Brieven in De Volkskrant over VUTters voor de klas

In De Volkskrant van 18 Augustus 2007 stonden de onderstaande 2 brieven over het plan VUTters voor de klas te zetten naar aanleiding van het vermeende lerarentekort.


Docenten moeten uitblinken

En wederom viel ik van mijn stoel van verbazing. De zoveelste klucht in de soap rond het lerarentekort! Het ministerie van ‘Onwijs’ wil nu dat vutters terugkeren voor de klas (Voorpagina, 14 augustus). Beste mensen, jullie hebben je huis geschilderd, ga nu maar weer lesgeven, luidt de boodschap.

Wat een kortzichtige onzinnige redenering. De collega’s zijn blij met de rust die de vut hen biedt na een hectisch bestaan voor de klas. Zij horen met rust gelaten te worden. Het ministerie blijft, ook onder Plasterk, uitblinken in stupiditeit. Ieder jaar opnieuw stelt de verantwoordelijke minister een onderzoeker aan om te kijken waarom toch niemand meer leraar wil worden.

De uitslag is al jaren bekend, Ronald. Je moet de mensen marktconform belonen, dat wil zeggen de salarissen minimaal met 25 procent verhogen. Zo komen we als docent een beetje in de buurt van vergelijkbare functies in het bedrijfsleven.

Docenten horen uitblinkers te zijn! De beste mensen moeten voor de klas staan om zo tot hoogwaardig opgeleiden te komen. Als het gros van de kinderen uit groep8 al slimmer is dan de juf of meester, weet je het resultaat al: slecht voorbereide kinderen op het vervolgonderwijs.

Maar ook in het voortgezet onderwijs, het mbo, het hbo en het wo staan onbevoegden, zoals onderwijsassistenten en instructeurs, op de plek van gekwalificeerde docenten. Zo kunnen we namelijk nog meer managers financieren. Helaas gaat door de aanwezigheid van ’tig’ managers de kwaliteit van de lessen niet vooruit.

Maar zolang de verantwoordelijke minister net als zijn voorgangers ‘de kop in het zand tactiek’ hanteert, krijgt schrijver en onderwijskundige Everett Reimer steeds meer gelijk: ‘de school is dood!’

Cor van Erp, Heesch


Onzinverhalen

Dinsdag las ik in de krant dat het ministerie van Sociale Zaken, het pensioenfonds ABP en het adviesbureau Cinop in september gaan bekijken of het mogelijk is vutters te benaderen. Mag ik even lachen. Welk tekort is er dan? Ik ben afgestudeerd als 2de graads docent geschiedenis, en solliciteer al vanaf 2000 op vacatures. Ik ben zelfs bereid om nog een akte Duits te halen. Schrijf zelf maar eens een sollicitatiebrief naar de scholen, je krijg nooit een antwoord. Zelfs geen ontvangstbevestiging van je sollicitatiebrief.

En dan lees je dat ze vutters willen inschakelen. Ik denk eerder dat adviesbureaus als Cinop zichzelf op de kaart willen zetten dan dat er een structureel probleem is. Er zijn gewoon te weinig stagiaires, die men voor de klas kan zetten. Deze Polen van het onderwijs hoef je namelijk niet het volle salaris te betalen, en als ze het niet aankunnen, haal je gewoon een andere bij de lerarenopleiding. En kom niet aan met bevoegdheid, want die hebben leerlingen die je voor de klas zet ook niet. Ik wil keiharde feiten horen, geen gebakken lucht. Onzinverhalen slik ik niet meer.

