De LIEG competenties voor een docent 1.

Elders op het forum wordt gesproken over een lijst van 77 competenties.

Ik kreeg van een kennis een lijst die op haar school gebruikt wordt en die is opgesteld in samenspraak met de Hay groep.
Vandaag deel 1: de competentie overtuigen, het onderdeel beïnvloeden. Hier de gedragskenmerken van de hoogste docent, docent 1 genoemd.


1. Beïnvloedt bewust met en door anderen (´gebruikt´ A om B te overtuigen)
2. Bouwt bewust stapsgewijs draagvlak voor eigen visie en standpunten gericht op een succesvolle realisatie hiervan
3. Maakt gebruik van experts of derden om anderen te beïnvloeden
4. Geeft informatie strategisch juiste momenten om beoogde doelen te bereiken
5. Bouwt achter de schermen aan steun voor eigen ideeën
6. Gaat selectief en creatief met het al dan niet verstrekken van informatie om

In normaal taalgebruik noemen we dit de lieg competentie.

Aanvulling:
Op de eerste pagina van dit boekje staat een rijtje mooie woorden. De Hay groep stelt zichzelf voor. Vette letters en fel rood:

Haygroup:

is toegankelijk
helpt je verder
komt voor je op
houdt van het vak
vertelt de waarheid
luistert echt naar je
geeft aan hoe je het doet
neemt de tijd voor je
heeft vertrouwen in je
komt met iets nieuws
weet dat je verder komt
heeft echte interesse
behandelt iedereen gelijk
is nieuwsgierig naar je mening
staat voor zijn vak
heeft goede ideeën
doet altijd wat extra´s
heeft passie voor onderwijs

Tsja… de Hay groep vertelt de waarheid. Kennelijk zijn ze nooit tot het competentieniveau van een docent1 gekomen.
Niet alleen crimineel, maar ook nog dom. En dergelijke mensen hebben macht. BAH!

19 Reacties

  1. Alef-oneindig
    Dit is Lieg-kwadraat! De lieg-competentie komt al niet verder dan oneindig op mijn schaal, dus de lieg-kwadraat competentie komt even ver… Alef-oneindig!

    • Alef-3
      Ik ben er niet echt in thuis, maar ik meen dat er vanaf alef-3 geen interpretaties bekend zijn van deze alef-rij kardinaalgetallen.
      Alef – oneindig gaat mn voorstellingsvermogen dan ook ver te boven.

  2. achterbakse rat
    De docent die aan deze competenties voldoet, is een smerige rat. Als mens, niet eens als docent. Zo’n figuur wil je niet in je omgeving, niet als collega en niet als vriend. Als ik zo moet zijn om in een hogere schaal te komen, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik hoef niet zo nodig achterbaks te zijn. Als ik een collega heb die vanwege deze competenties in een hogere schaal gekomen is, zal ik hem / haar wantrouwen en uit de weg gaan.

    Het bericht geeft aan dat die lieden van Hayes een stelletje achterbakse ratten zijn. Alleen al door zulke competenties te verzinnen, geeft aan dat je niet deugt. Dat je fout bent.

    • Slijmerig
      Met deze ‘competenties’ ben je beter af in het bedrijfsleven. Daar kom je alleen met rattengedrag omhoog. De docent-1e klas die aan deze vaardigheden voldoet verdient het om als een Gollem door het vuur te worden vernietigd.

      • In het bedrijfsleven mag het wat mij betreft
        Als de maker van wast-witter-dan-wit waspoeder er voor kiest om op deze manier personeelsbeleid uit te voeren, dan heb ik geen principiële bezwaren. Ik kan namelijk kiezen of ik dat wasmiddel wil gebruiken of niet.
        Als een school er voor kiest om van zijn beste docenten te eisen dat ze hun persoonlijke en academische integriteit opgeven, dan krijg je onderwijs dat anti-voorbeeldig gedrag laat zien. Dan krijg je anti onderwijs, dan wast het groezeliger dan grauw. Bij onderwijs zijn voorbeeldfunctie en onderwijs inhoud volledig aan elkaar gekoppeld. Je kunt studenten niet kritisch laten denken als je zelf je ziel aan de duivel hebt verkocht.

        Hé… daar komt die duivel weer: eerder op dit forum de duivelskring van onderwijsvernieuwers en nu Mephisto himself.

      • Beeld van ‘het bedrijfsleven’
        Het beeld dat Hendrikush schetst van het bedrijfsleven (“Daar kom je alleen met rattengedrag omhoog”) zou ik willen nuanceren.

        In mijn ervaring komt dit gedrag in alle organisaties voor waar mensen ‘hogerop’ willen – wat hogerop dan ook moge zijn. Overal waar twee of meer mensen samenwerken komt namelijk politiek om de hoek kijken. En rattengedrag is beslist niet de norm in alle bedrijven. Het zal in commercieel gedreven bedrijven wellicht eerder voorkomen dan in een omgeving zoals een school, maar suggereer nou niet dat in scholen alleen maar lelieblanke onschuldige zieltjes werken.

  3. Oor aangenaaid
    De hay-groep heeft de docenten een oor aangenaaid: zij zijn de architecten van het nieuwe loongebouw (fuwa, iedereen in schaal 10). Verder vinden zij dat er te weinig leidinggevenden zijn.

    Hay-group moet je lezen als: groep haaien (haai-groep). Haaien houden zich graag op in de buurt van scholen (met weerloze visjes) en nemen er ook graag grote happen uit.

    Wantrouw factor: 10, hoogste graad.

