Het nieuwe leren als docent, student EN ouder meemaken en beleven! Geen groot feest!

Aangezien mijn vrouw en ik allebei het genoegen hebben mogen smaken om als zij- instromers (onofficieel) het middelbaar onderwijs in te mogen stromen (ervaring als student), wij daarin nu ook werken (ervaring als docent) EN wij een zoon van 19 hebben die in het 2e jaar van de PABO zit (ervaring als ouder) hebben wij het nieuwe leren van allerlei kanten gezien, gevoeld, meegemaakt, ervaren.
Als student nog het minst want wij hebben beiden aan de Fontys lerarenopleiding in Tilburg gestudeerd op de ouderwetse manier. Echter omdat ik 1 jaartje langer erover gedaan heb, voorwaar geen schande met een volledige ondewijsbaan inmiddels erbij en een gezin, dreigde ik volgens het nieuwe leren te moeten gaan afstuderen. Dit heb ik kunnen voorkomen doordat ik diverse afspraken zwart op wit had dat ik volgens het oude principe af kon studeren. Als docent ervaren wij beiden dagelijks de, eigenlijk alleen negatieve, zaken betreffende het nieuwe leren. Mijn vrouw als docente Engels op HAVO / VWO / Gymnasium niveau, ikzelf als docent Duits op het VMBO. Gelukkig kunnen we nog gewoon lesgeven, maar er hangt een grote dreiging dat dit niet al te lang meer zal duren. Op mijn school hebben we vele docenten die inmiddels wel lid geworden zijn van BON, dus dat zegt genoeg. Wij op het VMBO komen er steeds meer achter dat onze leerlingen sturing nodig hebben, dat ze geen portfolio’s willen, geen POP en geen PAP. Zij willen gewoon les, liefst elke 50 minuten een andere docent of docente, met andere humor en andere gewoontes. Geen coaches ofwat dies meer zei.
Als ouder ervaren wij op dit moment in de volle sterkte de nieuwe HBO, in ons geval de PABO. Onze zoon moet een digitaal portolio aanleggen, met POP, PAP en wat dies meer zei. Hij vindt dit verschrikkelijk, moet vaak hetzelfde invullen e.d. Onze dochter van 16 zit gelukkig op een ouderwets categoraal Gymnasium, en krijgt daar nog gewoon les waarbij kennisoverdracht een gewoon, en geen vies, woord is. Inmiddels in de 5e klas, dus dat gaat goed.

6 Reacties

  1. Hoe kan dat nou?
    U kunt toch overal lezen welke geweldige zegeningen het nieuwe leren de leerlingen, de docenten en de ouders brengt?
    Misschien heeft U wel veel inzicht in de keuken van het onderwijs, maar U mag niet uit de keuken klappen.
    Als U dat wel doet worden de hooggeleerde onderwijskundigen boos en dan verklaren ze dat U ouderwets bent en anderen zit na te praten.
    En dan telt Uw mening niet meer mee.

    • Hoe dat nou kan?
      Wel, ouderwets zijn we in ieder geval niet, dat pretendeert BON volgens mij ook niet, en vooralsnog leven we in een land waar we, mits we binnen de beleefdheids- en fatsoensnormen blijven, veel zo niet alles MOETEN, MOGEN EN KUNNEN zeggen.
      Aangezien ik ook graag kook, zal ik best nog wel eens uit de keuken klappen!

    • Hopelijk
      Heb je begrepen dat mijn opmerkingen ironisch waren bedoeld. Zie de discussie rondom vd Werf.

      • Ja, had ik uiteraard wel
        Ja, had ik uiteraard wel begrepen, maar voor anderen wellicht enige verduidelijking.

  2. Publiceren?
    Mooi stukkie Scratch! Stuur het op naar een krant, misschien plaatsen ze het. Als je het een beetje lokaal aankleedt kan het ook in een regionale krant. Wel de titel wat beknopter maken!

    • Beknopte titel: HNL als DOS
      HNL als DOS.
      DOS was vroeger een Utrechtse voetbalclub, de voorganger van FC Utecht en de afkorting betekende: Door Oefening Sterk. Lijkt mij een goede afkorting voor Docent Ouder Student.
      Succes er mee.

Reacties zijn gesloten.