Pleidooi voor vertragingstechniek

In “Meester Staal moet niet te veel worden verheerlijkt”een krantenartikel door Emeritus Professor René Appel in “De Volkskrant” van 05-11-07 schrijft zij te willen dat de vóór en tegen-standers van “onderwijsvernieuwing” uit hun loopgraven komen en gaan overleggen. Zij vraagt nogal wat . De voorstanders van het nieuwe leren hebben het oude onderwijs volledig proberen op te ruimen en wilden nooit ruimte laten voor hun tegenstanders. Nu ze onder zwaar vuur liggen moet hen de mogelijkheid geboden worden om met hun tegenstanders te praten. Dat is geen fair voorstel. Overleg betekent voor de tegenstanders verder uitstel van veranderingen ten goede. Appel had moeten vragen om tolerantie. Elke groep moet de kans krijgen om naar eigen inzicht de doelstellingen en methoden van het onderwijs in de praktijk te brengen. Naar Alexander de Grote: Laat de beste winnen.

11 Reacties

  1. Plank mis
    Even vooraf: René Appel is een hij.

    In het stuk vertelt dhr. Appel over het waardeloze onderwijs dat hij in de vijftiger jaren op de lagere school van meester Bos heeft gehad.
    Vervolgens suggereert hij dat iedereen die terug wil naar “traditioneel onderwijs” ook terug wil naar zijn “meester Bos”.
    Ik heb op de BON-site nooit iemand zien beweren dat we terug moeten naar slaaf leren, rijtjes stampen, eindeloze herhaling of totaal gebrek aan uitdaging. Integendeel.
    We zouden ons “ingegraven hebben in onze loopgraven” met ons “eigen, heilige gelijk”.
    Hij vindt dat “de discussie weer over onderwijs moet gaan”.

    Zou deze meneer ooit iets over BON gehoord hebben? Ooit een blik op deze site geworpen hebben?
    Het debat dat deze meneer wil is al lang gaande.
    Iedere discussie over goed onderwijs is meegenomen. Maar dhr. Appel slaat de plank mis in zijn analyse.
    Hij signaleert een probleem dat er niet is, en wil dat vervolgens gaan oplossen.
    Inderdaad, het recept voor uitstel van veranderingen ten goede.

    • En van de anderen?
      “In het stuk vertelt dhr. Appel over het waardeloze onderwijs dat hij in de vijftiger jaren op de lagere school van meester Bos heeft gehad.”

      Zou hij echt niet meer dan 1 ‘meester’ gehad hebben? Zo nee, hoe is zijn ervaring met de anderen?
      Ik denk dat hij domme pech gehad heeft.

      Ik had er 5: juffr. Niemandsverdriet (1e), juffr. van der Veer (2e en 3e), meester Meijer (4e, bovenmeester, speelde mooi viool), meester de Bruin (5e), meester Haantjes (6e, een enthousiast zanger met ons).
      En ik heb eigenlijk alleen maar positieve herinneringen aan mijn lagere schooltijd. Ik vind nog steeds dat ik daar goede dingen geleerd heb, ondanks het feit dat ik pas veel later hoorde over de martelaren van Gorkum. Maar ja, wat wil je, op de Dr J Th de Visserschool 😉

  2. Tja
    René Appel wrijft de tegenstanders van HNL zijn ongelukkige schooltijd aan (waarmee hij overigens wel hoogleraar geworden is…) en het lelijkste dat hij over de voorstanders van HNL te zeggen heeft is:

    Aan de andere kant zouden propagandisten van het Nieuwe Leren er goed aan doen om niet meer uit te gaan van een karikatuur van het traditionele onderwijs. Ook daarin is er de laatste tijd namelijk veel vernieuwd en verbeterd. Vergelijk de huidige onderwijsmethoden en -materialen maar eens met die van pakweg dertig jaar geleden. Ze zijn vele malen mooier, interessanter en stimulerender dan de dodelijk saaie lesboekjes van vroeger. Maar de goeroes van het Nieuwe Leren suggereren graag dat alle leerlingen in het gewone onderwijs nog altijd slaafs zitten gebogen over die oude boekjes, terwijl een ouderwetse leerkracht zorgt voor discipline, structuur en routineuze, maar weinig productieve instructie.

    Eigenlijk zegt hij: waarom erkennen jullie -voorstanders van HNL- niet dat HNL de afgelopen decennia eigenlijk al grotendeels ingevoerd is?

  3. Aan het einde van de onderhandelingen moeten we middelen
    Het is schijnbaar de bedoeling dat we tot een soort vergelijk komen. Moeten we nu middelen? Dat was ik niet van plan eigenlijk. Voorlopig heb ik een school gevonden waar ik weer even koning in mijn eigen klas mag zijn: dat wil ik nu tot mijn pensioen zo houden.

    • Middelen
      Als ik Rene Appel goed lees dan moeten we volgens hem middelen tussen hoe het nu is en de meeste extreme vorm van Het Nieuwe Leren….

      • Typische bestuurders oplossing
        Dan hoef je er inhoudelijk helemaal niet over na te denken. Werkt altijd bij elk onderwerp.

        Maar de echte wijze oplossing komt nog steeds van Koning SaloBON

  4. Aleid Truijens reageert op Appel (VK 10/11/07)
    Opnieuw een helder artikel van Aleid Truijens in de Volkskrant van 10 November.
    Ze vergelijkt de oproep van Appel met het pedagogische 2 kijven 2 schuld-trucje van de juf van de basisschool om niet te hoeven uitzoeken wie er eigenlijk met de vechtpartij begonnen is.

    Een citaat:
    Ging het maar om twee botsende, naast elkaar bestaande didactische stromingen. Dat zou best aardig zijn. Dan viel er, na weging van argumenten, nog wat te kiezen en waren ouders en studenten verantwoordelijk voor hun keuze.

    Wie nu in Nederland een mbo- of hbo-opleiding wil volgen, heeft de keuze tussen competentieleren, nieuw leren of probleemgestuurd leren, wat in de praktijk op hetzelfde neerkomt.

    Aan de meeste mbo- en hbo-docenten werd niets gevraagd; zij hadden de innovatie maar uit te voeren. Ze kregen de kans niet om, zoals Appel voorstelt, bij vernieuwing het goede uit het verleden te behouden. Enkelen werden weggetreiterd of kregen zwijgplicht opgelegd, omdat zij ageerden tegen het nieuwe regime

    Dank Aleid voor je heldere artikelen iedere week opnieuw.

Reacties zijn gesloten.