De Persoonlijk Assistent voor de Leraar (PAL).

Het luchtfietsen om het lerarentekort te verminderen gaat door, nu komt de nationale denktank – een club zeer intelligente jongelieden- met een idee: de PAL.
De PAL, ofte wel de persoonlijke leraarassistent zou taken van leraren over moeten nemen, zoals huiswerk nakijken en toetsen afwikkelen en nakijken. Dan kan de leerkracht ondertussen, ergens anders, de lessen voorbereiden die de PAL gedeeltelijk geeft.
Deze PAL is een student of iemand uit de particuliere sector en in deeltijd een dagje les wil geven.
53 % van de studenten lijkt het wel wat, een bijbaantje in het onderwijs. Ik verwacht dat er met deze PAL alleen maar meer docenten vertrekken, want; een PAL is goedkoper dan een leraar. Wanneer de PAL ook lesjes kan geven, dan is de leraar overbodig. Over een paar jaar krijgen we dan hetzelfde in het ziekenhuis. Je hebt een arts (leraar) die werkt met een aantal arts-assistenten (Stagiares van Lerarenopleidingen, LIO’s?) welke de co-assistenten (PAL) controleren.
Dan heb je slechts een docent per vakgroep nodig, wel zo goedkoop.

21 Reacties

  1. Zo iemand heet bij de uni
    Zo iemand heet bij de uni student-assistent. Ik heb er eens een gehad van het onderwijsinstituut, maar er na 2 college’s waarbij hij niet kwam opdagen weer voor bedankt. Weet je tenminste waar je aan toe bent. Waarom kwam betreffende student na toch door mij te zijn ‘ingewerkt’ niet opdraven? Kon elders veeeeeeel meer verdienen, zei hij onbeschaamd. Zou dat wellicht ook voor het VO gelden?!

  2. Statusverhogend??
    Deze exclusieve club denkt dat de oplossing voor het lerarentekort ligt in het aantrekken van studenten, promovendi en deskundigen van “buiten” – voor de duur van bijvoorbeeld 1 dag per week. Dit zou statusverhogend werken voor het lerarenberoep. Quod non.
    Het werkt juist statusverlagend. De assistenten werken maar 1 dag per week; voor hen is het slechts een bijbaantje, een snabbel. Het onderwijs wordt op deze manier steeds meer een sector waaruit men hooguit enige bijverdiensten betrekt. Dat werkt statusverlagend voor het onderwijs in het algemeen en dus voor de leraar in het bijzonder.
    Het belangrijkste argument tegen dit voorstel is uiteraard dat het de kwaliteit van het onderwijs onherroeplijk omlaag haalt. Hetgeen wederom statusverlagend is.
    Nog afgezien van het feit dat het een geweldige sneer is naar het zittend onderwijspersoneel door te stellen dat de PAL (assistent) de kwaliteit van het onderwijs zou verhogen.
    Afbraak wordt door de “Nationale Denktank” ( toe maar!) op een sofistische manier gepresenteerd als een vooruitgang. De nagel aan de doodskist wordt omgetoverd tot het ei van Columbus.
    Hoe wrang is het trouwens vast te stellen dat op de website van deze club het glimlachend gelaat is afgebeeld van uitgerekend…Rinnooy Kan.

    • argwaan
      Mijn belangrijkste bezwaar tegen dit voorstel is oneigenlijk. Ik heb simpelweg niet het vertrouwen dat dit helemaal niet zie heel gekke idee niet direct aangewend wordt om de positie van de leraar verder te ondermijnen. Dat namelijk lijkt een doel op zich te zijn: ondermijnen van de positie van de leraar.
      Ik kan best iemand gebruiken die tentamens nakijkt en groepjes studenten helpt. Op voorwaarde dat hij intelligent is en voldoende van het vak af weet. Zo iemand kan beslist nuttig zijn. Veel nuttiger dan allerlei beleidsmedewerkers. En als het een aardige student is, dan is het ook plezierig om er mee samen te werken. Ook is het organisatorisch de eenvoud zelve: die PAL is extra en als hij iet komt, dan is er geen ramp en doe je het gewoon zelf.
      Het vervelende is alleen dat ik vrijwel zeker denk te weten dat deze oplossing er voor zal zorgen dal elke salaris verhoging de komende tig jaar afwezig zal blijken, dat leraren ook vervangen gaan worden door deze pals en dar daarmee de deur verder open wordt gezet tot kwaliteitsverlaging.
      Maar ik moet erkennen dat dat allemaal bezwaren zijn tegen de bestuurders en niet tegen dit idee.

      Als extra is het uitstekend, als vervanging een gospe.

