Weinig begeleiding hoogbegaafden op basisschool

het blad De Pers heeft veel aardige artikelen over onderwijs, nu ik toch de tijd heb lees ik er velen zodat ik toch de feeling met het vak houd.

Hoogbegaafdheid is nu het mode-woord, was het zo’n vijf jaar nog terug nog ADHD en slikten soms meer dan 10% van de leerlingen uit een groep Ritalyn.

Zie de link over ADHD:

www.adhd.nl/indexorigineel.html

of

www.adhd.nl/tijdschriften/0010jmvragen.html

Zie voor RITALIN:

www.ouders.nl/xopi2000-04.htm

Nu is het hoogbegaafdheid, vroeger noemden wij deze leerlingen gewoon “slimme” leerlingen.

Slimme leerlingen kan je gewoon met de stof mee laten doen, je kan ze zelfs stof laten uitleggen klassikaal of per leerling. Daarnaast is overleg met de ouders van groot belang, “Wat voor extra stof krijgen ze in de groep ?”.

Ik had zelf extra reken- en taalboekjes met moeilijkere opgaven, ze kregen een opstelschrift waar ze verhalen in konden schrijven en achter in de klas was een hoekje met atlassen een encyclopedie en een PC, waar ze alles konden op zoeken en ze zelfs een klein werkstukje mochten maken.

Als ze een hobby hadden bijvoorbeeld “ruimtevaart en het heelal” dan zorge ik voor diverse boeken over dit onderwerp en mochten ze af en toe als een soort jong Chriet Tylulaar een mooi verhaal vertellen voor de klas over het heelal.

Op deze manier volgden de leerlingen gewoon de les, hadden andere leerlingen nog iets aan hun kennis en konden ze verder zelf alles invullen naar hun eigen keuze en tempo.

Aan het einde van het jaar vonden ze dat ze veel geleerd hadden en ze zaten toch gewoon in een groep met leerlingen waar ze voor de rest alles samen deden. Ik had ze zo veel aangeboden dat ze nog geen 40% van al het materiaal hadden gebruikt.

Een hoogbegaafd kind is niet altijd leuk, heb je niet in de gaten dat ze zich vervelen en geef je ze ook geen extra leermogelijkheden en uitdagingen, dan wordt het een groot probleem. Ga je ze uitsluiten van de groep en ze individueel alle stof geven dan dreigen ze een vreemde te worden in hun groep.

In de samenleving moeten wij ook alles samen doen, een klas op basis- school is een kleine samenleving, waar het leren van sociale vaardigheden helaas noodzaak is.

Zie voor de link van De Pers:

www.depers.nl/binnenland/169496/Bollebozen-niet-genoeg-uitgedaagd.html

Contactgestoorden hebben wij al genoeg in deze samenleving, het is daarom de taak van de leraar te zorgen dat er niet meer bij komen.

2 Reacties

  1. Moeilijk…..het lijkt me
    Moeilijk…..het lijkt me voor de leerlingen verstandig bij hen geen achteroverleunmentaliteit te kweken: “ik ben hoogbegaafd, de rest van de wereld moet mij maar vanalles aanreiken om te zorgen dat ik word uitgedaagd”. Leerlingen moet je voorbereiden op de maatschappij, voorkom dat ze in hun latere leven totaal vastlopen omdat ze nooit hebben geleerd zelf hun uitdagingen te zoeken. Bied ze het een en ander aan, vooral als ze nog te jong zijn om daarin zelf hun verantwoordelijkheid te nemen, maar ga ze niet geisoleerd in een “ik ben bijzonder”-positie plaatsen. Daar worden ze op oudere leeftijd niet gelukkig van.

    Wat mij betreft dus liever geen aparte scholen of klasjes. Leer leerlingen om met allerlei soorten mensen om te gaan, niet alleen met Ons Soort Mensen, en leer ze tevens om actief zelf naar uitdagingen te zoeken.

    MAAR: met de huidige toestanden in het gewone onderwijs is het een ander verhaal. Zelfs op het VWO vervelen slimme leerlingen zich tegenwoordig kapot, het basisonderwijs moet voor hen een ware hel zijn. Af en toe je klasgenoten helpen met hun sommen is geen probleem, af en toe voor de juf schriftjes nakijken omdat ze je bezig wil houden is geen probleem, maar als je dag in dag uit zelf nooit iets wijzer wordt slaat toch onherroepelijk de frustratie toe. Daar werd ik zelf twintig jaar geleden al onhandelbaar van, ik moet er niet aan denken hoe het voor slimme tienjarigen tegenwoordig is.

    Een basisschoolopleiding van niveau, met degelijk onderwijs door goed opgeleide leerkrachten, zal het gros van de huidige ‘hoogbegaafden’ kunnen bieden wat ze nodig hebben, op sociaal EN intellectueel gebied.
    Zolang echter het niveau van het onderwijs alsmaar verder daalt, zit er niets anders op dan slimme (ik hou niet van het woord ‘hoogbegaafd’) kinderen te isoleren, omdat we ze anders ontzettend tekort doen.

Reacties zijn gesloten.