Begint in Tilburg een eerstegraadsvictorie?

Uit de onderwijsvacaturebank:
TILBURG, St Odulphuslyceum
Wiskunde eerstegraads schaalfactor 0,5 schaal D
natuurkunde eerstegraads schaalfactor 1,0 schaal D
Aardrijkskunde eerstegraads schaalfactor 0,5 schaal D

In Almere zijn veel vacatures voor eerstegraders in de exacte vakken Maar die stad is een bastion van middenschool, basisvorming en onderwijsvernieuwing waar alle leraren gelijk behandeld worden, vanuit het principe dat het om de begeleiding van de leerlingen gaat en niet om de kennis van de docent. Er is veel vraag naar eerstegraders voor de exacte vakken maar nergens wordt meer dan schaal B aangeboden. Waarschijnlijk hebben ze daar ook zo veel managers dat ze eerstegraders op de werkvloer niet eens in schaal D KUNNEN betalen.

Als ouder zie ik een goede betaling van leraren VWO als een noodzakelijke voorwaarde om dat onderwijs op het vroegere niveau terug te brengen en het is enkel onder dit aspect dat ik met spanning afwacht wat het onderwijskartel aan het verdwijnen van universitair opgeleide leraren gaat doen nu de overheid lijkt te willen gaan proberen het onderwijs als middel voor kennisoverdracht weer op niveau te brengen. Ik wil registreren en ik probeer helder te krijgen wat er op salarisgebied gebeurt, kijken welke rare sprongen schoolbesturen en managers misschien gaan maken. Ik wil hier niet de discussie heropenen of ook goede tweedegraders die met moeilijke leerlingen werken volgens schaal D betaald zouden moeten worden.

Seger Weehuizen

16 Reacties

  1. Vacatures
    Even gekeken in de vacatures van de afgelopen weken uit de wiskundEbrief. Bij veel vacatures staat geen salarisniveau (ook niet op de website van de betreffende school). Bij degenen waarvan ik een salarisniveau op kon sporen is het allemaal LB.


    IJburgcollege (nieuw opgerichte school en -dus- HNL). Zoek o.a. een leraar wiskunde. Volgens hun eigen site schaal LB, volgens hun vacature in de wiskundEbrief zoeken ze een ervaren eerstegraads docent. Ze zoeken overigens ook docenten of vakmensen die met pensioen zijn (of promoveren, studeren, werken in een bedrijf) en leerkrachten groep 8.


    Het Pallas Athene College in Ede zoekt o.a. een docent wiskunde, schaal LB, verder vermelden ze: “De vacature ontstaat door het vertrek van een collega met een eerstegraads bevoegdheid naar een kustprovincie. Inzetbaarheid in de bovenbouw mavo, havo en/of vwo is een voorwaarde.” Dus ze willen een eerstegrader voor een LB loontje.


    Het Zandvliet college zoekt een docent wiskunde en schrijft: “Voor alle docentfuncties is van toepassing dat een 1e graad bevoegdheid strekt tot de aanbeveling. Docenten in opleiding ( 2e of 1e graad) worden extra bekostigd binnen de jaartaak. Docenten worden benoemd in salarisschaal LB. Het Zandvlietcollege heeft ervoor gekozen iedere docent de kans te geven door te groeien naar een LC functie. Bij interne sollicitaties naar een LC functie wordt gekeken naar het competentieprofiel, ervaring met coördinerende taken en geleverde bijdragen aan de onderwijsontwikkeling van het Zandvlietcollege. ” Dus gewone docenten blijven altijd in LB.


    Het Marnix College in Ede zoekt een 1e graads docent wiskunde, schaal LB.


