Schokkende cijfers sorteren effect

Schokkende cijfers sorteren effect

Artikel van Jan Willem Bruins, docent en lid van het CMR van de hogeschool Windesheim

Een half jaar geleden presenteerde de CMR aan het CvB onthullende cijfers over hoe Windesheim haar middelen besteedt. Slechts 25% van de middelen gaat naar de directe onderwijsuitvoering.
Berekenen we alleen de kosten van lesgeven,dan ligt dat percentage tussen de 15 en 20%. Volgens de CMR komt dit door wat we zowel bij schools als diensten de wet van verstoorde expansie en contractie hebben genoemd.
Binnen schools is er een vlucht uit de lokalen: docenten geven steeds minder les(contractie) en kiezen andere taken(expansie). Begrijpelijk, het is zwaar om met steeds minder contacttijd en slechte facilitering toch voldoende niveau in het lesgeven te handhaven. Dus wie kan, gaat coördineren en in commissies zitten. Dit soort werk wordt door het functiewaarderingssysteem van Windesheim als een carrièrestap gezien; vak-inhoudelijke carrièrestappen zijn vrijwel uitgesloten, zelfs de hogeschoolhoofddocent is een manager geworden. En coördineren en organiseren kan op Windesheim voldoende: zo steeg dit soort overhead bij Social Work in één jaar van 4,4 naar 10,1 fte. Er zijn daar nu maar liefst 18 teamleiders en een MT van 4 leden nodig om het onderwijs georganiseerd te krijgen. Education heeft exclusief het management 61 projecten om activiteiten rondom het onderwijs vorm te geven.
Binnen de diensten geldt eveneens een verstoorde expansie en contractie: Als het druk is groeit een dienst relatief gemakkelijk en als het rustig is krimpt men nauwelijks. Verder wordt er te gemakkelijk gebruik gemaakt van dure, externe adviseurs en ad-interims. Miljoenen euro’s besteedt Windesheim hieraan. Maar als het gaat om een normale facilitering van de docent, zijn managers opeens kruideniers van de ergste soort. Zowel binnen de schools als de diensten is er daarom een radicaal andere inzet van de middelen nodig.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Een belangrijke verklaring is gebrek aan visie op wat het hart van een school is: de hoog opgeleide vakdocent. De laatste 10 jaar is vrijwel onafgebroken gedacht in het veranderen van concepten, systemen en organisatie. Het onderwijs moest flexibeler, efficiënter en gestandaardiseerd. De miljoenen euro’s die de laatste jaren geïnvesteerd zijn in toch wel wat megalomane projecten om onderwijs en organisatie te veranderen, hebben nauwelijks rendement opgeleverd. Windesheim stortte zich in de armen van een omstreden onderwijsconcept en is inmiddels volledig afhankelijk van nauwelijks geteste ict-systemen. We zijn in de ban geraakt van concept- en systeemdenken en hebben het belang van inspirerende vakdocenten uit het oog verloren: Het ambacht werd steeds verder uitgehold: de (academische-) opleidingseisen werden losgelaten, meer dan de helft raakte hun schaal 12-perspectief kwijt, er werd geprobeerd een eindschaal 10 te introduceren(hebben vakbonden en CMR tegen gehouden) en docenten werden steeds vaker afgeschilderd als archaïsche, autonome lesboeren die ‘frontaal, klassikaal lesgeven’. Symbolisch dieptepunt van deze downgrading was de genante vertoning bij de opening van het hogeschooljaar. Een hippe marketing-dame vertelde ons in een flinterdun verhaaltje over de talenten van de Einstein-generatie: studenten wisten tegenwoordig vaak meer dan hun docenten dankzij…jawel, daar is ‘ie weer.…internet!

Maar er is hoop. Het CvB bleek bereid de berekeningen van de CMR serieus te nemen en liet een extern bureau de schokkende cijfers narekenen: ze bleken te kloppen. Vanaf dat moment heeft het CvB samen met docenten, studenten en de CMR gezocht naar oplossingen. Binnenkort hopen CvB en CMR het eens te worden over de volgende noodzakelijke maatregelen:
1. Intensivering van onderwijs.
2. Betere facilitering van docent en borging daarvan op hogeschoolniveau.
3. Docent moet weer leidend worden in onderwijsvormgeving.
4. Docent in het HBO waar mogelijk academisch opgeleid.
5. Herstel relatie goed doceren en belonen.
6. Verminderen decentrale en centrale overhead.
7. Centralisatie en standaardisatie alleen als onderwijs er beter van wordt.

