‘Codename Future’: de educatieve uitgever in het moderne leren

*Codename Future*

We bieden een nieuwe, verfrissende en resultaatgerichte manier van onderwijs. Daarmee streven we ernaar om jongeren te professionaliseren aan de hand van hun maatschappelijke positie.

We willen jongeren bewust maken van hun eigen identiteit; zorgen dat zij hun talenten ontdekken en ontwikkelen. En we willen jongeren vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in onze samenleving. Om dit te bereiken nemen we jongeren als uitgangspunt. Zij worden door ons gezien als de experts van hun generatie. In onze leermiddelen staat dan ook niet de inhoud, maar het leerproces voorop.

Alle jongeren kunnen met het lesmateriaal van Codename Future werken, omdat dit is ontworpen volgens de principes van competentiegericht leren. We houden rekening met verschillende leerstijlen door een variatie aan verwerkings- en onderwijsvormen. De thema’s die we in ons onderwijsconcept c.q. lesmateriaal behandelen, komen terug in de kerndoelen en de eindtermen.

Codename Future verbindt jongeren via het onderwijs met de samenleving.
We bieden scholen inspirerend en vernieuwend lesmateriaal. Daarbij geven we ondersteuning, begeleiding en een digitale werkplek: de Workspace. Wij denken vanuit jongeren en stellen hen centraal bij de ontwikkeling van onze leermiddelen. ‘Participatie’ en ‘actie’ zijn daarbij sleutelbegrippen. In het lesmateriaal stimuleren we jongeren om inzet, zelfstandigheid en maatschappelijke betrokkenheid te tonen.

Tevens voert Codename Future jongerenprojecten uit voor de overheid, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Wij geven deze instanties inzicht in de leef- en denkwereld van jongeren. En jongeren zijn bezig met thema’s die ertoe doen, waardoor zij zich betrokken voelen bij de samenleving.

Codename Future biedt scholen aantrekkelijke en inspirerende content binnen de kerndoelen en eindtermen van het onderwijs. De pijlers van deze content zijn (digitale) dossiers. Deze bieden we aan in onze elektronische leeromgeving: de Workspace.

Onze dossiers zijn korte, overzichtelijke documenten over ecologische, sociale, culturele en economische onderwerpen. In de dossiers vinden jongeren praktische tips en verwijzingen naar informatie. We spreken jongeren aan op hun eigen handelen om abstracte onderwerpen persoonlijk te maken.

De leermiddelen van Codename Future schrijven we volgens de belevingswereld van jongeren. Maar we voldoen ook aan de voorkeuren en wensen van docenten, de schoolleiding en de overheid. Omdat de thema’s die we in ons onderwijsconcept c.q. lesmateriaal behandelen terugkomen in de kerndoelen en de eindtermen, kunnen scholen onze leermiddelen geïntegreerd in het reguliere lesprogramma aanbieden of gebruiken voor een project.

Codename Future biedt lesmateriaal voor alle niveaus van de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De leermiddelen hebben de volgende kenmerken:

  • Vakoverstijgend
  • Kennisactiverend
  • Meningsvormend
  • Vaardighedengericht

We schrijven het lesmateriaal vanuit de belevingswereld van jongeren. Zij worden gestimuleerd om inzet, zelfstandigheid en maatschappelijke betrokkenheid te tonen. De leermiddelen zijn digitaal beschikbaar in onze elektronische leeromgeving: de Workspace.

Rondom diverse thema’s binnen de leergebieden bieden we kennisactiverende lessen. De thema’s komen terug in de kerndoelen en eindtermen. Daardoor kunnen scholen onze leermiddelen geïntegreerd in het reguliere lesprogramma gebruiken. De nadruk van onze lessen ligt op de leergebieden Mens & Natuur en Mens & Maatschappij. Maar we bieden ook lesmateriaal voor andere leergebieden.


Actie: *Maak je leraar gek voor Codename Future*:

Normaal beslissen docenten welk lesmateriaal op school gebruikt wordt, maar Codename Future wil dat leerlingen hier meer inbreng in krijgen. Codename Future hoopt dat haar lesmateriaal, waarbij veel gebruik gemaakt wordt van nieuwe media, jongeren zo aanspreekt dat ze er zelf om gaan vragen bij hun leraren. Zij roepen alle middelbare scholieren van Nederland dan ook op om een digitale handtekening te zetten om hun docenten over te halen om Codename Future in te zetten. Voor de school met de meeste handtekeningen heeft Codename Future dan ook nog eens een Meet&Greet in Walibi in petto (ja, een beetje chantage mag best…). Dus: maak je leraar gek!