    • solliciteer naar LB
      Beste 1e graders, bel eens naar zo’n school met een vacature voor 1e graads + LB. Informeer waarom je op die school zou willen werken. ‘Wat argumenten heeft u om mij over te halen bij u te solliciteren?’
      Dan krijg je een heel verhaal, maar dat kap je al snel af met de vraag: ‘En hoe zit het met het salaris? Is dat in LD-schaal?’
      Het antwoord is dan natuurlijk: ‘Nee.’
      ‘O?’ veins je je verbazing, ‘dus u stelt wel allerlei opleidingseisen, maar daar staat dan niets tegenover? In dat geval wens ik u veel succes met uw zoektocht.’
      Op deze manier werk je aan de bewustwording in het management dat er gewoon betaald moet worden voor kwaliteit. Confronteer die mensen er maar mee. Doen hoor!

  2. Ik zag ook een advertentie
    Ik zag ook een advertentie van een school in Amstelveen voor twee eerstegraads functies, wiskunde en klassieke talen. Voor de classicus zou bij goed functioneren na een jaar LC beschikbaar zijn, voor de wiskundige LD. Nou hadden ze ook wel een vacature wiskunde van 62 uur, die vul je natuurlijk ook onmogelijk op als je LB in je advertentie zat.

    Scholen zullen wel moeten. Ik kijk niet langer dan een halve seconde naar alle advertenties waar niet iets als ‘bij voldoende opleiding en ervaring is een hogere inschaling bespreekbaar’ in staat. Een vriend van me precies zo: die wil na zijn promotie waarschijnlijk niet verder in de wetenschap, en vond lesgeven destijds erg leuk, maar, zo zei hij “advertenties waarin staat dat het om een LB-functie gaat laat ik direct links liggen”. En dat weten scholen natuurlijk ook wel. Wil je een eerstegrader wiskunde, dan zul je wel moeten.

    • Willen scholen wel 1e graders?
      Ik denk inderdaad ook dat als je een 1e graads wiskundeleraar wilt hebben dat je dan meer dan LB zal moeten betalen. Maar zie mijn vorige post: scholen bieden dit veelal niet. Een mogelijke reden is dat ze eigenlijk helemaal niet zo nodig een 1e graads wiskundeleraar (of uberhaupt iemand met wat voor wiskundeopleiding dan ook) willen. Ze zetten de advertentie, die zo onaantrekkelijk is dat er wellicht geen enkele gekwalificeerde kandidaat op solliciteert, en dan nemen ze gewoon een makkelijk juffie die net van de PABO komt aan. Dat die waarschijnlijk zelf geen voldoende zou halen voor het eindexamen wiskunde waar ze leerlingen voor op zal leiden, ach wat maakt dat nou uit. De school zal volhouden dat ze er echt alles aan gedaan heeft om een gekwalificeerde docent te vinden, maar ja overmacht….

      • Wat ook nog kan
        is dat de weinige overgebleven goeie scholen graag academici willen en daar ook best LD voor zouden willen betalen, maar dat ze dat niet kunnen maken tegenover het zittende personeel, omdat de enige beschikbare/vrijkomende LD-functie dan naar en nieuwkomer gaat, zodat een al jarenlang aan de school verbonden docent (vnl. lesgevend, academicus) achter het net vist, in de LC-schaal blijft, en nóg langer op LD moet wachten. Ik weet eigenlijk niet of het mogelijk is om dan als rector te zeggen: de nieuweling werven we met LC (met LB kun je nu echt compleet vergeten voor een ervaren eerstegrader; die advertenties sla ik ook meteen over), aangevuld met een tijdelijke (maar alsnog voorlopig twee jaren durende) losse schaarstetoeslag.

        Maar veel scholen willen volgens mij inderdaad helemaal geen academici; helemaal eens met de analyse van mark79.

        • Andere mogelijkheid
          Dat is inderdaad de andere mogelijkheid Em70. Goed dat je die noemt. Als scholen nieuwe eerstegraders willen dan zullen ze dus om scheve gezichten te voorkomen al hun eerstegraders (op zijn minst in het bewuste tekortvak) minstens schaal LC moeten geven (of hopen dat leraren niet met elkaar spreken over hun salarisschaal…).