Henk Koelewijn, Leusden


6 Reacties

  1. Hoe denken schoolleidingen?
    Geschiedenis is voor zo ver ik weet geen tekortvak. De geringe belangstelling die de scholen hebben voor sollicitanten voor het vak geschiedenis weerlegt niet de bewering dat er een groot lerarentekort is. Maar het niet melden van de ontvangst van een sollicitatiebrief bevestigt, even als vacaturemeldingen en masse in een enkele advertentie de geringe dunk van veel schoolleidingen voor het volk op de werkvloer. Dat bij de sollicitaties van de heer Koelewijn niet gerageerd wordt op zijn aanbod om een acte Duits te halen is onbegrijpelijk. Streven de scholen helemaal niet naar leervakkrachten met vodoende kennis van het leervak, in casu Duits?

    • vakkennis
      Mijn ervaring is dat over docenten met vakkennis smalend wordt gelachen in de geledingen van het managementteam. In een tijd waarin de leerlingen gezamenlijk en zelfstandig hun eigen kennis construeren is de vakkennis van een docent een achterhaald begrip. Dat een ervaren, bekwame docent, waarover leerlingen tevreden zijn, vervangen wordt door een onbekwame docent zonder enige vakkennis is voor het managementteam geen probleem. Budgettair is het voor de school een goede zaak.

  2. 25 procent?
    25% salarisverhoging is voor de beter opgeleide docenten echt te weinig. Zie deze post: als 45-jarige academicus verdien je 48% minder dan je vrienden in het bedrijfsleven. Deze getallen zijn bovendien van het ministerie zelf. Als we met name de beter opgeleide docent, en de docent die breed georienteerd is, en dus ook andere mogelijkheden heeft, willen behouden – dan moet er veel meer dan 25% bij.

    • Getallen
      zijn *hier* te vinden: Onderwijspersoneel kent een beloningsachterstand tov de marktsector. Deze achterstand varieert voor hoger opgeleiden van gemiddeld 7% in het po tot ruim 20% voor academici in het vo en de bve. De beloningsverschillen variëren sterk naar leeftijd, type aanstelling en opleidingsniveau. Over het algemeen nemen beloningsverschillen toe met opleidingsniveau en leeftijd. Het verschil naar leeftijd is eerst klein en neemt dan langzamerhand meer toe, om na het 50ste jaar weer af te nemen. Blz. 9 e.v.

      • Slechte samenvatting
        Adios, je verwijst niet naar het echte document maar naar een samenvatting, gemaakt door ‘SBO’ (wat is dat?). De samenvatting doet geen recht aan de tabel op p.92 in het origineel. Zie daar: voor voltijds mannelijke docenten in het VO met een academische opleiding is de discrepantie 22% (25 jr), 42% (35 jr), 48% (45 jr) en 39% (55 jr). Die 20% van de SBO is dus wel interessante wishful thinking.

        Wat is SBO, en waarom hebben zij er belang bij de gegevens verkeerd samen te vatten?

        • SBO
          Zie www.sbo.nl

          Ze verzorgen veel conferenties en trainingen. Allemaal aan de gepeperde kant en allemaal in een zelfde format:
          een aantal sprekers en tussendoor “wurksjops”. Borrel aan het einde. Locatie is inwisselbaar conferentie-oord.

          Ik heb er ooit een paar bezocht en ben jarenlang bestookt met reclame. Vaak twee brieven per week die ik vrij snel ongezien in de prullenbak deponeerde.

          Volgens mij kun je in je eentje 300 van die congressen per jaar organiseren. Pluk sprekers en wurksjop begeleiders uit een poel van vriendjes en genereer de beschrijvingen volledig automatisch uit een aantal steekwoorden die de betreffende sprekers moeten inleveren.
          Zoiets als het wereldtijdschrift uit Lijmen en het Been van Elschot.

          Een paar titels van de komende onderwijs congressen en cursussen:

          Integrale aanpak van aandachtswijken
          E-learning Ontwikkelen voor Attractieve Praktijkgerichte Training
          Masterclass Assessment in het Hoger Onderwijs
          Financieel management voor non-financials in het onderwijs

          Hoe meer onderwijsvernieuwing hoe gevulder de ruif van SBO natuurlijk

Reacties zijn gesloten.