      • Student-assistent
        Ik ben zelf student-assistent geweest en heb de afgelopen 2 jaar student-assistenten gehad. Ik moet zeggen dat dit heel behoorlijk bevalt. Je moet wel uitkijken wat je de assistent laat doen (dat is niet zozeer een taak van de begeleider, maar van het instituut). Tweedejaars werkcollege laten geven voor eerstejaars (gebeurde op mijn Nederlandse universiteit) is onverstandig. Maar eerst huiswerk nakijken, het jaar daarop toetsen nakijken, het volgende jaar helpen begeleiden bij computerpractica en vervolgens het jaar daarna werkcollege geven kan heel goed zijn.

        Maar zoals ik al zei, mijn Nederlandse universiteit kreeg dat organisatorisch niet eens voor elkaar, het was altijd brandjes blussen en dus studenten inzetten waar er een gat viel. In Amerika en Engeland leek dat veel beter geregeld. Ik heb er weinig vertrouwen in dat de managers van Nederlandse middelbare scholen in staat zijn om het PAL idee goed uit te voeren. Helaas.

  3. vroeger bestond dat gevaar niet.
    In de tijd dat ik studeerde aan een Technische Universiteit (toen Technische Hogeschool) waren er veel studenten die in het VWO les gaven als LERAAR. Meestal ging hen dat wel goed af. De leerlingen waren veel gedisciplineerder en vonden het in elk geval normaal om zich zo te gedragen dat hun medeleerlingen zo veel mogelijk van de les konden opsteken. Ze gaven frontaal les en hadden meestal (nog) geen enkele didaktische voorbereiding genoten. Dat was ook niet nodig want alles ging rechtoe rechtaan. Ze hadden wat hun vak betreft de volledige verantwoordelijkheid voor hun klas en de betaling was niet slecht.
    En hier komt het belangrijkste verschil naar voren tussen vroeger en nu. Er was geen lompe som bekostiging; en je werd vanuit den Haag betaald als werkzaam in het eerstegraadsgebied zonder bevoegdheid. De scholen hoefden alleen maar proberen de beste leraar op te zoeken; “Den Haag” zorgde voor de betaling. Soms was het heel vervelend als een school afscheid moest nemen van een onbevoegd docent omdat een bevoegde waarvan men niet wist of hij goed was had gesolliciteerd. Seger Weehuizen

    • Eerstegrader verdient tegenwoordig 340.000 euro minder
      Seger schreef: “Soms was het heel vervelend als een school afscheid moest nemen van een onbevoegd docent omdat een bevoegde waarvan men niet wist of hij goed was had gesolliciteerd”.

      Dat kan ik me voorstellen. Tegelijk denk ik dat deze situatie het beste is voor de algemene kwaliteit van de beroepsgroep. We kunnen wel diploma’s gaan opdoeken omdat er *sommige*mensen oznder diploma beter zijn dan *sommige* mensen met diploma (neem nou Cruijf als trainer zonder trainersdiploma), maar wie deze onzekerheid generaliseert, zit binnen de kortste keren met de gebakken peren. Dan zet de middelmaat de toon, omdat een hoger diploma geen 100% garantie biedt.

      Wie de diploma’s opdoekt op bagatelliseert, ziet zich veroordeeld tot het grijze, onkenbare middenveld.

      Overigens: tegenwoordig had de school de onbevoegde ‘docent’ gewoon in dienst kunnen houden, en ervoor kunnen zorgen dat hij binnen de kortst mogelijke keren bevoegd raakte. Dat vraagt een investering van de school. Maar dat scheelt weinig op de bespraringen voor de totale duur van de carriere (LB in plaats van LD: eerste 18 jaar gemiddeld 500 euro per maand, daarna 20 jaar lang 1000 euro per maand = 108.000 + 240.000 = 340.000 euro).

      • Marleen Barth: “leraren doen het niet voor het geld’
        Welke vakbondsvoorzitter kan zich een dergelijke uitspraak veroorloven ?

        In ieder geval wel *Marleen Barth* van Onderwijs CNV: (29 november 2007)

        “Ook na ‘Rinnooy Kan’ gaat niemand in het onderwijs werken voor het geld. Mensen kiezen voor de klas uit betrokkenheid bij kinderen én de kwaliteit van het onderwijs. Van hun bond verwachten zij, dat die ook daarover zijn stem laat horen. Dat doen we met passie.”

        • welke vakbondsbons kan het zich NIET permitteren
          om dergelijke uitspraken te doen. Je moet tenslotte aan je carrière denken, he Doekle?

