e jaar was een mix van wiskunde, schoolstage en onderwijskunde/didactiek. Een zo opgeleide 2e graads docent zou veeeeel meer vakkennis hebben dan een afgestudeerde van een HBO wiskunde lerarenopleiding (zelfs meer vakkennis dan een 1e grader van een HBO lerarenopleiding).

    Het idee lijkt nu dus werkelijk van de grond te komen. In hoeverre het aangepast is (meer onderwijskunde/didactiek??) weet ik niet.

    • NLO
      Ik stam nog van nét voor de tijd van de NLO’s. Ik vond de toen gestarte opleidingen behoorlijk goed. Veel vakkennis, veel nadenken over didactiek en véél kans om in het leraarschap te groeien door regelmatige stages. Ik heb het idee dat de mensen met die opleiding ook zeer goed in het onderwijs gepresteerd hebben.
      Ook de twee bevoegdheid vond ik mooi. Niet direct om daar les in te geven, maar je werd er wel een breder opgeleid mens van.

      • Wiskunde
        Het hangt ook van het vak af. Volgens geschiedenisleraar valt het met de 2e graads geschiedenisopleiding nog best wel mee. Een tweedegraads wiskundeopleiding komt echter amper verder dan VWO niveau. Als ik na mijn VWO (met wiskunde A en B) naar een tweedegraads wiskundeopleiding was gegaan, dan had ik qua wiskunde vrijwel niets bij hoeven te leren om het papiertje te halen.

        • Ja en Nee
          Ik deel de mening van Hinke. De 2e graads lerarenopleiding van eind jaren ’80/begin ’90 durf ik op het gebied van vakinhoud best als “goed” te kwalificeren. Wanneer je kijkt naar de docenten en het programma was dat zeker niet mals. Maar er is naar mijn mening zeker een achteruitgang waar te nemen.
          Nou is het wel makkelijk om vanuit de luie stoel kritiek te leveren op de latere 2e graads opleidingen, maar wat ik zo aan stagiaires en begeleiders van 2e graads opleidingen voorbij zie komen … ik vind ’t een negatieve kwalificatie van de opleiding die ik zelf heb gehad (en erger me er dus behoorlijk aan). “Vroeger” kon een 2e graads Mollerstudent rechtstreeks aan de UU in de doctoraalfase instromen (… dat was nog eens echt een BaMa structuur; tegenwoordig ben je eerst verplicht een premaster te doen)
          Het geïntegreerde onderwijs is daar zeker debet aan. Een praktisch voorbeeld: het vak Oudheid, wat in mijn tijd nog een behoorlijk stevig vak was, is compleet verdwenen en ondergebracht in allerlei ‘competenties’. De docente oudheid was het er niet mee eens en heeft daarom de opleiding verlaten. Een verhaal wat ik van één van m’n oud-docenten heb vernomen. Het docentencorps is trouwens ook behoorlijk uitgedund.
          Ik heb nog een oude stijl 1e graad. Maar als ik dan het huidige programma voor de MEd bekijk – dan ben ik blij nog ’n ‘oude stijl’ te hebben behaald. (Nb: een drs geschiedenis die de 1e graad wilde halen, was éérst verplicht de 2e graad te bemachtigen!)
          Ook wanneer ik de 1e graad naast mijn huidige MA-deeltijdstudie leg, durf ik te beweren dat die 1e graad qua inhoud en inzicht niet onderdeed voor ’n universitaire studie. Wat nu echt nieuw voor mij is, is – behalve de nieuwste stand van zaken m.b.t. wetenschappelijk onderzoek – het archiefwerk en onderzoek zelf. Vakken als paleografie, zelf het archief in: dat kwam in een lerarenopleiding natuurlijk allemaal niet aan de orde: het accent lag daar bij de beroepsvoorbereiding.

          • Ik zit nog niet zolang in
            Ik zit nog niet zolang in het onderwijs als geachte collega’s. Mijn ervaringen met de tweedegraads stagaires geschiedenis van begin deze eeuw zijn negatief qua vakkennis. (MAVO-huiswerk niet zonder antwoordenboek kunnen nakijken. En dat terwijl er bij geschiedenis vaak meerdere goede antwoorden mogelijk zijn.)Verder aardige dames hoor, maar daarging het nou net niet om volgens mij (wel volgens de manager).

Reacties zijn gesloten.