Onderhandelaarsaccord VO

Onderhandelaarsakkoord gesloten voor nieuwe cao-vo
Utrecht, 12 september 2008

De AOb heeft op vrijdag 12 september samen met de andere bonden een onderhandelaarsakkoord gesloten met de VO-raad voor een nieuwe cao-vo. Centraal in het resultaat staan verhoging van het salaris, aanpak van de werkdruk en het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden voor het onderwijsondersteunend personeel (OOP).

De looptijd van de nieuwe cao behelst 25 maanden, van 1 juli 2008 t/m 1 augustus 2010

Hoofdpunten van het akkoord:

Inkomen
. Per 1 juli 2008 een structurele loonsverhoging van 3,0%.
. Een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering van 0.5% in december 2008.
. Per 1 oktober 2009 een structurele loonsverhoging van 3,0%.
. Een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering van 0.5% in december 2009.
. De werkgever neemt de gehele WGA-premie voor zijn rekening op het huidige niveau (0,29%).

Extra inkomen OOP
. OOP’ers met een salaris dat lager is of gelijk aan het maximum van schaal 4 ontvangen een loonsverhoging die gelijk is aan de loonsverhoging van schaal 4.
. Bovendien ontvangt iedere OOP’er in de schalen 1 t/m 8 met ingang van 2008 een verhoging van de reeds bestaande extra eindejaarsuitkering van 150 euro.

Werkdruk
Voor de komende twee jaar is een aantal afspraken gemaakt om de werkdruk te verminderen. De hoofdpunten zijn:
. De normjaartaak van 1659 uur blijft ongewijzigd.
. Met ingang van 1 augustus 2009 kan een docent, die binnen het geldende taakbeleid met het maximum aan lesgevende taken is belast, aanspraak maken op één roostervrij dagdeel per week.
. Op iedere school wordt de lessentaak met ingang van het schooljaar 2009/2010 op jaarbasis verlaagd met 3 procent. Dat betekent dat op een school met een lessentaak van 750 klokuren de lessentaak naar 728 klokuren gaat.
. In het akkoord is afgesproken dat de uitwerking van de lessentaak vermindering in overleg op schoolniveau plaatsvindt.
. Startende docenten krijgen in het eerste jaar van de aanstelling een lesvermindering van 20 procent.
OOP
Naast de extra inkomensmaatregelen is voor het onderwijs ondersteunend personeel (OOP) een aantal afspraken gemaakt, waaronder:
. Verruiming van de mogelijkheden om door te stromen naar hogere functies.
. Herkenbare taakverlichting bij het opnemen van de Bapo.
. De mogelijkheid voor medewerkers met een opleiding tot en met Mbo-niveau een EVC -traject te volgen. (EVC: elders verworven competenties)

Bapo
. De Bapo regeling blijft volledig in stand. De spaarmogelijkheid vervalt per 1 augustus 2009. Het gespaarde saldo dat een werknemer heeft opgebouwd blijft behouden.

Scholing
. Iedere werknemer kan vanaf het schooljaar 2008/2009 aanspraak maken op een bedrag voor bij- en nascholing. Dit bedrag is in het huidige schooljaar 250 euro en zal vanaf het schooljaar 2009-2010 500 euro bedragen. Deze afspraak over scholing staat los van het scholingsfonds dat is afgesproken met minister Plasterk in het akkoord ‘Leerkracht van Nederland’. Dat scholingsfonds biedt iedere leraar de mogelijkheid om een keer in de carrière op kosten van de overheid een volledige opleiding te volgen ter verbreding en verdieping van het vak.

Uitwerking convenant Leerkracht
. De uitwerking van de maatregelen die in het convenant zijn vastgelegd wordt spoedig gestart. Zo beginnen per 1 januari 2009 de verkorting van de salarislijnen en de invoering van de zg. functiemix, de verdeling van de LB, LC en LD functies.

Procedure
Onder de AOb- leden werkzaam in het vo zal in regionale bijeenkomsten en d.m.v. een digitale enquête een brede opiniepeiling worden gehouden waarna de sectorraad zich zal uitspreken over het onderhandelaarsakkoord.