        • Zakelijk
          Veel docenten zijn niet zo zakelijk ingesteld en dat maakt het zo belangrijk dat de bond hun belangen in deze behartigt. Fijn dat deze mevrouw het geld nog sneller weggeeft dan dat de leraar dat zelf gedaan zou hebben. Terriërs hebben we nodig en geen carrière types.
          Als Doekle nu minister wordt in een anti Wilders kabinet, misschien kan zij dan naar de HBO-Raad.
          Corgi

  4. Weg met Lissabon
    Hulp is welkom. Voor- en nazorg kunnen uitbesteed worden aan de assistent, niets mis mee toch. Mijn probleem bij al deze gedachten is eigenlijk dat het een vorm van capituleren is. We halen het toch niet meer om voldoende leraren op niveau te krijgen dus bedenk eens een oplossing waardoor je met wat je wel kunt krijgen het maximaal mogelijke bereikt, zo lijkt de gedachte. De premier had het over een zesjes cultuur maar misschien is een 5.5 ook voldoende. Moeten wij nog wel een kenniseconomie willen, waarom eigenlijk?. Wij zijn een handelsnatie geen R & D land. De Industriële Revolutie was hier zo’n 100 jaar later dan in Engeland en dat was ook geen punt. Luxemburg is het kleinst maar ook het meest rijk en ze maken feitelijk niets. Laat de VS het bedenken, de Chinezen het maken en dan verdelen wij het wel over de wereld. Ons gas kunnen ze niet afnemen en nu worden we voor anderen hun gas ook al een soort tussenhandel. We liggen strategisch goed en dat blijft voorlopig wel zo. ASML heeft al heel veel buitenlanders in dienst dus mocht het verplaatst worden dan maakt dat ook niet zoveel uit.(het is nog hier vanwege de toeleveranciers). De oude kleermakers hebben het ook verloren van de confectie industrie en misschien zijn de eerstegraads docenten wel daarmee te vergelijken. Waarom zouden we niet vertrouwen op de besturen? Deze mensen willen toch het beste voor Nederland! Goed mensen kunnen niet meer rekenen maar dat zijn toch maar foutjes die hersteld kunnen worden. Misschien is het wel het meest gemakkelijk om van die Lissabon norm af te stappen, vreemd dat nog niemand dat heeft geroepen.
    Corgi

    • Blue card
      De EU komt de komende 20 jaar 20 miljoen (hoog)geschoolde arbeiders tekort. Om dit te ondervangen gaat de EU een
      “blue card” uitgeven aan immigranten van buiten de EU met een goede opleiding.
      Inderdaad: waarom zelf nog mensen opleiden? Waarom hier in Nederland nog investeren in onderwijs als we de hoogopgeleiden gratis voor niks binnen kunnen halen? Ingenieurs uit China, IT-ers uit India. Dat noem ik nog eens voor een dubbeltje op de eerste rang.

      • Heidelberg demonstraties
        Deze was van 2000, genoemd naar het Heidelberg Manifesto, waarin hoogleraren en andere professoren pleitten voor minder immigratie and what so ever. Deze Manifesto werd in de jaren 80? op papier gezet, in 2000 kwam het tot demonstraties. De reden? Schröder gaf Green Cards aan indiërs met goede informatica-papieren, terwijl de werkloosheid enorm was.
        Nu de vraag, zal de geschiedenis haar cyclistische karakter weer openbaren?

        Historia vitae magistra

      • Uitbesteding
        Het onderwijs kan verhuizen naar de lagelonenlanden. Voor een habbekrats worden daar miljoenen ingenieurs, it-ers, economen e.d. geproduceerd. Deze komen vervolgens hier werken.
        Als men in de derde wereld broeken en computers kan maken, waarom dan geen geschoolden.

        Zo kan men het resterende onderwijs alhier langzaam laten wegkwijnen. Het is te duur en het niveau is ook niet meer wat het was. Dus weg ermee.

        Dit is allemaal wel laconiek gezegd. En toch is het een factor van belang. Immers de landsgrenzen zijn allang weg, de voertaal is Engels en “cultuur” is iets van het verleden. We zijn internationaal geworden.

        De consequenties van dit alles zijn en blijven echter locaal.

  5. Trilemma in knooppunt kranenbarg (radio 2)
    “Het blijft tobben in het onderwijs: niemand wil meer voor de klas, en de leraren hebben de handen vol aan de grote groepen leerlingen die ze moeten bedwingen. Er dreigt in 2015 een enorm tekort aan leraren.

    Vandaag presenteert de Nationale DenkTank voor het onderwijs een voorstel. Vraag aan studenten om leraren bij te staan, samen voor de klas. Zo ontlast je de leraren, en je maakt studenten enthousiast voor een baan in het onderwijs. De voorspelling is dat het dreigend lerarentekort zo kan worden afgewend.

    Maar hoe denkt u erover? Vandaag in ons trilemma:

    Wat vindt u van onderwijsassistenten voor de klas om het lerarentekort aan te pakken?”

