CAO-inzet AOb in het Voortgezet Onderwijs

De concept-inzet van de AOb voor het overleg over de CAO Voortgezet Onderwijs 2007-2008 is
hier te downloaden (en voor het archief ook maar hieronder als pdf-je).

De AOb eist 3% loonsverhoging en daarnaast wordt wat geprutteld over LC en LD schalen voor docenten, de slechte positie van startende leraren en het mogelijk uit de FUWA halen van de leraren. Deze laatste 2 punten komen in de samenvatting echter niet aan de orde en lijken voor de AOb dan ook van niet veel belang. Over de LC en LD schalen zegt de AOb niet dat iedere academisch opgeleide docent minimaal LC moet krijgen.

7 Reacties

    • Goed lezen aub
      3% lijkt niet veel, maar het stuk geeft een ander totaal aan. De inzet van de AOB is totaal 10% salarisverhoging. ivm de centrrale afspraken enzovoorts mag/kan de AOB als onderdeel van de FNV niet meer als 3% verhoging van het maandsalaris vragen. Maar!!!!! daarnaast gaat de AOB voor verhoging van de eindejaars uitkering en het verder doorvoeren van de dertiende maand, waardoor de inzet 10% op jaarbasis terechtkomt. Daarnaast, heet aanpassen van het functiewaardering.
      Het grote probleem is dat FUWA op het bedrijfsleven/overheidsstructuur is geënt en dat levert in het onderwijs de problemen. Martin Knoop erkende op donderdag 15 maart eerlijk dat de AOB zich daar gigantisch op heeft verkeken en dat de schoolbesturen de LC/LD functies zo hebben uitgekleed, dat er alleen maar middenkader management opties waren. (het woord Naief is in die bijeenkomst meer dan één keer genoemd)
      er zijn 2 opties:
      1) het bureau dat daar verantwoordelijk voor is (in Den Haag gevestigd) moet de LC/LD schalen zo aanpassen dat het echte docent functies worden. Gevolg: docenten die aan bovenbouw HAVO/VWO lesgeven en dus contacten met universiteiten/HBO’s (dienen te) hebben komen dan logischerwijze in de LD-functie. LC voor docenten die in de bovenbouw VMBO lesgeven en daar de contacten dus onderhouden met de MBO’s.
      2) Alle docentfuncties LA t/m LE dienen geschrapt te worden uit het FUWA-SYS en weer ouderwets onderwijs eigen gemaakt te worden.

      Eerste graders, er is dus nog hoop.

  1. Waarom onderhandelen AOb en VO-raad?
    Een vraag die bij me opkwam is: waarom onderhandelt de AOb met de VO-raad? Het is de regering die besluit hoeveel geld er aan onderwijs uitgegeven wordt. Onderhandelen met de VO-raad is dan ook vrij nutteloos. Daar getuigt dit bericht ook van.

    Het enige dat de AOb zou kunnen doen in onderhandelingen met de VO-raad is zorgen dat het geld dat de regering voor onderwijs uittrekt bij de leraren terechtkomt en niet in de bureaucratie. Want dat is de rolverdeling: de VO-raad vertegenwoordigt de bureaucratie in het onderwijs en de AOb (een beetje) de leraren.

    • Werkgeversorganisatie
      Volgens mij is het zo dat we in het onderwijs proberen de markt na te apen. De VO-raad is de werkgeversorganisatie van alle scholen. De bonden onderhandelen met de werkgevers en niet met de overheid. Die raden kosten op zich al heel veel geld, die niet nodig was geweest als de overheid regels had voor scholen en de scholen rechtstreeks zou subsidiëren. Helaas; voorbije tijden.

    • Vakbond en VO-raad ipv vakbond en regering
      Met ingang van dit jaar sluit de VO-raad de complete CAO af met de vakbonden. Tot dit jaar waren er 2 aparte CAO’s. 1 voor zeg maar het salaris (met regering) en 1 voor de secundaire arbeidsvoorwaarden (met besturenraad ed).
      VO-raad krijgt al het geld van de regering. Desastreuze situatie.

        • Zo
          Zo: Het bestuur wordt gekozen door de Algemene Ledenvergadering (ALV) en bestaat uit negen personen, inclusief de onafhankelijke voorzitter.

Reacties zijn gesloten.