21 Reacties

  1. Prima akkoord, met name de
    Prima akkoord, met name de lesvermindering (23 lessen max.) is een belangrijke stap. Verder is de loonsverhoging marktconform, dus kan men gerust koppelen aan andere cao’s.
    LD wordt stapsgewijs ingevoerd tot 2014, vanaf die datum krijgt iedere eerstegrader een LD functie. Eveneens een belangrijke stap, met deze cao kunnen de huidige eerstegraders (nahossers in LB/C) die al jaren structureel in de bovenbouw lesgeven hun (P)MR (en werkgever) flink onder druk zetten.

    • Angst
      Ik merk dat acht jaar onderwijs mij wat angstig hebben gemaakt. Ik zie een aantal maatregelen die echt zoden aan de dijk lijken te zetten, maar ben bevreesd voor addertjes, en moet nog maar zien dat het in de praktijk allemaal gaat lukken. Kunnen scholen die werkdrukverlagende maatregelen wel uitvoeren, in de huidige omstandigheden? Komen er in de plaats van die twee lessen in de week niet een heleboel randtaken die nu eenmaal ook moeten worden uitgevoerd, met het schaarse personeel en geld dat er is? Kan de vrijgekomen tijd echt aan lesvoorbereiding worden besteed? Indien ja: heel mooi natuurlijk!

      Hoe dan ook zouden een aantal belangrijke stappen die in dit akkoord zijn gezet zonder de inspanningen van BON uberhaupt nooit op de agenda zijn gekomen, dus ook al brengt dit alles niet de ultieme oplossing voor het lerarentekort en verbetering van de onderwijskwaliteit, het is wel een stapje in de goede richting, en een grotere stap dan er zonder BON gezet zou zijn, denk ik.

      • nihilisme
        drs. classica

        Beste BC,
        Ik heb toch mijn twijfels over dit accoord. Die verlaging naar 23 lessen per week klinkt mooi voor de buitenwacht maar zolang er niets gebeurt aan de karige beloning van exra taken schieten wij er niets mee op (een voorbeeld: organiseren van en meegaan op een werkweek kost 200 uur en wordt “beloond” met 50 uren. Ergo: je werkt ruim drie weken voor niks!) Ook de norm voor voor- en nawerk blijft te laag. Door de aandacht voor de 1040-urennorm geven wij nu ook twee weken extra les. Je moet zeuren om verlof te krijgen voor nascholing. De administratieve rompslomp (o.a. de wet BIO) wordt ook niet minder dus ik moet nog zien dat ik meer tijd krijg om mijn lessen voor te bereiden (en te verbeteren!). Leuk geprobeerd …

        • Schiet lekker op zo
          Scepsis ten aanzien van VO-raad- en AOB-onderhandelingsakkoorden is niet alleen verstandig, zij is noodzaak. Tegelijk is tegenstand zonde van de tijd en de emotie, want de AOB heeft de generieke procentjes loonsverhoging binnen en dat is voor hen steevast het moment om achterover te leunen.

          Ik zie de AOB dus niet terugkeren naar de onderhandelingstafel.

          Het is de vraag hoe die verlaging van het aantal lesuren formeel wordt geregeld. Ik denk niet dat er zal staan ’23 lesuren per week’, want het aantal lesweken verschilt van school tot school en van jaar tot jaar. De vo-lestaak bedraagt formeel 750 uur (van de 1659) en verlaging met 3% betekent dus dat we straks formeel 728 uur per jaar gaan lesgeven. Dat kan 23 lesuren (van 50 minuten) x 38 lesweken zijn, of 24 lesuren (van 50 minuten) x 36,5 week. Wie op een school met 70-minutenlessen werkt, hoeft bij een full-time aanstelling ‘maar’ 17 lessen voor te bereiden.

          De winst is dat we 22 uur extra krijgen om die 728 uur in voor te bereiden en het correctiewerk te doen. Bij 50-minutenlessen komt dat neer op 45 seconden meer voorbereiding per les en 45 seconden meer voor de correctie.

          Ha, zitten we eindelijk weer gewoon om zes uur ’s avonds aan de piepers!

          Maar vergeleken met de lestaak van 29 uren (20 jaar geleden) is dit toch een stuk beter.

