“Onderwijs terug naar voor de Mammoet”

Onderstaand artikel komt uit het Financieele Dagblad van 13 april 2007.
=====================================================
Onderwijs terug naar voor de Mammoet

Nederland mist internationaal de boot als het niet investeert in hoogwaardige opleidingen die zich kunnen meten met het huidige particuliere onderwijs in ons land. We moeten terug naar het pre-Mammoet-tijdperk – de onderwijshervorming in de jaren zestig onder minister Cals – waarin er aandacht was voor begeleiding van het lerende individu.

In Het Financieele Dagblad betoogde Hans Wijers, ceo van Akzo Nobel, onlangs dat de Nederlandse economie zichzelf in gevaar brengt als gevolg van onvoldoende investering in het onderwijs. Wijers toont zich een visionair door de trend van schaalvergroting en globalisering op heldere wijze rechtstreeks te koppelen aan de positie van Nederland als groeiend verkeersknooppunt en internationaal leverancier van hoogwaardige diensten.

Tegenover het versnellingstempo van de Indiase en Chinese onderwijsinspanningen, die doorwerken in versnelling van de economische groei, staat een verminderde inspanning in Europa en Nederland. Dit vertaalt zich in economische groeicijfers voor Europa die structureel lager zijn dan die in Azië.

Nederland maakt zich niet zichtbaar zorgen. Het lijkt alsof de problemen in het onderwijs weinigen bezighouden. Alleen de mensen die er zelf mee te maken krijgen, bijvoorbeeld via hun kinderen, maken zich er druk over. En dat is wonderlijk, want hoe kan het dat de samenleving meent belangrijkere agendapunten te hebben dan het onderwijs aan haar kinderen? Onze politieke partijen, het uitgerangeerde D66 uitgezonderd, hebben het onderwijs niet echt hoog op de agenda staan, in elk geval niet als onderwerp van parlementair debat. Daar mogen we uit afleiden dat het een dossier is waar weinig politiek gewin te behalen valt.

Als gevolg van de kleinschaligheid krijgen leerlingen op privéscholen individuele aandacht van een soort en een hoeveelheid die sterk aan het pre-Mammoet-onderwijs doet denken. Het begint ’s ochtends zo: een leerling die binnenkomt wordt gegroet en heeft het gevoel dat mensen in hem geïnteresseerd zijn. Er wordt gevraagd of hij zijn werk af heeft, er wordt in zijn schrift gekeken door iemand die hem nog recht in de ogen kijkt.

Docenten kennen de sterke en zwakke kanten van al hun leerlingen en zorgen dat aan zwakkere kanten wordt gewerkt.

De kleinere klassen maken het mogelijk dat leerlingen zich als individu herkend voelen – een basisbehoefte voor een puber. Daardoor hebben leerlingen ook een veel grotere bereidheid hun tekorten aan te pakken. Wie zich inzet, kan erop rekenen dat zijn docenten hem helpen. De leraar biedt aan eens naast je te komen zitten om jouw vragen te beantwoorden.

Het particulier onderwijs wordt door de publieke opinie verguisd, gewantrouwd en als een zielloze rijkeluiswereld beschreven. We zijn eraan gewend en snappen dat heel goed. Maar vergist u zich niet. Het is een wereld waar de waarden en karakteristieken die mensen op de positie van Hans Wijers missen, met grote kracht aanwezig zijn en zich in veel van de deelnemende leerlingen nestelen. Niet in alle leerlingen natuurlijk, want er worden eisen gesteld, dus zijn er ook mensen die het niet redden.

Het feit dat niet iedereen aan particulier onderwijs kan meedoen, omdat het veel geld kost, is een gruwel. Maar zoiets moet je niet, vanuit maatschappij-ideologie, de aanbieders verwijten. Wij als aanbieders zijn wel benieuwd wanneer de publieke opinie nu eens belangstelling toont voor wat er in de markt voor privé-scholen aan schakeringen zijn. Kom eens kijken wat er zo goed is aan de goede privéscholen dat steeds meer mensen een vermogen bij de bank lenen om hun kind er naartoe te sturen. Als je bekendmaakt wat er zo goed aan is, vinden die elementen hun weg ook weer terug naar het reguliere onderwijssysteem.

De auteur, Huub Bouwens, is docent aardrijkskunde en algemeen directeur Stebo beheer.
==============================================

3 Reacties

  1. Particulier onderwijs ook voor docenten beter
    Deze auteur verwoordt scherp waarom het particulier onderwijs vanuit het perspectief van de leerling zoveel beter is dan het reguliere onderwijs. Maar ook voor docenten is het particulier onderwijs een veel plezieriger werkomgeving dan het reguliere. Je wordt als docent in je waarde gelaten, je professionaliteit wordt gerespecteerd. Er zijn geen oncontroleerbare ‘kwaliteitsinstrumenten’ die neerkomen op bemoeizucht, nee, je wordt enkel afgerekend op het resultaat. Glashelder. Hoe je dit resultaat bereikt is jouw zaak als professional (in de niet-besmette zin des woords). De sfeer is er een van onderling respect en waardering, en samenwerking wordt niet opgelegd maar groeit spontaan. Gewoon omdat je het samen met je collega’s het beste voor hebt met je leerlingen. Er is geen verstikkende deken van dogmatiek m.b.t. werkvormen die door de directie over docenten wordt uitgestort. Iedereen is vrij om aan zijn werk naar eigen best inzicht invulling te geven. En zo kan ik wel even doorgaan…

    • Mee eens
      Ik deel de mening van Bram Roth, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en vooral op de ervaring van collega’s die ook in het bekostigd onderwijs lesgeven. Bouwens’ beschrijving is zeker ook van toepassing op de IVA. Waarbij Stebo t.o.v. IVA veel kleinere klassen heeft (wij zitten meestal tussen 25 en 30 ll) en mede daardoor 3,5 keer zoveel geld vraagt. De persoonlijke ’touch’ is ook bij ons zeker aanwezig al zal dat door de grotere klassenomvang iets minder zijn dan bij Stebo.


      Marten

    • Particulier onderwijs
      Ik dacht dat bij het Luzac docenten op een uitzendcontract zaten, en dat ze tijdens de zomervakantie niet doorbetaald kregen. En ik heb zelfs eens een verhaal gehoord dat je bij ziekte doordeweeks, je je lessen op zaterdag moest inhalen. Ik ken een particuliere school die geen herfstvakantie kent. Niet echt arbeidsvoorwaarden om enthousiast over te worden.

      En dan deze zin: “Onze politieke partijen, het uitgerangeerde D66 uitgezonderd, hebben het onderwijs niet echt hoog op de agenda staan”. Ja, als je de SP, zijnde de derde partij van Nederland gerekend in zowel leden als zetels niet meetelt…

      En het blijft raar dat de verzwakte VVD zich niet met het onderwijsdebacle profileert. Ze moeten dan wel eerst hun eigen aandeel erin erkennen. Dat is natuurlijk moeilijk, maar het lucht wel lekker op. En aanknopingspunten bij de VVD-kernpunten zijn er genoeg:

      Beter onderwijs betekent:
      – tegengaan van verspilling van belastinggeld aan HNL en bureaucratie;
      – tegengaan van monopolies van schoolbesturen;
      – accomoderen van het bedrijfsleven met goed-geschoold personeel;
      – versterken concurrentiekracht van Nederland;
      – mensen weghouden uit sociale voorzieningen.

      Tel uit je winst, zou ik zeggen.

Reacties zijn gesloten.