Bij de Les

Interessante lectuur: het blad “Bij de les” van februari 2007. Dit is het blad van de NVS-NVL, vereniging van schooldecanen en leerlingebegeleiders.
Dit themanummer gaat over, u raadt het al, Het Nieuwe Leren. Ik heb het nog lang niet uit maar er staan interessante verhandelingen in. Waaronder eentje waarin Frans Meijers het heeft over de argumenten van ‘de tegenkrachten vanuit de gevestigde orde.’

CITAAT: “En dan hun argumenten. Ze hebben nog niet eens de diepgang van een surfplank! Want wat verwijten Ad Verbrugge en de zijnen ons? Dat de onderwijsvernieuwers kennis niet belangrijk zouden vinden en dat er wordt geëxperimenteerd met kinderen. waar halen ze deze argumenten vandaan? Wat een onzin! Dat zo’n Verbrugge zich daarvoor leent. Het is op zijn vakgebied een heel intelligente man, maar in deze discussie is daar helemaal niets van te merken!”

Opmerkelijk vind ik dat deze zelfde Frans Meijers in het vervolg van dit artikel heel zinnige dingen zegt over vernieuwingen in het onderwijs. Waaronder de hier ook al vaker gedane constatering dat de nieuwe leervormen als ze goed worden doorgevoerd alleen maar duurder zijn dan het “klassieke” onderwijs.

Er staan nog meer beslist interessante artikelen in dit themanummer waarvan ik er in de komende tijd enkele hoop te becommentariëren. U kunt natuurlijk proberen om zelf een exemplaar te pakken te krijgen bij de NVS-NVL (mailadres: bijdeles@nvs-nvl.nl, website www.nvs-nvl.nl)

Marten

EDIT 230207: Artikel Covey als bijlage toegevoegd

3 Reacties

  1. Covey voor leerlingen
    Ik keek even op hun site en zag dat er in het magazien ook een artikel staat over Covey en het onderwijs. Ik begreep dat het gaat over het toepassen van de Zeven Gewoonten van deze manudgmentgoeroe door leerlingen. Lijkt me gruwelijk. Hoe is dat artikel? Kun je scannen en in pdf zetten?

      • Prachtig en het is inderdaad net zo erg
        als ik vermoedde: emotionele bankrekening, bah. Dat dit mag, verbaast me. De kongsie van Covey heeft een FranklinCovey Onderwijs Group opgericht en gaat na het bedrijfsleven en de overheid te hebben veroverd, grof geld verdienen over de ruggen van leerlingen. Abject gepsychologiseer en gesleutel waar leerlingen van gevrijwaard zouden moeten blijven.

Reacties zijn gesloten.