Klimmen zonder net

Ik heb in de afgelopen jaren twee HBO studies gevolgt. Waarbij de eerste opleiding (bijna) geen structtur aanbood.
De docenten hadden een kantoortje waar je maar even langs moest lopen als je iets niet snapte. En als ik dan kwam dan was het altijd nog maar de vraag of de docent dan toevallig tijd had om je les te geven. Zelfs de toetsen moesten we met de klas zelf inplannen en mochten klassikaal worden gemaakt.

Nu mogen jullie mij vertellen wat heeft dat voor nut????
De goede worden belemmerd door de mindere leerlingen en de mindere leerlingen liften mee met de goede.
Er is totaal geen onderscheid meer in goede en slechte leerlingen op die opleiding.

Om het maar even met een beeldvorming te beschrijven:
Je moet daar leren bergbeklimmen maar eerst moet je nog even de berg opzoeken een touw maken en de veiligsheidmaterialen tja die blijven maar achter.
Er is geen vangnet meer waardoor studenten te snel te veel verantwoording krijgen. Hoe kan je jezelf sturen als je niet duielijk is wat er mogelijk is.

Nu ik dan uiteindelijk eieren voor mijn geld op gekozen en maar ben gestopt met de opleidingen en met het meeslepen van de mindere studenten. Ben ik nu in een opleiding gekomen waar wel een vangnet is.
We hebben een goede SLB (studie loopbaan begeleider). Deze houdt zich bezig met ons als mens en stuurt ons in de juiste richting als we iets moeten regelen enzo. Echter blijven ook hier de eisen vaag over wat er nu moet worden gedaan.

Daarom mensen breng structuur aan!

Waarom wordt er niet duidelijk gemaakt wat studenten precies moeten kennen en doen voordat ze een diploma kunnen krijgen.

Is een beroep leren niet net als autorijles?
Eerst theorie dan praktijk. En als je je rijbewijs hebt dan leer je pas echt rijden.
–> dus eerst theorie dan stage en als je werk hebt pas echt leren hoe jij het wilt doen.

Leg eerst een stevig bodem anders worden de leerlingen de volgende dag wakker met een kater!

9 Reacties

  1. Jong BON
    Dag Et,

    Hier hebben we sinds kort Jong-BON voor. Neem anders even contact op met: jongbon@beteronderwijs.org en vertel even op welke school je hebt gezeten en welke opleidingen je hebt gedaan. Ook of meerdere stuenten hier last van hebben en waaruit dat blijkt.

    Historia vitae magistra

  2. Wat voor nut dat heeft?
    Je zult bij ons op het forum niet al te veel argumenten krijgen waarom het soort onderwijs dat jij gehad hebt zo goed is.

    BON is voorstander van onderwijs dat goed gestructureerd is en waar je docenten hebt met vakkennis.
    Natuurlijk is het soms erg nuttig om dingen zelf uit te zoeken en om zelf na te denken over wat je nog wel en niet zou moeten leren, maar het idee achter onderwijs is toch al sinds Plato dat er iemand is die iets kan/begrijpt en dat die persoon dat uitlegt aan iemand die dat (nog) niet niet kan (vrij naar Joost Zwagerman).

    Ik neem aan dat ze op de opleiding(en) die je hebt gevolgd argumenten hadden waarom zij het deden op de manier waarop ze het deden. Ik ben wel benieuwd of daarover gesproken werd.

    Ook ben ik erg benieuwd naar wat de andere studenten hiervan vonden? Was men er enthousiast over, vond men dat er veel geleerd werd en dat dat inderdaad de belangrijke dingen waren die er werden geleerd? Waren de goede studenten meer tevreden of juist minder tevreden dan de slechte studenten? Werd er veel meegelift?
    Maar ook: liep je stage? Wat vond het stagebedrijf van jullie opleiding?

    Het probleem is dat je eigenlijk nooit van de mensen van de opleiding zelf hoort wat ze er van vinden. Kritiek komt zelden naar buiten. Men zegt juist dat iedereen altijd zo tevreden is.

    Ik ben benieuwd om meer van je te horen.