  2. cnv
    Op de site van het cnv staat een uitgebreidere nieuwsbrief.
    www.cnvo.nl/home/schooljournaal/nieuws/artikel/33480/
    Uit het stuk op de cnv-site het volgende:
    “Deze verlaging van de maximum lessentaak wordt vastgelegd in de cao. De invulling van de vrijkomende tijd gebeurt in overleg met de individuele docent, waarbij professionaliteit en kwaliteitsverbetering van de uitvoering van de lesgevende taak belangrijke aandachtspunten zijn.”
    Hier kun je alle kanten mee op.
    Verder is 23 x 38 ongeveer gelijk aan 24 x 36. De meeste schoolleiders zullen wel stellen dat er zoveel lessen uitvallen gedurende het jaar (repetitieweek/dag, excursie, maatschappelijke stage, enz) dat er in een jaar maar 36 volledige lesweken zitten. Die 23 wekelijkse lessen zijn dus gemiddeld 23 lessen. Er worden dus 24 ingeroosterd.
    Klaas Wilms

  3. Onderhandelaarsaccoord VO
    De precieze tekst van het accoord kon ik nog niet vinden en dus moet ik afgaan op bovenstaande samenvatting, maar erg veel enthousiasme lijkt me voorbarig. Als salarisverhoging wordt 3,5% genoemd (inclusief eindejaarsuitkering). Las ik dat percentage onlangs niet ergens anders? Ik meen me te herinneren dat de inflatie momenteel op 3,5% staat. Van de hooggespannen verwachting na de diverse rapporten over de kwaliteit van het onderwijs en de positie van de leraar wordt op het eerste gezicht nog niet veel waargemaakt. De vermindering van de lestaak met 22 klokuren wordt al vertaald naar één lesuur minder, iemand noemt al 23 lesuren en Trouw schreef vanochtend over 24 lesuren, dit hangt echter helemaal af van de lengte van een lesuur op de betreffende school. Ik ken in ieder geval variaties van 45 tot 70 minuten. Daar komt nog bij dat de 22 klokuren die in mindering worden gebracht bij andere taken ondergebracht moeten worden, omdat de totale jaartaak staan blijft op 1659 uren. Wie bepaalt hoe die 22 uur ingevuld moeten worden? Ik ken mamagers die daar wel een mooie oplossing voor weten. Ik ben toch wel benieuwd hoe de bondsbobo’s dit alles naar ons voordeel toe gaan praten. Mij lijkt het vooralsnog mager.

    Cor Hofstra

    • Welkom cbhofstra
      Ik zie dat u pas kort geregistreerd bent, dus, van harte welkom op dit forum!

      Ik deel uw bedenkingen over het onderhandelingsresultaat overigens.

    • aantal klussen
      Als die vermindering in lesuren een vermeerdering van voorbereidingstijd en nawerktijd betekent, dan is het helemaal geen slecht punt. Waarschijnlijk zullen docenten in die tijdwinst voor andere klussen ingezet gaan worden. In dat geval kunnen we gerust van een verslechtering van de werkdruk spreken: als iemand meer en meer verschillende klussen moet doen in dezelfde tijd, dan is de werkdruk verhoogd. Als iemand minder klussen moet doen in meer tijd, dan is inderdaad de werkdruk omlaag gegaan. Ik reken ieder lesuur voor het gemak even als één klus, dus een docent die 24 lessen draait in een week, heeft 24 klussen + de taken die hij erbij krijgt.

    • 7%
      7% over 26 maanden (looptijd 25 maanden, maar salarislooptijd 26 maanden) is hetzelfde als 6,5% over 24 maanden. 3,25% per jaar.
      Klaas Wilms

  4. 15 procent of meer…..
    De salarisverhoging had 15% of meer moeten zijn.
    De tevredenen zijn blijkbaar tevreden met het idee dat met de invoering van de euro alle salarisssen zijn gehalveerd, maar de kosten van levensonderhoud en de belastingdruk niet. Die zijn alleen maar toegenomen.
    Het geld voor de bijscholing ontvang ik graag op mijn girorekening, zodat ik zelf kan kiezen wat ik daarmee wil doen.

  5. Net geen 35%
    Een CAO. Nu al! ’t Had me niet verbaasd als de onderhandelingen zich nog maanden hadden voortgesleept. Dat blijft ons in ieder geval bespaard.

