13 Reacties

  1. Wie weet meer over DTC?
    Ik werd afwachtend wantrouwend van het stuk in de Volkskrant. Nog meer macht voor de grote schoolbesturen. Zij maken straks de keuzen die bij de beleidsmakers (minister) thuis horen en leggen daar geen politieke verantwoording voor af? Ik dacht dat het onderwijs nog steeds primair zorg van de overheid dient te zijn. Worden de ULO’s niet te veel gijzelaars van deze opdrachtgevers? Academische onafhankelijkheid?
    Krijgen straks alleen nog de academici die volgens hun model worden gekneed een bevordering?
    Hebben de academici van na “88 en voor 2007 nu definitief alle financiele kansen gemist?
    Het stuk roept dus vooral vragen op. Wie weet meer over DTC?

    • DTC
      De Pers publiceert:

      Het middelbaar onderwijs begint een eigen lerarenopleiding om het niveau van de docenten te verhogen. Een groep schoolbesturen richt daartoe een opleidingsinstituut voor scholen op waar hbo- en universitaire masters en PhD-trajecten worden aangeboden.

      De opleiding van de ‘Dutch teachers college’ begint op 1 augustus volgend jaar. Het college hoopt dat deze docenten de leerlingen beter kunnen aanzetten tot topprestaties. Verder wil het college er met dit project voor zorgen dat het voortgezet onderwijs meer aanzien krijgt.

      Het college komt onder nationaal en internationaal kwaliteitstoezicht te staan. Universiteiten kunnen hun interesse voor deelname kenbaar maken. Voor de financiering wordt een beroep gedaan op de overheid en het bedrijfsleven.

      Het college is een initiatief van ruim twintig schoolbesturen. Naast verschillende middelbare scholen werken de Universiteit Twente en de Hogeschool Inholland mee.
      (bron: www.depers.nl/binnenland/101274/VO-start-eigen-lerarenopleiding.html)

    • DUTCHTEACHERSCOLLEGE.COM
      Deze domeinnaam werd 4 oktober 2006 geregistreerd. Alle kans dat weldra DTC On-Line in de lucht gaat.

      De Volkskrant:
      Het middelbaar onderwijs gaat zelf de opleiding van zijn docenten ter hand nemen om de kwaliteit ervan op te vijzelen.
      […]

      Enige argwaan is op zijn plaats. De bestaande instellingen die aan het project willen deelnemen zullen moeilijk kunnen beamen dat de huidige opleidingen te kort schieten. Wie durft zich nog aan te melden…

      Een voor de besturen interessante ‘vakinhoudelijke verdieping’ zou de opleiding tot TEAMTEACHERLEADER (TTL-er) kunnen zijn, die docenten en ASD-ers gaat aansturen, om het onderwijs nog efficienter te organiseren.

      In het artikel wordt de CVO-Groep genoemd, die in 2005 de Nationale Onderwijsprijs won met het project AANSTORMENDE DOCENT (ASD-er).

  2. Mooi idee! Maar….
    Alle initiatieven die verbetering (zeggen te) beogen, verdienen serieuze overweging. Maar wantrouwig zou ik ook worden als ik las dat de managers van tien ziekenhuisbesturen samen besluiten een Nieuwe Chirurgenopleiding op te zetten, waar hun basisartsen in een paar jaar tijd etc. etc. Ik denk dat de beroepsgroep van chirurgisch specialisten er ook wel wat bezwaren tegen zou uiten.

    Als je beseft hoezeer schoolbesturen en -directies anno 2007 marchanderen met de kwaliteit van hun docenten, door tal van on(der)bevoegden jarenlang voor de klas te zetten, vaak zonder de benodigde begeleiding en zonder druk om de vereiste bevoegdheden te halen voor vakken die ze doceren zonder er ooit voor te hebben gestudeerd (onder het mom van ‘bevoegd is nog niet bekwaam’ en ‘als werkgever maken wij zelf wel uit wie we geschikt achten’) dan is het onzeker of de specialistische opleiding bij deze belanghebbende schoolbesturen per definitie in goede handen is.

    Om diploma’s en zelfs PhD’s uit te reiken, halen de schoolbesturen er HBO’s en universiteiten bij (openbaar aanbesteed voor de laagste prijs) en lees ik dat er sprake is van ‘internationaal kwaliteitstoezicht’. Ben benieuwd, zeker bij gebrek aan internationale kwaliteitsnormen voor topleraren. Ik sta mezelf dus toe skeptisch te wezen.

    Dat de scholen rekenen op financiering door ‘bedrijfsleven en overheid’ vind ik wel een minpuntje. Wat doen ze met dat vele, vele lumpsum-geld voor scholing en professionalisering van *alle* docenten?

  3. consolidatie van macht en inkomen
    Ik zie het initiatief als een zet op het schaakspel om de macht dat de welverdienende leden van de schoolbesturen met hun ongelovige tegenstanders voeren. Hier willen de schoolbesturen via een vinger in de pap van de lerarenopleidingen hun greep op de leraren vergroten en hun macht consolideren. Ze hebben al de facto een monopolie. Geheel in lijn van de schone schijn krijgt de opleiding een Engelse naam. Voor critici een duidelijk teken dat hen klatergoud wordt toegeworpen. De schoolbesturen zeggen overigens zelf dat ze als werkgevers GREEP willen HOUDEN.

  4. De bedoeling van dit ‘college’ is
    om het vernieuwingsbeleid wetenschappelijk gestalte te geven… : aldus een woordvoerder op de radio (radio 1, avondbulletin).

    Ons wantrouwen is blijkbaar niet misplaatst.

