Zijn er ook nog ergens basisschool leerkrachten? Na ’n maand of wat, word ik ’n beetje moe, van al dit (ongetwijfeld) zeer belangrijke verbale geweld vanuit ’t VO en hoger. En ook van de neerbuigende arrogantie m.b.t. het BO. Vooral eigenlijk, van het volledige gebrek aan kennis, van wat er eigenlijk gaande is binnen het BO. Natuurlijk is iedereen vrij, zijn of haar ei te legggen. Ik krijg alleen steeds meer het idee, dat dit forum weer de zoveelste schil rondom de werkvloer aan het worden is. Dat BON eigenlijk al vermaald is door de onderwijs Moloch. Is er nog iemand, die het over kinderen wil hebben. (verder) Over beter onderwijs. Over het verlichten van de werkdruk binnen het BO? Kwaad worden op het gepruts en iets willen doen? Groet, Leo.
Reacties zijn gesloten.
Begin een discussie op Primair Onderwijs
Beste Leo,
Je vraagt aan iedereen (“alle onderwijs”) of er nog ergens basischool leerkrachten zijn. Kan natuurlijk, maar er is een forum speciaal voor het Primair Onderwijs. Is het niet handiger daar je forumbijdrage te plaatsen ? Anders loop je de kans dat iedereen je met goede raad en daad ter zijde wil staan en je vermalen wordt door de goede bedoelingen.
Groeten,
gp61
Dacht het niet.
Vermalen worden laat ik aan anderen over.
Het gebouw onderwijs, staat op een fundament dat basisschool heet.
Als ergens boven in, de sjieke kamers verbouwd dienen te worden en de betonrot ondertussen beneden doorgaat, geef ik de verdere renovatie weinig kans.
Groet, Leo.
Wat zijn in jouw ogen, Leo
de drie belangrijkste problemen in het BO? Hoe zou je ze willen veranderen?
Het valt me op
dat je hier niet op reageert. Een gemiste kans om te zorgen dat we met je meedenken.
Ach Fritzi.
’n Mens heeft bij tijd en wijle, althans ik, wel wat beter te doen, dan staren naar ’n beeldscherm.
Problemen en oplossingen.
1. H/erkennen dat er problemen op steeds meer basisscholen bestaan en dat ze zich alleen maar zullen
uitbreiden. (En snel!) Dat de voorschoolse situatie, minstens zo belangrijk is,
2. Inzien dat al het vervolg onderwijs, afhankelijk is van ’t basisonderwijs. (gebouw/fundament)
3. Dat alleen verder “pruttelen en polderen”, steeds meer kansen geeft op ’n Titanic scenario.
Zwartgallig, nee hoor. Na 1953, waren er miljarden voor de Deltawerken. Somber, ja. In het bouwwerk onderwijs, pruttelt het in het fundament. Maar al die juffen en meesters kunnen geen vuist maken.
Daarboven pruttelt en poldert het veel over salarisschalen. Bovenaan kriebelt het pluche en reageert men ad hoc, op wat er daar beneden geroepen wordt. Peilingen en polderen. Daarover ’n sausje van, “samen”
en ’n kijkje op de werkvloer. Van ver waarschijnlijk en omringd door goedgebekte managers.
Somber, dus. ’n Miljard. Dat zou toen toen ’n pruts Deltawerkje opgeleverd hebben.
Goed rijtje
voor Plasterk en Dijksma.
Beste Fritzi.
Politici polderen, peilen en verschijnen op tv.
Als ze ooit verdwijnen, blijven ze aan zet.
Dan dragen wij nog steeds ’t water naar de zee.
Verfrissen zij zich op ’t directie toilet/wc.
Wel problemen, geen oplossingen
U somt (niet erg specifiek, maar daar bent u elders al wat duidelijker over geweest) een drietal problemen op, maar oplossingen heeft u niet.
Dat vind ik jammer, omdat ik vanaf de zijlijn ook niet veel meer kan roepen dan
1) Zorg dat de PABO’s alleen leerkrachten afleveren die kunnen spellen, rekenen, die weten in welke provincie Goes ligt en die genoeg over geschiedenis kunnen vertellen.
2) Stop met het tijdverspillen met thema’s en projecten.
Maar er zijn vast nog veel meer dingen, dingen waar ik helemaal geen zicht op heb.
Oplossingen zijn alleen
maar mogelijk, als je de problemen kent. Op dit forum gaat het hoofdzakelijk over het VO en hoger.
Pas als iedereen herkent en erkent, dat alles moet beginnen bij voorschoolse en basiseducatie, heeft het gebouw dat onderwijs heet, ’n kans. Simpel, durf ik gerust te stellen.
Tot mijn teleurstelling, bestaan de reacties op mijn “oprispingen” vanuit het basisonderwijs, hoofdzakelijk uit die van mensen uit VO en hoger. Veelal vanuit persoonlijk (eigen kinderen op het BO) oogpunt, soms badinerend of zelfs denigrerend. In ieder geval geen/weinig benul, van wat er binnen het BO werkelijk aan de hand is. Datgene, wat jij vanaf de zijlijn roept, is er weer ’n voorbeeld van.
Mijn oplossing ligt in de buurt, inderdaad van Goes. En in de geschiedenis. Dat ’n groot probleem opgelost werd. En nu de Delta werken van ’t onderwijs.
Wat vind je van mijn opvatting, dat het hele onderwijsgebouw, staat of valt, met ’n gedegen en goed basisonderwijs?
Re Onderwijsgebouw
Ja, daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar zijn er dan mensen die het daar niet mee eens zijn?
Als de Deltawerken nodig zijn, dan dreigt er kennelijk een overstroming. Is dat niet precies dezelfde overstroming als die waar we in het VO mee te maken hebben: te weinig vakmensen, teveel aandacht voor dingen die best buiten school kunnen gebeuren, te weinig aandacht voor het basale functioneren van de school (orde, netheid, stiptheid, aanwezigheid etc.)?
Verbeter me maar als ik het mis heb.