    Twee keer 3,5% betekent gewoon dat er niks af gaat en niks bijkomt bij de docent in het voortgezet onderwijs. Tenminste als de inflatie niet hoger wordt als de 3,5% van het afgelopen jaar. En vermindering van de lessentaak met 3% bij een gelijkblijvende normjaaktaak betekent dat de werkdruk niet hoger of lager wordt. Tenzij er voor bestaande taken expliciet bijv. per lesuur meer tijd aan voor- en nabereiding) meer uren worden toegekend. Anders voorzie ik constructies waarbij docenten de vermindering van hun lessentaak via de normjaartaak met de zelfde snelheid weer terugzien op hun lesrooster.(“We wilden je graag als mentor voor die en die klas /assistent in de mediatheek/kandidaat MR-lid etc. ,maar je mag ook een uurtje meer per week gaan lesgeven”.)

    Eigenlijk kan je pas over twee jaar beoordelen of of dit weer zo’n CAO is die achteraf bezien ongunstig uitgepakt heeft voor het VO-personeel. Voorlopig kan de minister in de krant zetten dat leraren in het VO korter gaan werken en er, naast dat miljard (in 2020), 7% meer loon bij krijgen.

  6. Onderhandelaarsakkoord
    De genoemde percentages compenseren de te verwachten inflatie. Je mag deze percentages marktconform noemen, zeker wat betreft overheid en semi-overheid. Voor deeltijders zit er nog een extraatje in als ze evenveel lesuren blijven werken: stel dat op de betreffende school momenteel 25 lesuren een volledige baan is en dat wordt 24, dan betekent dit een extra loonsverhoging van 4 %. Hier is oplettendheid van de MR geboden omdat dit in het taakbelasingsbeleid moet worden verwerkt.
    De grote winst moet natuurlijk komen uit het akkoord met Plasterk, ook deze afspraken moeten nog verwerkt worden in deze CAO.
    -kortere salarislijnen
    -meer LC en LD functies (hier moet de grootste winst vandaan komen)
    -1000 euro bindingstoelage voor werknemers die al 5 jaar op het maximum staan
    Het spreekt voor zich dat de werkgevers het akkoord Plasterk zoveel mogelijk willen saboteren, het blijft dus opletten geblazen voor vakbonden en MR’en

  7. Lijkt een goed akkoord
    Het lijkt me een goed akkoord, maar zoals altijd gaat het om de uitvoering.

    Positieve punten:

    • Minder lesuren. Van 36 lesweken met 25 lesuren van 50 minuten lijkt de standaardtaak te gaan naar 38 lesweken met 23 lesuren van 50 minuten. Geen vetpot, maar het is tenminste een stap in de juiste richting.
    • Een persoonlijk scholingsbudget (250 euro per jaar in 2008 en daarna 500 euro per jaar). Duidelijk een stap in de goede richting, keuze aan de docent.
    • Taakverlichting startende docenten. Dat werd tijd: 20% minder lesuren in vergelijking met de meer ervaren collega’s.
    • Salarisverhoging. De salarisschalen gaan omhoog met min of meer de inflatie, maar voor de individuele leraar is vooral van belang dat de salarisschalen ingekort worden en er meer leraren in hogere schalen terechtkomen (Actieplan Leerkracht). Dus dit is heel wat positiever dan die 2 keer 3.5% lijkt.
    • De situatie dat een eerstegraders LD krijgt wordt hersteld (Actieplan Leerkracht).

    Nogmaals: de precieze uitvoering is essentieel, maar in principe lijkt het me een goed akkoord.

    • Over die scholing…
      Prachtig dat er een budget is afgesproken, maar wij hebben regelmatig moeite om verlof te krijgen voor een nascholingsdag, omdat het onderwijstijd kost. Ik zie zo gauw in het akkoord geen afspraak staan dat het personeel ook in de gelegenheid moet worden gesteld zich bij te scholen. Wellicht gaan we straks zien dat velen hun mooie budget niet kunnen aanspreken? Indien ja, dan wil ik wel wat interessante boeken voor kopen op mijn vakgebied. Dan school ik mezelf ’s avonds thuis op de bank wel bij.

    • De VO-raad blijft manipuleren
      Opmerkelijk dat de VO-raad niet vermeldt wat volgens haar dan wél de juiste interpretatie is van het onderhandelaarsakkoord, met name op het punt van de werkdrukverlichting. Een afspraak om de contacttijd bij een full-time aanstelling te verlagen van 750 klokuren naar 728 klokuren (3%) komt sowieso neer op minder lessen per docent, of die lessen nu 40, 50 of 70 minuten zijn. Anders dan de VO-raad stelt, komt de afspraak helemaal niet neer op ’twee weken minder lesgeven per jaar’. Die 728 klokuren kunnen gewoon alle geprogrammeerde lesweken blijven bestrijken. De 22 klokuren minder kunnen heel eenvoudig worden opgevangen door sommige collega’s een zeer kleine uitbreiding van de aanstelling te geven.