Codename Future en het Ministerie van Onderwijs

In het document *Advies voor de tweede fase* van het Ministerie van Onderwijs wordt verwezen naar ‘Codename Future’ (blz 6):

Aan de hand van dit model wil Codename Future tijdens een periode van drie jaar een oplossing bieden
om tot een verdere succesvolle implementatie van de Tweede Fase te komen waarbij scholen na een
eerste stimulans van het departement uiteindelijk vanuit hun eigen budget deze begeleiding financieren.

Waarom Codename Future?
Codename Future opereert inmiddels op zo’n 200 VO scholen.
De vernieuwende Tweede Fase-operatie moet je mede laten uitvoeren door een innovatieve organisatie
(Zoals Einstein het verwoordde: “You cannot solve today’s problems with the same thinking that created
them”). Codename Future is zo’n organisatie die al vijf jaar ervaring heeft met de principes van de
Tweede Fase en het Studiehuis. Bovendien opereert Codename Future consequent vanuit de optiek van
de participerende leerling en de coachende docent.


De *20 medewerkers* van Codename Future bestaan uitsluitend uit managers, relatie managers, project managers, media experts, organisatie adviseurs, redacteurs, team leiders, coaches en scholen begeleiders.
Het lesmateriaal wordt geschreven door *stagiaires*.

Een *citaat* van één van de medewerkers: “Computerspecialist is synoniem voor iemand tussen de twee en achttien jaar”.


Zie ook *Codename Future: onderwijs zonder inhoud*

13 Reacties

  1. Codename Future schrijft:
    >ja, een beetje chantage mag best…

    een flauwe grap licht me op de lippen bestorven, maar ik houd me in, want ik wil niemand kwetsen.

    • Staan daar ook mottoos is?
      Bijvoorbeeld deze:
      “Doe dingen met een gedachte
      Leven zonder missie is onmogelijk
      Met enthousiasme kweek je enthousiasme
      Heb elke dag plezier
      Raap telkens wanneer je valt, iets op
      We can do no great things; only small things with great love!
      Leef nu!
      Blijf jezelf uitdagen
      Laat ieder zelf zijn verhaal vertellen
      Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken
      Leef met passie
      Alles doen moet je durven
      Volg je droom!
      Je bent wat je van jezelf hebt gemaakt
      Leren is net als ontdekken: elke dag leer je iets nieuws. En de ontdekker? Die ben je zelf!
      Begin de dag met een lach
      Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt
      Ik geloof in mensen
      Laat talenten nooit onbenut
      Iedereen is gelijk, niemand is hetzelfde
      Geniet van elke dag
      Blijf hart-leers!
      Life is what you make it!
      Ruim meer op dan je vies maakt
      De een bereikt zijn hoogtepunt als karakter, maar zijn geest is voor deze hoogte niet geschikt. De ander omgekeerd.
      Men is nooit te oud om te leren
      Werken aan je succes kun je leren
      Geniet wat er te genieten valt en lijd wat er te lijden valt.
      Een toekomst vullen met het heden
      Evertything that happens, happens for a reason
      Denken en handelen”

      Heb jij al een motto? 😉
      Zo ja, wat doe je ermee? 😉

  2. kritiek
    Je kunt hier wel kritiek op hebben en het zelfs belachelijk maken maar dit is wel wat er aan de hand is. Zoals Lenssen in het boek “Van wie is het onderwijs” op blz. 47 schrijft: het bedenken en ontwerpen van het onderwijsproces is overgenomen door de schoolboekenproducenten. Ik weet niet of de auteur deze ontwikkeling ook wenselijk vindt maar hij beschrijft het wel als een feit waar we maar rekening mee hebben te houden. En zo is het ook want deze uitgeverijen zijn zeer professionele en zeer commerciele organisaties die beschikken over een staf aan goed opgeleide, kundige medewerkers, die wel weten hoe in te springen op trends in de markt en die HNL met verve in de praktijk aan de man brengen. Klik de website maar aan. De vraag is: wat kunnen wij als BON vanuit onze visie hier meer tegenover stellen dan een beetje gekanker. Ik krijg toch steeds meer het idee dat we behoorlijk achter de feiten aanhollen.

    • ?
      Beste b,

      Hoe kom jij erbij dat uitgeverijen ‘zeer professionele en zeer commerciele organisaties die beschikken over een staf aan goed opgeleide, kundige medewerkers [zijn]’?

      Ik had al gekeken op de website van ‘codename future’ en ben eerlijk gezegd niet onder de indruk (ik zie bijvoorbeeld helemaal niets over onderwijsinhoud).

      Ook de schoolboeken voor rekenen en wiskunde die Nederlandse uitgeverijen produceren zijn ver onder de maat.

      Dat ze goed zijn in hun markt beschermen en hun rotzooi pushen, dat kan ik beamen.