    • Ik ben ook juist voorstander
      Ik ben ook juist voorstander voor goed gestructueerde lessen.
      Ik zit nu op de LVO opleiding scheikunde. En heb juist deze opleiding gekozen omdat ik veel wil veranderen in het onderwijs. Gewoon weer terug naar de leraar voor de klas en de leerlingen ook in de klas en niet ergens anders zich zelf aan het ontdekken. Tuurlijk moeten leerlingen zelf ook nieuwsgierig zijn en dingen uit kunnen zoeken en daar moet ook ruimte voor zijn maar het mag niet de ‘gewone ‘lessen in de weg staan.
      Zoals ik nog de Havo heb gedaan was goed. Gewoon het hele jaar hetzelfde rooster en elke dag lange lesdagen. Dan weet je wat je kunt verwachten en al helemaal met de jaarplanning die er was.

      Dan kun je overzicht houden en die volgen. Geen gezeur van je eigen competenties vinden en die verder ontwikkelen. Nee gewoon iedereen het zelfde boek en de zelfde stof.
      En elk half jaar een onderzoekje die je zelf mag uitzoeken en waar 1 uur per week extra voor wordt ingepland.

      Dan heb je duidelijkheid en de leerlingen kunnen zichzelf ook ontplooien maar de doelen blijven wel helder voor de leerling en voor de docenten.

      Ik denk zelf dat het hele probleem met het niet meer gemotiveerd zijn van leerlingen vooral ligt aan de te zwakke regels. Als er strenge regels zijn en die strak worden nageleefd dan moet je wel jezelf motiveren. Maar ja nu hoef je niet meer te leren als het niet binnen je competenties valt.

      Het onderwijs zit de laatste tijd in een neerwaartse spiraal waar we met man en macht tegen moeten werken om het weer op peil te krijgen.
      Want we zitten nu ver onder NAP en als we niet snel wat veranderen dan verdrinken leerlingen en docenten er nog in.

      • Opmerking van de week: “motivatie door strenge regels.”
        et schrijft:
        Ik denk zelf dat het hele probleem met het niet meer gemotiveerd zijn van leerlingen vooral ligt aan de te zwakke regels. Als er strenge regels zijn en die strak worden nageleefd dan moet je wel jezelf motiveren.

        Ik vind dat de opmerking van de week op dit forum. Vaak wordt gedacht dat het één van beide is: óf motivatie, maar als dat niet lukt, dan maar strenge regels. Alsof strenge regels een noodzakelijk kwaad zijn als er iets mis is met het onderwijs (of met de leerlingen), waardoor de leerlingen niet gemotiveerd zijn voor dát onderwijs.
        Jij zegt dat strenge regels motivatie zullen veroorzaken. Dat je, als je strenge regels hebt, vanzelf beter gemotiveerde leerlingen krijgt. En ik ben geneigd om je daarin volledig gelijk te geven.

        Het komt ook overeen met de aloude ervaring van docenten. Als je een klas net hebt, wees dan streng. Dan, als de werksfeer goed is (lees: als leerlingen gemotiveerd naar je les komen), dan kun je de strengheid wat laten varen. De leerlingen zullen gewoon doorwerken. En af en toe die teugels weer eens aanhalen.

        Strenge regels zorgen dus voor (intrinsieke!) motivatie. Kinderen zijn gemotiveerd omdat het prettig werken is in de klas, het zijn plezierige activiteiten.

        • streng…
          klinkt zo streng. Ik verkies het woord “duidelijk”, duidelijke regels dus, voor iedereen, ook voor de docent, die voor het begin van de les al in zijn klas is, op het bord schrijft wat we gaan doen, op welke bladzijde we gaan beginnen bijvoorbeeld,en de deur sluit direct wanneer de bel, zoemer of wat dan ook gaat; voor iedereen, al is hij of zij maar 10 seconden te laat. Het gekke is dat zelfs de meest dwarse leerlingen die duidelijkheid gaan waarderen. Het komt de sfeer in de klas ten goede. En zo kun je op een aangename wijze toch streng zijn. Veel docenten zeggen je eerlijk dat ze niet snappen hoe je dat doet.

          • Wat heerlijk, jij werkt op
            Wat heerlijk, jij werkt op een school waar het mogelijk is dat een leraar al voor aanvang van de les in zijn lokaal aanwezig is? Tel je zegeningen, wij komen haastig verwaaid met een stapel boeken vanuit het andere gebouw, of vanuit de nok van het ene, aanrennen, omdat het natuurlijk belangrijker is dat een klas niet van gebouw hoeft te wisselen, dan dat een docent dat moet.