      Voorbeeld van een sectie met zes docenten Nederlands
      – 2 full-timers, die elk 22 klokuren minder lesgeven
      – 3 part-timers, die gemiddeld elk 11 klokuren minder lesgeven
      – 1 onbevoegde tijdelijke kracht, die 4 klokuren minder lesgeeft

      Levert op in totaal 81 vrijkomende klokuren die deze zes docenten niet meer vanzelfsprekend geven, en 2700 klokuren die zij wel gewoon blijven geven.

      Door een van de drie part-timers of de tijdelijke kracht een werktijduitbreiding van 0,05 fte te geven, is het probleem heel eenvoudig op te lossen. Geen leerling krijgt er een les minder om, alle schoolweken blijven intact, en de afgesproken werkdrukverlaging is gerealiseerd.

      Dat de VO-raad dit niet ziet, is geboren uit hetzij domheid, hetzij slechtheid. En de VO-raad is niet dom.

    • Wat dan wel?
      De VO-raad blijft lekker Oosteuropees bezig: “De scholen hebben unaniem (96%) hun steun uitgesproken voor dit voorstel van de VO-raad, nadat de vakbonden grote onrust veroorzaakten door de nieuwe CAO verkeerd uit te leggen.”

      Grappig trouwens dat de tekst van het persbericht in het Weeklog van de Grote Sjoerdganger vrijwel letterlijk terugkomt, maar dan in de ik-vorm. En wat lezen we nog meer op het Weeklog? Dat De Leraar Heel Belangrijk is, al komt die uitspraak wel na een bezoek aan het sprookjespark van Wim Veen c.s.:

      “Dinsdag voorafgaand aan de start bezocht ik een studiedag op het Ichthus College in Zwolle, één van de mede-initiatiefnemers en één van mijn ‘oude’ scholen. Goed om al die collega’s weer eens te spreken. Thema van de dag was Mediawijs: leraren werden een dag lang bijgepraat over nieuwe internetmedia met exotische namen als Hyves, YouTube en Flickr. De deelnemers werden uitgedaagd zich voor te stellen wat dat nieuwe virtuele universum betekent voor hun leerlingen. Ze debatteerden over hoe hun onderwijs zich daar tegenover zou moeten verhouden. ”Voor deze generatie is internet als zuurstof.” hield prof. dr. Wim Veen, hoogleraar Educatie en Technologie aan de TU Delft hen voor. Ze kunnen niet zonder. Dat is misschien wel de grootste uitdaging van dit project: contact houden met de Einsteingeneratie. Een generatie die – volgens velen – slimmer, socialer en flexibeler is dan de oude garde, maar ons desalniettemin hard nodig heeft. We hebben namelijk naast onze ‘gewone’ onderwijstaak óók een pedagogische taak. We mogen ons niet van hun denk- en leefwereld vervreemden. Daarom blijft ondanks al die ICT de docent de werkelijke sleutel tot succes.”

      Kortom: de leraar is heel belangrijk maar hij/zij moet niet al teveel noten op zijn zang krijgen. En anders zetten we gewoon ICT in.

      • “L’État, c’est moi”
        Leuk ook, dat metafore gebruik van ‘de scholen’ als ze bedoelen ‘de schoolbesturen’. Precies zoals de VO-raad poseert als ‘de belangenorganisatie voor het voortgezet onderwijs’.

        Het belang van Sjoerd en zijn vazallen is het belang van de VO-raad is het belang van de scholen is het belang van de leraren is het belang van de leerlingen is het belang van de ouders.

        Eigenlijk is het heel simpel:

        Keizer Sjoerd vertegenwoordigt ons allemaal.

      • Loonruimte?
        Hoor ik in Dit Is De Dag meneer Slagter nu zeggen dat hij 8% loonruimte heeft gekregen “van de regering”? Dus nu is er opeens geen sprake meer van lumpsum bekostiging? Volgens mij mis ik iets of Slagter zit ….. nou ja vooruit ….. de waarheid niet helemaal correct weer te geven?!

Reacties zijn gesloten.