      BON doet heel wat meer dan ‘gekanker’ (buiten deze site om gebeurt een heleboel). Maar we zijn er inderdaad nog lang niet.

      • BON’s outline series
        Misschien zijn er voor sommige vakken wel enkele gepensioneerde oud-leraren te vinden die een LEERBOEK willen schrijven dat bij het huidige onderwijs gebruikt mag worden maar verder zo veel mogelijk een leer- en begrijp-boek is voor de basisonderwerpen uit het leervak. Bij natuurkunde bij voorbeeld de basisbegrippen rondom energie en het doorrekenen van lineaire elektrische netwerken zonder dat de details van de elementen bekend zijn etc. Alle zwamverhalen en de vragen daarover in kleine lettertjes. Zo zou een serie BON-leerboeken voor het VWO kunnen ontstaan die de gebruikers (tegen een redelijke betaling) kunnen downloaden. Seger Weehuizen

    • even relativeren over de uitgevers
      Naar mijn beste weten is de uitgeverij een sector waar geen grote winsten worden gemaakt. Als je je geld wilt investeren kun je beter een andere sector kiezen.
      Misschien zit het probleem erin dat schoolboeken persé door de markt geleverd moeten worden. Zij hebben gewoon andere belangen dan het bieden van goed en goedkoop lesmateriaal. Dat kan ze niet kwalijk worden genomen, dat ligt in ons stomme economische systeem. Wég met de vrije markt.

      • Volgens mij valt het ook wel
        Volgens mij valt het ook wel mee. Er bestaan zoveel concurrerende methodes naast elkaar dat uitgeverijen wel relatief laag moeten gaan zitten met hun prijzen.

  3. Codenaam Future
    Even zoeken op de website van het OCW en je krijgt deze *opsomming*.
    Drie onderzoeken uit 1999 en een lijst documenten waar Codenaam Future voorkomt:
    Een belangrijke rol is weggelegd voor de ‘markt’ – de educatieve uitgeverijen, maar
    ook voor de ict expertisecentra, culturele instellingen en instellingen die zich met
    name richten op de on line leeromgeving, zoals Codename Future. Een knelpunt is
    dat betalingssystemen op het internet onvoldoende functioneren. Het
    terugverdienen van investeringen en onderhoudskosten voor digitaal materiaal is
    mede daardoor onvoldoende gewaarborgd. Via de ENTREE-dienst binnen Kennisnet
    wordt het mogelijk om educatieve digitale content beschikbaar te stellen voor
    betalende gebruikers. Dit zal een belangrijke investeringsimpuls zijn voor de
    verschillende aanbieders.
    *Lees verder…* (Afronding AO ‘ict na 2002’, blz. 4)

  4. Kennisactiverend
    Kennis activeren? Best. Ook. Als begin.
    Maar goed onderwijs zorgt ervoor dat kennis toeneemt.

    En dat mis ik in al die nieuwlichterij.

  5. Codename Future?
    Waar heb ik die naam toch eerder gehoord?

    D’r staat me vaag iets bij uit mijn kindertijd… Was het niet een TV programma van toen? Of een halfbakken onderwijsproject?

    Ik moet eens diep graven in mijn hoofd hoor…

    • Half-bakken onderwijs-project ‘duurzaamheid’
      Misschien het half-bakken onderwijs-project ‘duurzaamheid’ ?

      Het lesmateriaal is geschreven door *stagiaires* (zonder vergoeding).

      *Hier*:

      Codename Future heeft gekozen voor de invalshoek van de drie p’s: profit, people, planet. Codename Future verwerkt op een ‘gewone’ wijze duurzaamheid in haar lesmateriaal, waardoor iedere leerling er mee in aanraking komt.
      Iedere Codename Future leerling reflecteert tijdens zijn onderzoek op duurzaamheid. Om de bewustwording rond duurzaamheid bij de leerlingen te vergroten wordt leerlingen gevraagd te reflecteren op de drie P’s.

      *Hier*:

      In de praktijk betekent dit dat in het lesmateriaal aansluiting wordt gezocht bij de belevingswereld van de leerling. In het lespakket gaat het dan eerder om mobieltjes, kleding en scooters dan om een voor de leerling abstract begrip als ‘duurzaamheid’. Toch staat laatstgenoemd thema beslist op de agenda, maar dan indirect.
      Van Hezik: “We zeggen tegen de leerlingen ‘Ga maar vragen bij het benzinestation waarom het er zo stinkt, ga maar vragen in de kledingzaak waar dat leuke topje nou precies vandaan komt’. Op die manier komen de leerlingen automatisch in contact met het onderwerp duurzaamheid, zonder dat zij daarbij in termen hoeven te denken die te veel buiten hun eigen belevingswereld liggen”.

Reacties zijn gesloten.