          • Klopt, ik heb gehoord dat
            Klopt, ik heb gehoord dat dat de reden is waarom het stedelijk gym in mijn stad geen advertenties voor classici durft te zetten waarin iets anders staat dan LB: de andere dertien leden van de vaksectie zouden dan onmiddellijk bij het bestuur aankloppen voor een hogere schaal. En terecht natuurlijk.
            Voor andere vakken zal het iets minder sterk spelen, omdat het aantal eerstegraders daar lager ligt, maar het speelt wel. 1 nieuwkomer met hoger dan LB belonen betekent dat je op zijn minst iets uit te leggen hebt aan je zittende eerstegraders wiskunde.

        • En ja, inderdaad, een school
          En ja, inderdaad, een school die bij een openstaande vacature de voorkeur gaf aan een onbevoegde stagiaire boven de ervaren eerstegraads sollicitant die op zijn vorige school schaal 12 had, heb ik ook meegemaakt. Het is inderdaad makkelijk beweren ‘dat er niemand te vinden was’ als je LB in de krant zet. Vervolgens kun je ‘legitiem’ een LIO aannemen, want ‘iets anders was er niet’.

      • willen scholen wel ?
        ref mark79 :

        En om dat anders te krijgen, moeten we zoeken naar een mogelijkheid om ergens een school of scholen-organisatie over te nemen, het bestuur bevolken met 1 of meer Bonners, en dan gezamenlijk met een kern van de leraren die school runnen.

        Mond-tot-mond reclame (inclus schoolplein-gossip) doet de rest. Lokale krant, en dan n keer een tv camera erbij ; done.

        maarten

      • Dit is wel erg negatief
        Hoop dat het een grapje is om dit zo op te schrijven want is natuurlijk veel meer onzin dan zinnig wat je hier opschrijft.

      • écrasez l’infame
        Als mark 79 inderdaad gelijk heeft zou ik graag hier een oproep willen richten tot alle eerstegraders die een vacature tegenkomen waar ze best op zouden willen solliciteren als er een LD salaris zou worden aangeboden. Schrijf een enthousiaste sollicitatiebrief en vermeldt aan het eind dat je, vanwege wat je te bieden hebt, graag volgens schaal LD gehonoreerd wil worden. Afgezien van de kleine kans dat je je zin krijgt maak je het daarna voor de betreffende school onmogelijk om te beweren dat ze er alles aangedaan hebben om een gekwalificeerde docent te vinden. Dat is dan overduidelijk niet waar. Door het schrijven van dit soort brieven kun je er aan bijdragen dat de schaal LD honorering voor universitaire eerstegraders weer norm wordt. Wat de in een eerdere reactie door EM70 vermelde “beschikbare/vrijkomende LD-functie” betreft wil ik graag in herinnering brengen dat het ministerie op het moment dat de salariëring aan de scholen overdroeg er van uitging dat eerstegraads docenten die eerstegraads lessen geven volgens schaal LD betaald zouden worden. Er ligt dus voor elke eerstegrader die in de bovenbouw van het VWO of HAVO les geeft geld klaar.Seger Weehuizen

        • Verwijtbaar
          Pas op met dit advies malmaison.
          Stel dat na een aantal sollicitaties geen baan wordt gevonden en dat er een beroep wordt gedaan op een uitkering. Als de daarover beslissende instanties ontdekken dat gehengel naar een LD inschaling de oorzaak is wordt er misschien uitgegaan van ‘verwijtbare werkloosheid’.
          En dan staat een uitkering op de tocht. (Sommige bureaucraten zijn soms slim)

