Rekenboekje uit de zesde klas van de DDR

Ik kreeg net een mail van Prof Bas Braams (VS). Daarin een scan van oefeningen die in de rekenboekjes van de DDR in de hoogste klas van de lagere school daar werden behandeld. Klas 6 is dat. Daar zitten de kinderen van alle niveaus nog gewoon bij elkaar. Het gaat hier dus niet om sommen voor de slimmerds.

De verschillen zijn enorm. Er is daar al een fikse start gemaakt met algebra (letterrekekenen) en er is een redelijke dosis echte euclidische meetkunde. De sommen zijn vele malen complexer dan bij ons.

Aan een contraproductief gelijkheidsideaal kan de neergang van het onderwijs dus iet geweten worden, lijkt nu, of waren in de DDR sommigen ook gelijker dan anderen?

Zie de bijlage (maar ga eerst even rustig zitten, pak een kopje koffie en zorg dat er een dierbare in de buurt is voor het geval je snikkend in een zijgt. Je hebt alle troost nodig die je kunt krijgen.

3 Reacties

  1. Indrukwekkend.
    Maar zijn die

    Indrukwekkend.
    Maar zijn die uitroeptekens nou typisch Duits of communistisch of totalitair?( Ik ben meer van het vraagteken.)

  2. Inzake DDR-didactiek
    Het boekje oogt indrukwekkend. Maar in de zesde klas, voor ALLE leerlingen? Ik denk toch dat er in zo’n klas een hoop kinderen hebben gezeten die helemaal niets meer snapten van die algebra. Wellicht konden die kinderen een goed cijfer krijgen door hun ouders bij de Stasi aan te geven. We kennen ook de verhalen over de nogal rücksichtslose trainingsmethoden bij de DDR-zwemsters en turnsters.
    Toch heeft u gelijk, Kerstman; er moet toch in elk geval een flink aantal kinderen zijn geweest dat deze boekjes aankon. Misschien juist omdat men in de DDR niet veel rekening met de kinderziel zal hebben gehouden. Dit is uit 1978; je zou eens een paar van die Ossies moeten vragen hoe ze hun schooltijd hebben ervaren.

    • Laten we geen DDR nadoen natuulijk
      Lijkt me inderdaad niet de goede wiskunde didactiek: inspuiten met opwekkende middelen en keiharde discipline. Geluk gaat boven wat wiskunde sommetjes.

      Toch vind ik het verschil werkelijk enorm groot. Als je Nederlandse rekenboekjes kijkt uit die tijd, dan is er overigens ook voldoende verschil om je rot te schrikken. Daar hebben we de DDR niet eens voor nodig.

      Ik bedoel maar: de lat kan heel veel hoger. Het is aan de politiek om te bepalen hoe hoog, maar dan is het wel goed om enig idee van verhoudingen te hebben. Je moet enige vergelijking hebben tussen je eigen wensniveau en wat elders gebruikelijk of mogelijk is.

      Bij hoogspringen ligt de WR lat op het moment (wiki) op 2,45m, een onvoostelbare hoogte als je er naast (onder) staat. Dat moet je wel weten als je op de plaatselijke atletiekclub kinderen traint.

Reacties zijn gesloten.