Krachtig Meesterschap

Staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft weer 100 miljoen uit de hoge hoed getoverd, nu voor het plan Krachtig Meesterschap. Bachelorstudenten kunnen al in de eerste drie jaar van hun opleiding een tweedegraads bevoegdheid halen. Na hun bachelor mogen ze dan aan de slag op een VMBO-TL en de onderbouw van havo en vwo.

Meer lezen?
Presentatie door Van Bijsterveldt
Fontys is er natuurlijk allang klaar voor
NRC Next
Nederlands Dagblad

14 Reacties

  1. Presentatie vB
    Vreselijke holpraat; het is het “fluiten in het donker” dat ook uit Washington klinkt.

    • Fontys is er natuurlijk allang klaar voor
      “Fontys is er natuurlijk allang klaar voor”

      Moet je nagaan: in mijn oude studiegids voor de 1e graad stelde het Moller (nu Fontys) nog dat een drs. geschiedenis éérst (mogelijk via een verkort traject) de tweedegraads bevoegdheid diende te behalen, voordat met de 1e graad begonnen kon worden.

      Weer zie ik mijn eigen opleiding en diploma’s devalueren.

      • Centrale Europese Diploma Bank
        Diploma devaluatie is voor velen net zo aantrekkelijk als geld devaluatie is. Geld bijdrukken is meen ik zelfs voor de minister van financiën niet mogelijk zonder toestemming vooraf van de NL bank en zonder controle achteraf van de Europese bank. We vertrouwen dus politici niet als het gaat om geld drukken, maar als er diploma’s bijgedrukt moeten worden, dan staat dat iedere schoolbestuurder volslagen vrij.

        • Parallellen
          Een bank hoeft niet meer dan 3% van zijn vermogen direct beschikbaar te hebben (de rest heet “vertrouwen”).
          Waarom zou een diploma dan ook niet gebaseerd kunnen zijn op 3% kennis (en de rest “gebakken lucht”)?

  2. CDA-plan
    Dit is de uitwerking van een oud CDA-plan om studenten voor de klas te zetten, zie bijvoorbeeld hier. Schandalig plan.

  3. Succes?
    Volgens het Ministerie is het allemaal heel succesvol, getuige een bericht in De Pers van zaterdag 27 september:

    Studenten aan de universiteit lopen warm voor een nieuwe leerroute waarmee zij aan de slag kunnen als docent in het vmbo en in de eerste jaren van havo en vwo. Dat blijkt uit een peiling onder achthonderd studenten in de bachelorfase.
    Het ministerie van Onderwijs heeft zaterdag de uitslag ervan bekendgemaakt. Van de ondervraagde studenten geeft meer dan een kwart aan de nieuwe verkorte lerarenopleiding serieus te overwegen. Met het bijvak, dat tijdens de bachelorfase wordt aangeboden, kunnen zij een gedeeltelijke tweedegraadsbevoegdheid behalen.
    De nieuwe leerroute is een van de maatregelen van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs om de kwaliteit van de opleidingen van leraren te verhogen en de instroom in de opleidingen te vergroten. Ze trekt daar deze kabinetsperiode ruim 100 miljoen euro voor uit.

    • Re: succes
      Ik vraag me af aan welke studenten het ministerie denkt. Zoveel studenten in de schoolvakken (uitgezonderd economie) zijn er niet. Denkt het ministerie aan iemand met een bachelor psychologie die met een educatief bijvak tweedegraads docent wiskunde kan worden?

      • Dat is een cruciaal punt
        Dat is precies de kern van mijn scepsis, Mark. En ik vrees dat het krek zo zal uitpakken. Het zal me niets verbazen als de toegang tot dit traject openstaat voor willekeurig welke student, al haalt hij een bachelor sociale agogie. Ik vermoed dat hij/zij na een korte cursus van een punt of 20 bovenop de bachelorfase (en bijv. 10 punten in de bachelorfase, in mindering te brengen op de vakstudie) een ‘gedeeltelijke bevoegdheid’ krijgt, die net als nu in ’teamverband’ kan worden ingezet voor willekeurig welk vak.