Artikel van Jan Willem Bruins, docent en lid van het CMR van de hogeschool Windesheim

7 Reacties

  1. Afkortingen en Windesheim-jargon
    Ik geloof dat ik de grote lijn van dit verhaal wel begrijp, maar sommige details ontgaan me.
    Wat zijn:
    fte / CvB / CMR / MT ?
    ‘Social Work’
    ‘Education’
    ‘schools’ (toch niet het meervoud van school?)

    • afkos
      fte=formatieeenheden= aantal volledige banen
      CvB=College van Bestuur
      CMR = Centrale medezeggenschapsraad, de MR van de Hogeschool als geheel. Elke school heeft vaak zijn eigen skoel MR, van elke skoel MR is één lid afgevaardigd in de CMR, maar dat kan ook weer anders geregeld zijn. Afhankelijk van wat de cvb voorzitter het beste uitkomt. Alleen de CMRren zijn wettelijk vastgelegd, meen ik.
      “Education” en “social work” zijn waarschijnlijk de naam van de afdelingen (=schools, spreek uit skoels) die de lerarenopleiding resp sociale academie verzorgen
      school (skoel) is een onderwijskundig onderdeel van de hogeschool als geheel. Er zijn educational schools, technical schools, en weet ik veel wat voor andere skoels men bedenkt.
      Op mijn Hogeschool heten de schools tegenwoordig domeinen en vroeger faculteiten en daarvoor weer (of was het daarna) instituten. Vaak verandert de naam van dergelijke eenheden als een CvB voorzitter zijn wekelijkse vergaderpartners (de directeuren van de schools) zat is. Het zijn er te veel of juist te weinig, of er zit een zeikerd tussen ofzo. In ieder geval wil de cvb voorzitter nu eens ander vlees aan tafel.
      Dan ga je wat reorganiseren, altijd leuk.

      • Deze missen we nog.
        MT= Middenmanagement, ookwel het middenkader genoemd of management-team van een opleiding (skoel :)).

        Historia vitae magistra

  2. Schokkende cijfers
    Moedig van Jan Willem Bruins.
    Voor veel HBO mammoeten geldt precies hetzelfde verhaal.
    Niet iedereen durft er echter zo openlijk mee naar buiten te komen, ook niet onder dekking van de CMR.
    Opmerkelijk dat het CvB hem niet afbrandt, maar er serieus op ingaat.
    Bij Saxion is op dit moment ook een charme offensief richting docenten gaande. Diverse degradaties in het kader van het “functiegebouw”, van schaal 12 naar 10, worden zomaar ongedaan gemaakt.
    Het is natuurlijk opportunisme van de ergste soort, maar hoe dan ook, het tij is op meer plaatsen aan het keren.

    • Hoopgevend ook: dit verhaal
      Hoopgevend ook: dit verhaal is voor het middelbaar onderwijs natuurlijk precies hetzelfde. En wie weet waar nog meer (in andere onderwijssectoren ben ik niet bekend). Als het tij in het HBO keert, dan wellicht daarna ook elders.

    • Inderdaad.
      Beste Toro,

      Het tij lijkt te keren. Maar er is wel een boel gebeurd.
      Het vuur aan de schenen heb ik gevoeld en een behoorlijke revolutie teweeg gebracht op windesheim. Door mijn artikel de ‘wikipediageneratie’, ook hier te vinden via ‘in de pers’.
      Daardoor is ondermeer de directeur van de ‘school of education’-blegh wat een term- verwijderd van zijn functie.
      Bovenstaande is meer een resultaat, dan een openbaring. Evenzogoed, Jan Willem Bruins heeft ook eerder al een artikel geschreven over Windesheim rondom vraagsturing. Via ‘mijn blog’ terug te vinden.
      Dat het CvB hem niet afbrandt is logisch. Ze zijn al een paar keer openlijk terecht gezet. Dat willen ze natuurlijk ‘koste wat het kost’ niet nog een keer meemaken.

      Historia vitae magistra

Reacties zijn gesloten.