          • Macht en uitdaging moeten met elkaar in overeenstemming zijn
            Hendrikush, ik dacht aan mensen die al een baan als docent hebben. Het is niet abnormaal dat je vanuit een baan uitkijkt naar een andere baan waarmee je je positie kunt verbeteren. Ook een hoger salaris is een positieverbetering. Soms wil ook je baas je een beter salaris bieden om te voorkomen dat je weggaat. Misschien hebben de monopolisten afgesproken om elkaars leraren niet weg te kopen. Ik weet niet hoe sterk de solidariteit onder hen is.
            Het geld dat bestemd is om de meeste eerstegraders weer volgens schaal LD te gaan betalen zou pas na een groot aantal jaren volledig door het ministerie aan de scholen worden afgestaan. Er was oorspronkelijk geld voor maar daar hebben de scholen een andere bestemming aan gegeven. Als er veel docenten met een werkende partner zijn en die docenten bereid zijn financiële risico’s te lopen zou ik de volgende actie van eerstegraders voor een hoger salaris willen voorstellen: Breng je onderwijsbaan op ⅔ van een volledige betrekking en richt met gelijk handelende collegae een uitzendpool op van docenten die door de scholen tegen LD-tarief kunnen worden ingehuurd. Er zijn beslist scholen die op een bepaald moment zo dringend een leraar nodig hebben dat ze volgens LD willen betalen. En dat zal ook steeds vaker gebeuren.
            Seger Weehuizen

          • re : macht en uitdaging (hierboven)
            [1]
            Een uitzend pool is een mogelijkheid.
            Vereist wel een hechte samenwerking tussen iedereen.
            Kan klein worden opgezet, met minimale overhead kosten. (Mail evt. voor meer suggesties).
            [2]
            Een tweede mogelijkheid is :
            Zoeken of er ergens een school of school-organisatie is die kan worden “gekraakt”.
            Meest voor de hand ligt dan : met een of meer BONners of gelijkgestemde docenten (kan ook samen met gelijkgestemde ouders) in het bestuur gaan zitten. Al doende, de organisatie van binnen uit geleidelijk veranderen in BON-richting.

            Een beetje een pionier-functie voor degenen in de front linie. Dgl. pionier-lingen doen er goed aan zich verzekerd te hebben van de steun van een achter hen staande, wijdere groep van docenten/ouders op die school.
            Als die steun er is, denk ik dat BON ook een goede plaats is om het initiatief te schragen.

            maarten

          • Zacht, Macht, Kracht
            Het onderwijs feminiseert. Toen ik mijn plannetje ontwikkelde heb ik mij laten inspireren door een opmerking in de discussie over de onderwijssalarissen. Veel vrouwen die als eerstegrader in het onderwijs werken hebben een goed verdienende partner en het geld dat zij in het onderwijs verdienen dient slechts als aanvulling op het gezinsinkomen. Vandaar zou het zijn dat veel hoogopgeleide vrouwen een slechte betaling in het onderwijs accepteren. De jonge docenten klassieke talen zijn bijna allemaal vrouw. Als je denkt dat je later een goedverdienende partner zult hebben kun je je het permitteren bij je studiekeuze een leuk steegje zonder zijpaden in te slaan. Bijna elk nadeel heeft zijn voordeel. Iemand die een goed verdienende partner heeft kan het zich permitteren om zijn baan naar ⅔ deel van een full time baan terug te brengen en zo mee te werken aan mijn plannetje. Verder realiseer ik dat er ook in het onderwijs werkende partners zijn die een ⅔-de baan al zwaar genoeg vinden. Maar misschien willen die wel full time werken als ze voor de aanvulling volgens LD betaald worden. Als ook zij willen meedoen aan de pool van eerstegraadsdocenten die hun baan wel willen aanvullen met volgens LD betaalde lessen zou deze pool kunnen uitgroeien tot een machtsblok. Betaling volgens LD is ook daarom reëel omdat alles wat een leraar boven een deeltijdbaan van ⅔ doet als overwerk beschouwd zou moeten worden.
            Natuurlijk moeten we ook kijken of we op één van de door Sassoc beschreven wijzen draden kunnen doorknippen in het netwerk van de onderwijsnomenclatoera.
            (Ik weet dat er ook leraren zijn die als eenverdiener het hoofd boven water moeten houden)
            Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.