        Hier wreekt zich het feit dat de tweedegraads opleidingen (bij mijn weten) nog geen formele afspraken hebben gemaakt over welke vakstudie een student minimaal moet beschikken om zijn tweedegraads diploma te halen. Enkele weken geleden informeerde ik dit forum over een dergelijk document voor de eerstegraads opleidingen. Daar werd nogal over geschamperd, maar me dunkt dat een dergelijk document voor de tweedegraads nu node wordt gemist. Je zou er namelijk mee duidelijk kunnen maken dat de kersverse ‘bachelor psychologie met educatief bijvak’ nog een wereld of twee verschilt van de tweedegrader wiskunde.

        Ik weet dat er voor de tweedegraads opleidingen iets dergelijks in de maak was (ADEF-project) maar in welk stadium dat verkeert, is ongewis. En het is zeer de vraag of de opleidingen het eigenbelang bij zoveel mogelijk vaagheid niet laten prevaleren boven het belang van het opleiden van tweedegraders met veel vakkennis.

          • Hoe vager, hoe meer vrijheid (+ hoe onduidelijker de resultaten)
            Hoe vager de formele inhoud van de opleiding, hoe meer de opleiders zelf die inhoud mogen bepalen. Met bijvoorbeeld de mensen die je voorhanden hebt. Heb je toevallig 60% onderwijskundigen in dienst en 40% vakdocenten, dan ziet je opleiding er anders uit dan wanneer je 30% onderwijskundigen in dienst hebt en 70% vakdocenten.

            Met ‘docenten die alle vakken kunnen geven’ kun je gemakkelijker een opleiding opzetten die op de nieuwe-leren-didactiek is geënt dan met docenten die vakspecialist zijn. Dan helpt het als de eisen lekker vaag zijn, qua inhoud en niveau.

            Tien jaar geleden was ik als broekie betrokken bij het opzetten van een nieuwe hbo-opleiding als gevolg van het fuseren van twee instellingen. Het was duidelijk wat de agenda was: eerst de eigen mensen in het programma hijsen, en dan het programma schrijven op basis van wat die mensen aan kundigheden in huis hadden.

            Waren er landelijke richtlijnen geweest, dan had de opleiding daar aan moeten voldoen.

            Dit verschijnsel is in ons onderwijs alomtegenwoordig, op alle niveaus, ook in het wo: vaagheid/duidelijkheid als communicerend vat met aan de overkant autonomie/gebondenheid. De balans slaat vaak door richting vaagheid/autonomie, omdat de nadelen daarvan niet snel uit toetsresultaten of diploma’s blijken.

        • Krijgt mijn oude directeur
          Krijgt mijn oude directeur toch nog gelijk. Die vond dat ik als academica alle vakken op VMBO-T niveau moest kunnen geven. Zo gaf hij mijn vak aan een tweedegraads beginneling en liet mij de gaatjes in het rooster bij 3 andere vakken vullen. Bofte hij nog dat hij zelf geen academicus was…Vooruitziende blik die man, geen wonder dat hij het ver schopt. Jammer dat dat nu voor zijn leerlingen niet altijd geldt.. daarvoor is vakinhoudelijk goed onderwijs soms wel handig.
          Sorry, hier wordt ik cynisch en droevig van.
          Ik heb nog een blauwe maandag voor de faculteit Psychologie gewerkt. Ze doen daar vooral statistiek en dan voor het pakket SPSS. Dat is daar trouwens wel een vak waar minder op wordt gescoord. Mooie studie verder hoor, maar volstrekt geen wiskunde.

          • Voorbeeld
            Mijn voorbeeld over wiskunde en psychologie was slechts een voorbeeld (ik had net zo goed rechten en nederlands kunnen kiezen…). Het punt is: die paar studenten die er zijn in de schoolvakken zet geen zoden aan de dijk. De grote massa van studenten zit bij psychologie, rechten, bedrijskunde en dergelijke. Mijn vraag: is dit idee van een tweedegraads bevoegdheid ook op hen gericht?

          • Mark79 je brengt ze nog op
            Mark79 je brengt ze nog op (verkeerde) ideeen bij het ministerie van ach en wee.

Reacties zijn gesloten.