Quizje

Michel Couzijn komt met de volgende vragen:

1. Welke minister voerde de Mammoetwet in?
2. En welke minister de Tweefasenstructuur?
3. Welke minister maakte van die Tweede Fase een wassen neus?
4. Welke minister verlaagde het salaris van academici-leraren met een
kwart, waarna de belangstelling voor het beroep dramatisch kelderde?
5. Onder welke minister werd de Basisvorming ontwikkeld en de wet
daarop aangenomen?
6. Welke minister versimpelde die plannen op verzoek van de scholen?
7. Wie was voorzitter van de stuurgroep Tweede Fase?
8. Welke minister voerde het VMBO in?
9. Welke partijen stemden voor de Basisvorming, Tweede Fase en VMBO?
10. Welke minister versimpelde (‘globaliseerde’) de examenprogramma’s
tot een A4-tje?
11. Van welke minister mogen gymleraren formeel Nederlands en
wiskunde
geven?
12. Van welke minister mogen scholen in het geheim les laten geven
door onbevoegden?

Origineel en antwoorden op:
groups.google.com/group/nl.onderwijs.algemeen/browse_thread/thread/ce83c6a8cd47af0a/624330cd574760a0?lnk=st&q=%22Welke+minister+voerde+de+Mammoetwet+in%3F%22&rnum=1&hl=en#624330cd574760a0

Wat was de score ?

3 Reacties

  1. Quizje om de PvdA te ontzien?
    Die Michel Couzijn vergeet een aantal belangrijke vragen over het beleid van Jo Ritzen (schaalvergroting, komt even bij me op, waardoor héél veel ellende is veroorzaakt, zoals onze geliefde managementstructuren), Tineke Netelenbos, Jacques Wallage en Jos van Kemenade (nivellerende Middenschool, later afgezwakt tot de basisvorming). Wellicht kunnen andere deelnemers nog wat schanddaden bedenken waar dit illustere kwartet de aanstichters van zijn.
    Je laat je manipuleren, Hans!

    • Ik weet er nog wel één!
      Wie gaf het onderwijs na al die ellende de finale doodklap door te komen met lumpsumfinanciering?

      • inderdaad, die lump sum
        Goede vraag, ik weet de naam niet maar het was in de jaren ’90 onder paars. Het is in elk geval belangrijk om de lump sum-financiering bij de zaak te betrekken, want deze vergrootte de autonomie van scholen. Hierdoor gingen scholen zich profileren, verbouwen, want alles moet er mooi uitzien (vooral op de open dag), mooie open-leercentra met veel computers etc. Maar of het onderwijs er beter van werd, dat is een heel andere vraag.

Reacties zijn gesloten.