    • driestuiversopera
      Bertolt Brecht schreef in zijn Driestuiversopera dat een haai zijn tanden open en bloot in zijn gezich draagt, maar McHeath heeft een mes dat hij verbergt. Met andere woorden: haaien zijn strijden met open vizier. De Hay-groep bestaat uit McHeaths. Aan het eind van het stuk krijgt McHeath als beloning voor zijn misdaden gratie en een jaarwedde van 10.000 pond. Dat klinkt inderdaad als het Nederlandse onderwijs.

  4. Normaal
    Schokkend is dat de Hay Group en deze school dit blijkbaar normaal (en zelfs lovenswaardig) vinden. Ze zijn schaamteloos.

  5. De Haai-Groep en de Haai-Groep-competentiedatabase
    *De haai-groep*

    De Haai-Groep kwam als eerste op de markt met competentiemodellen en is marktleider op dit gebied. De geschiedenis van competenties gaat terug naar Dr. David McClelland, de grondlegger van het Shark-Group McClelland Center.

    De competentiemodellen van de Haai-groep maken duidelijk wat het verschil bepaalt in topperformance en gewone performance.

    De Haai-groep competentiemodellen weerspiegelen de complexiteit van prestaties. Wij leveren niet slechts een lijst met karakteristieken. Wij geven ook inzicht in hun onderlinge samenhang bij het leveren van topprestaties in specifieke situaties.

    De competentiemodellen die wij bouwen zijn uniek. Wij bekijken alle aspecten van iemands kwaliteiten. Elke competentie kent een serie van gedragingen, op verschillende complexiteitsniveaus. Bij het ontwikkelen van competentiemodellen, gebruiken wij een breed scala aan methode; van specifieke interviewtechnieken tot het faciliteren van werkgroepen. Verder maken we gebruik van de uitgebreide Haai-Groep-competentiedatabase.

  6. Loyaliteit
    Hoe hoger je op deze competentie scoort hoe lager je bij het hoofdstuk loyaliteit zult scoren. Ik vind het wel leuk dat hier feitelijk staat dat je heel bewust en stiekem een eigen verborgen agenda mag hebben. Als bonner komt mij dit eigenlijk wel goed uit.
    De Hay- jongens en meisjes hebben hiermee wel hun eigen betrouwbaarheid om zeep geholpen want ook hun uitspraken zullen wel allemaal politiek afgewogen zijn. Elke manager moet blindelings op zijn staf(adviseurs) kunnen vertrouwen om een afweging te kunnen maken. Nu zit er al onzichtbare politiek in de aangeleverde adviezen waardoor de manager feitelijk gestuurd wordt i.p.v. geholpen. Hoe dom kun je zijn?
    Corgi

    • Nou….
      In de context van dit lijstje is volslagen helder dat het gaat om lojaliteit naar de organisatie en je leidinggevende. Het gaat hier om docent1 functies die allerlei management componenten hebben. Die moet je inzetten voor het bereiken van de doelen van de organisatie (je baas dus). En om dat te doen moet je naar het reguliere werkvolk kunnen liegen en bedriegen.
      Die lojaliteit staat elders zeer expliciet beschreven. Is dat een competentie trouwens lojaal zijn? Vroeger wist ik niet hoe het moest, heb er weken over gestudeerd, opgaven gemaakt, presentaties gegeven, Veel geoefend ook in complexe reële situaties. En nu weet ik het: ik kan loyaal zijn. Ik kan het zelfs spellen loYaal. 😉

      • loyaliteit en Gesetzgetreuheit
        Loyaliteit betekent oorspronkelijk legaliteit. Het je houden aan de wetten van de heerser of de clan waartoe je behoort. Het begrip had had betrekking op een feodale samenleving. Het had echter niet veel te maken met ons gevoel van het vaardig worden van recht. Althans niet verdergaand dan het oog om oog en tand om tand principe. Ik geloof inderdaad dat we nu hard op weg zijn naar hypokriete feodale onderwijsinstellingen en misschien zelfs naar zo’n samenleving.
        Seger Weehuizen

        • Op weg naar hypokriete feodale onderwijsinstellingen
          Persoonlijk verkeer ik in de veronderstelling dat wij daar inmiddels al gearriveerd zijn, zeker voor wat de mega-koepels betreft.

      • Nou, ik ben loyaal
        Nou, ik ben loyaal aan goed onderwijs en het startbekwaam krijgen van mijn leerlingen. Dit zijn de doelen die ouders, leerlingen en de politiek zullen onderschrijven en waarvoor zij betalen. Ik heb niets met de stichting waarvoor ik werk daar dit slechts een instrument is voor mijn doel. Ik ben blij dat ik nu heel veel mag om mijn doelen te bereiken.
        De baas zal mij nu moeten beoordelen en dan expleciet moeten maken als hij iets anders wil.
        Wie een kuil graaft voor een ander …
        Corgi

  7. ‘Ik zie reguliere studenten zo makkelijk wegkomen’
    “Ik zie reguliere studenten zo makkelijk wegkomen met ontbrekende competenties.
    Hier lukt dat gewoon niet, je wordt zo sterk geconfronteerd met je eigen onkunde.”

    Deze zin is te lezen in het artikel ‘IDEE levert sterke leraren af’, blz 16 van
    *Magazine 6, jrg 2*.

    • Schoppen
      En natuurlijk moet er weer worden geschopt naar het ‘reguliere’ onderwijs:
      “Kinderen zijn hier creatiever, ze ontwikkelen zich sneller dan in regulier onderwijs. Maar ook als docent kun je je hier meer ontwikkelen, je bent vrijer.We maken hier veel lesmateriaal, je leert hier om niet alleen klakkeloos methodes te volgen.”

Reacties zijn gesloten.