    Stem hier (kan tot 18 uur):
    kk.ncrv.nl/ncrv?nav=pxtfvCsHtGATmKnJkwCjwC

    • En de uitslag:
      onbevoegd personeel tast de kwaliteit van het onderwijs aan 25%
      twee vliegen in één klap: de leraren worden ontlast, en studenten worden enthousiast gemaakt voor het vak 52%
      het enige wat helpt om de problemen op te lossen is de lerarensalarissen verhogen 22%

      Dus, kort gezegd, Nederland is het er mee eens. BON toch niet?

      Historia vitae magistra

      ps. de percentages kloppen niet. Opvallend, ik heb het zo van de site gekopiesjopt (heb ik geleerd, van mijn eerdere schooltijd ;))

      • Marleen Barth
        Marleen Barth was in de uitzending. Zij ging – weliswaar “met het pistool op de borst” – eveneens voor stelling 2.

        Overigens, die percentages: er kan ook worden gebeld. Dus hoe de berekening precies uitvalt, weet ik niet.

  6. PAL met veiligheidspal
    Een stelsel van middenleraar met assistenten zou goed kunnen werken als de (hoofd)leraar een bepaalde onderwijsopdracht krijgt met een bijbehorend budget. Bij voorbeeld de opdracht: Zorg voor het natuurkundeonderwijs in de onderbouw VWO. 80% van de leerlingen moeten binnen de 3 jaar op een extern examen een voldoende hebben en het gemiddelde van de geëxamineerde leerlingen mag niet onder de 7 zijn. De eisen m.b.t. het externe examen leiden tot een optimalisering van de ter beschikking staande middelen. Die middelen zullen altijd redelijk zijn. Een (hoofd)leraar wordt immers afgerekend (ook in zijn portemonnaie) op de resultaten en laat het dus wel uit zijn hoofd om een onderwijsopdracht te aanvaarden als hij de middelen niet toereikend acht.
    Seger Weehuizen

    • Allemaal leuk Seger, maar
      Allemaal leuk Seger, maar dan moet je wel leerlingen krijgen waarbij dat haalbaar is. En niet de HAVO-ll die door leidiggevenden zijn ‘overgepraat’, maar feitelijk een MAVO-koppie hebben. Dan lukt het mij niet en fustreert het hun. Daar da ik geen prestattie/output afspraken op aan. Want dan haal ik die alleen door de norm net als zij aan te passen en daar pas ik voor.

      • Onwrikbare eindnormen
        Het externe examen, historica, aan het eind van een traject (in mijn voorbeeld de onderbouw) is een essentieel onderdeel van mijn voorstel. Aanpassen van het niveau en de normering van de externe toets mag niet mogelijk zijn. Het percentage leerlingen dat aan de eindnorm moet voldoen of het gemiddelde eindcijfer voor het vak of anders de kwaliteit van de ter beschikking komende middelen moeten natuurlijk wel in relatie staan met het niveau van de instromende leerlingen. Ook moet de (hoofd)docent genoeg sanctiemiddelen krijgen om wangedrag te bestrijden. De (hoofd)docent moet zonder ernstige consequenties de onderwijsopdracht kunnen weigeren als hij genoemde relaties onredelijk vindt. Seger Weehuizen

        • Onwrikbare beginnormen
          Belangrijker voor het commentaar van historica is onwrikbare beginnormen. De leerlingen moeten extern getoetst worden voordat de docent ze in zijn klas krijgt. De beginresultaten kun je dan vergelijken met de eindresultaten.

          • voor spek en bonen
            Ik geloof dat er verwarring begint te ontstaan over de inhoud van het begrip NORMEN. In mijn voorbeeld wil je dat leerlingen aan het eind van de onderbouw een stukje van het vakgebied op het gewenste niveau onder de knie hebben en dat blijkt vooral uit de antwoorden die leerlingen geven op vragen waarin de verworven kennis wordt toegepast. Daartoe wordt dus een examenwerk opgesteld met vragen van gepaste moeilijkheid. Daaraan wordt een normering verbonden waaruit voor elke leerling moet blijken of het doel bereikt is. In principe zijn deze normen onaantastbaar. Wat wel mogelijk is is dat op grond van het lage ingangsniveau van de brugklassers de (hoofd)docent en zijn “vakgroep” voldoende gepresteerd hebben als na 3 jaar 10% van de leerlingen een voldoende heeft. Hier gaat het dus wel om flexibele normen. En de (hoofd)docent die de klus aanneemt doet er natuurlijk verstandig aan om eisen aan de instromende leerlingen te stellen die samenhangen met het afgesproken minimale slagingspercentage en/of eindcijfer. Als docent zou ik met een afspraak van 10% geslaagden niet gelukkig zijn omdat er dan aan het einde van het derde leerjaar 80% van de leerlingen voor spek en bonen meedoet.Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.