Kete Kervezee

j.l. heeft in zijn onvolprezen bijdrage met uitspraken van onderwijskundigen en -bobo’s Kete Kervezee toegevoegd. Een geheugensteuntje: Kete Kervezee was hiervoor o.a. hoofd van de onderwijsinspectie, lid van het procesmanagement VO (studiehuis) en directeur van een lerarenopleiding.

Ze doet een aantal fikse uitspraken. Lees ook het bronartikel dat jl noemt. Aanbevolen voor hen die de denkwereld van de onderwijsbobo’s verder willen verkennen

7 Reacties

  1. Inzake Kervezee
    In een overbodig blaadje van een overbodige beroepsgroep staat een vraaggesprek met een overbodige functionaris bij een overbodige organisatie.
    Je kunt Kervezee niet kwalijk nemen dat ze bestaat. Je hoeft er niet per se boos om te worden dat een welvarend land zijn geld wegsmijt aan de bovengenoemde overbodigheden.
    Je moet wél kwaad worden als dat geld uit dezelfde pot, waaruit het salaris van leraren en onderwijzers moet worden betaald, afkomstig is. Maar misschien wordt zij wel uit de defensiebegroting betaald. Toch heb ik dan liever een mooie straaljager voor mijn geld.

    • Was het maar enkel de “overbodigheid”
      Ik heb wel eens geopperd dat we dergelijke mensen best een salarisverdubbeling konden geven, op voorwaarde dat ze zich volledig aan golf gaan wijden. Wat mij betreft in een veel sterren etablissement ergens op een mooi palmeneiland. Ze mogen NOOIT meer enige bemoeienis met onderwijs (of politiek) hebben, zelfs van hun kleinkinderen moeten ze – onderwijskundig gezien – afblijven. Ik denk werkelijk dat we dan zeeën van geld overhouden en de kwaliteit van het onderwijs met sprongen omhoog gaat.

      Wat ik maar bedoel is dat ze schadelijk zijn. Voor de duidelijkheid: niet als persoon, sommigen zijn zelfs werkelijk erg aardig, maar als functionaris.

      • Inspectie laat het afweten, maar kan zich rehabiliteren
        Zulke bobo’s kunnen wel wat nuttigers doen dan golfen.

        Als de inspectie zich eens niet manifesteerde als vernieuwingspolitie en urentellende bureacraten, maar haar taak serieus nam en grondig ging letten op:
        1. Het weer naleven van de bevoegdheidseisen, en niet te makkelijk genoegen nemen met de melding van de scholen dat er geen bevoegde docenten beschikbaar waren,
        2. Niet alleen registreren welke verschillen er zijn tussen de scores van het schoolexamen en het centraal examen, maar ook dwingende maatregelen nemen naar aanleiding hiervan.

        Wanneer de inspectie zich weer richt op deze zaken, die direct invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs, zijn de inspecteurs hun geld zeker waard.

  2. De Culturele Revolutie in Nedeland
    De “Bende van Vier”
    ………………………………………………………
    Kete Kervezee PO-raad
    Sjoerd Slagter MO-raad
    Jan van Zijl MBO-raad
    Doekle Terpstra HBO-raad
    ……………………………………………………..
    De belangrijkste strategische posities hebben zij al in handen

Reacties zijn gesloten.