          • Wat heerlijk. Zo hoort het gewoon.
            Dat je op tijd aanwezig kunt zijn is geen zegening het is een voorwaarde voor goed les geven.

            Als je verwaaid binnen komt kost dat tijd die verloren gaat. Er is geen voorbereiding dus die tijd gaat ook verloren. en dan na dat alles moet je een goede duidelijke les neer zetten.
            NO way dat dat lukt je bent de leerlingen kwijt voordat je begint.

            Leraren horen een vast lokaal te hebben en de leerlingen hebben 5 minuten tussen de lessen in om van lokaal naar lokaal te lopen. Dat lijkt me genoeg.
            En als dat niet genoeg is dan moet er wat worden verandert in het rooster. Maar niet aan het lokaal van de leraar.

            Je moet goed voorbereid zonder haast en met een leeg hoofd beginnen aan de les. Want in de eerste 5 min win je of verlies je.

  3. Herkennen
    Hier staan een aantal opmerkingen, gedachten en gevoelens van studenten voortkomend uit mijn gesprekken met hen, herken je hier iets van ET ?

    Ik kom binnen en ik wil iets gaan doen. Door dit te doen heb ik het gevoel vooruit te gaan of ik vertrouw erop dat je er mee vooruit gaat omdat de docent weet wat hij doet. De docent straalt namelijk uit dat hij terzake kundig is en ik vertrouw daardoor op zijn leiding. De opdrachten zijn uitgebalanceerd en je moet al je kunnen aanspreken om ze te kunnen maken soms zelfs je reserves. Mensen die het niet aankunnen moeten geëlimineerd worden middels een eerlijk, consistent en juist toetssysteem. Samenwerken is normaal maar ik zit niet in een commune.
    Ik wil best nadenken over wat ik wil bereiken maar als ik bewust voor een beroepsopleiding heb gekozen heb ik dat daarmee duidelijk gemaakt. Ik begrijp niet waarom ik dan telkens moet aangeven waarom ik wat van een vak moet leren en ook niet dat dit iets anders kan zijn dan wat mijn medestudent wil leren Ik ben tentamen en certificaat gericht omdat ik denk dat het certificaat en de tentamens de benodigde competenties afdekken.
    Ik erger mij dood aan docenten die zelf niet weten waar het over zou moeten gaan, die geen antwoorden hebben, het is alsof je navigatiesysteem ineens uitvalt. Ik erger mij aan docenten die inhoudelijke vragen van studenten ontwijken. Ik erger mijzelf aan boekenlijsten die niet kloppen aan boeken die voorgeschreven zijn maar nauwelijks gebruikt worden. Ik erger mij aan lessen die uitvallen waardoor ik voor niets gekomen ben of veel reistijd kwijt ben, dat hadden ze toch kunnen laten weten.
    Corgi

    • Hier herken ik mijzelf
      Hier herken ik mijzelf duidelijk in. Boeken die nooit gebruikt worden leraren die op e inhoudelijke vragen de volgende keer wel terug komen en het dan vergeten of nog steeds een vaag antwoord geven.

      Er moet worden geinvesteerd in het onderwijs en niet worden vernieuwd.

      Zorg voor duidelijke regels die strak worden gevolgt
      zorg voor leraren met verstand van zaken.
      Steek tijd in het organiseren van een school.

      Niks is frustrerender dan dat ik 2,5 uur heb gereist dat het dan ineens blijkt dat de leraar studie dag heeft. Dat is toch altijd ruim op tijd bekend waaom dan niet bij de studenten.

      De ideale school zou in mijn ogen in elk geval een transparante werkvorm hebben zodat er veel duidelijkheid is en iedereen de informatie heeft die hij/zij nodig heeft.
      De school moet duidelijke regels hebben en die streng na leven.
      En de school moet ervoor zorgen dat zowel leraren als leerlingen ruim op tijd in het lokaal aanwezig kunnen zijn.

      De wereld heeft regels nodig anders gaat ze de andere kant op draaien.

Reacties zijn gesloten.