  5. Wat mij betreft is het een
    Wat mij betreft is het een prachtig initiatief dat on(der)bevoegden kunnen doorleren. Maar zo’n stoomcursus in de avonduren is natuurlijk niet vergelijkbaar met een fulltime VWO- en daarna universitaire opleiding. Wat wordt er gedaan om het onderwijs voor afgestudeerden uit die laatste groep ook aantrekkelijk te maken?

    Ja goed, ik lees hierboven ook iets over PhD-trajecten, maar welke school kiest ervoor om een briljante academicus in de geschiedenis zich verder te laten verdiepen in het vak, als er ook drie via mavo en mbo naar de hbo leraarsopleiding opgeklommen enthousiaste tweedegraders tot eerstegrader gestoomcursusd kunnen worden?

    Voorlopig vrees ik eerder voor een verlaging van het niveau van de gemiddelde docent dan van een verhoging. In naam zijn wij straks alleen academicus/master, maar de degelijke basis van al die jaren fulltime VWO en universiteit zal er bij steeds minder docenten zijn.

    Ik hoop dat ik het te zwart inzie.

    • Dubbele gevoelens bij je post
      Ik ben zo’n product van doorleren. Heb derhalve wel enige moeite met je kwalificatie, omdat ik aan den lijve heb ondervonden dat er van ‘stoomcursus’ geen sprake is.
      Aan de andere kant constateer ik – en mijn oud-docenten met mij – dat het vakinhoudelijk niveau van de 2e graads lerarenopleiding waaraan ik begin jaren ’90 begon, drastisch is afgenomen. De 1e graad vind ik lastig vergelijken; ik ben nog ’n oude-stijl 1e grader terwijl dat nu, inderdaad, een masteropleiding is.

      Echter, ik was afgelopen week bij de start van de masteropleidingen van de Faculteit Geesteswetenschappen in Utrecht. Men is bezig plannen uit te werken om enerzijds wat aan het lerarentekort te doen, maar ook na de Educatieve Master docenten de mogelijkheid te bieden na een x-aantal jaren in het onderwijs, via de UU aan een volgende (andere) stap in de carrière te beginnen.
      Wellicht dat een universiteit zo kan bijdragen aan het aantrekkelijk maken van het beroep van docent – misschien wel om zo docenten/onderzoekers voor de eigen universiteit te werven.

  6. En ook nog in het Engels
    Een Nederlandse school met een Engelse naam roept bij mij per definite al veel wantrouwen op.
    Vandaag op de (auto)radio was er een interview met één van de initiatiefnemers die aan het eind van het interview even liet vallen dat op deze manier de vernieuwingen in het onderwijs gewaarbord en onderbouwd kunnen worden………………………….. De instellingen die eraan mee werken zijn geen instellingen met een goede naam als het om degelijk vakinhoudelijk onderwijs gaat.

  7. Masterdocent
    Schoolbesturen richten zelf hun masteropleidingen op. Dat is toch vreemd. Wij kennen toch al allerlei masteropleidingen in Nederland. Zijn die niet goed dan? Weten ze bij de universiteiten niet hoe dat moet? Of is dit een gevolg van de enorme eigengereidheid van schoolbestuurders? Is dit dan tegelijk een kans? Tonen zij immers nu niet aan dat zij menen dat alleen zij de werkelijkheid kennen? Zeer bedenkelijk is het tevens dat zij schijnbaar wel toezicht willen maar die dan weer m.n. in het buitenland menen te moeten halen. Welk buitenland en wat zijn dan de criteria en zijn die beter dan de Nederlandse? Bedenk hierbij dat deze bestuurders zelf de afgelopen jaren, zeg gemiddeld de laatste 10 jaar, de kwaliteitsbewakers waren en nu zelf aangeven dat ze daarin tekort zijn geschoten. Zij hebben de huidige werkelijkheid geschapen en zijn daar ten volle verantwoordelijk voor. Als leerlingen niet meer kunnen rekenen of schrijven of niet kunnen samenwerken dan is dat ontstaan onder hun leiding.
    Nu leggen ze weer de Zwarte Piet bij de opleidingen. Deze opleidingen sluiten niet genoeg aan bij wat zij willen dus moet er een nieuwe komen. Deze nieuwe krijgt dan een beroepenveldcommissie welke bestaat uit weer deze zelfde schoolbesturen. Helemaal niemand heeft dan nog grip op deze mensen en waar hun visie toe leidt kunnen we in het onderwijs elke dag opnieuw waarnemen.
    Corgi

    • Wetenschappelijk
      Je opmerkingen zijn mij uit het hart gegrepen corgi. -Daar kunnen we nog aan toevoegen dat het wel erg dwaas is om pas jaren na het invoeren van het nieuwe onderwijs eindelijk eens iets te doen aan de ‘wetenschappelijke onderbouwing van het nieuwe onderwijs’. -Me dunkt, dat zegt alles over de vooruitziende blik van onze besturen. Waar zouden ze al die tijd toch met hun gedachten geweest zijn? In een wat kwaadaardige bui zou ik bijna willen zeggen: wellicht hebben ze zich alleen verdiept in de pro’s en cons van het eigen loon?

      • Mooi stukkie in Volkskrant
        Vandaag weer een heerlijk ontbijt gehad. In een ingezonden brief leggen onze BON-kopstukken feilloos uit waarom dit initiatief met groot wantrouwen bekeken moet worden. Jammer dat er geen sneer naar het onterecht gebruik van de Engels taal is uitgedeeld. Verder: Toppie!

Reacties zijn gesloten.