one liners

De HNL discussie is tricky. Zie mn vorige blog item.
Om de oorlog te winnen hebben we de steun van de ouders nodig (steun van politiek lijkt minder gemakkelijk op dit moment).
Om de steun van de ouders (de gemiddelde Nederlander dus) te krijgen moeten we ons laten zien en horen op de media die de gemiddelde Nederlander gebruikt. Onze boodschap moet daarbij kort en zuiver zijn, zodat we niet in discussies worden getrokken waarin er overal valkuilen worden gegraven.
Ik denk dat het voor het publieke debat noodzakelijk is dat we niet alleen over de inhoud van onze boodschap na hebben gedacht, maar ook over de manier waarop we die boodschap uitdragen. M.n. de manier waarop we die boodschap willen uitdragen naar de gewone Nederlander, de gewone ouder. Die ouder die altijd dacht dat het met het onderwijs in Nederland wel goed zat.

Ik ben daarom op zoek naar sterke beelden of sterke one liners. Zaken die bij blijven en waarnaar je in een openbaar debat steeds kunt terugkeren op een moment dat er valkuilen op je pad komen.
Ik doe een poging, maar iedere poging is in zichzelf nog onvoldoende, vrees ik. Tenzij ik plots bij het tikken een moment van zeldzame helderheid krijg.
*) Ik probeer de genoemde one-liners scherper te formuleren en pas deze post dan ook verder onaangekondigd aan.

Oneliner 1
Om een goede timmerman te worden moet je een uitstekende timmerman als leermeester hebben.

Oneliner 2
Timmeren leer je van een ervaren timmerman, niet van een coach

Oneliner 3;
Je leert wiskunde van de wiskundeleraar die zijn vak serieus neemt.

Oneliner 4
Rekenen leer je niet door in een herfstproject de bladeren te tellen.

Oneliner 5
Iemand leren lezen gaat niet vanzelf, dat is een vak.

Oneliner 6
Hoe trots ben je niet op jezelf als je wat moeilijks hebt geleerd?

Oneliner 7
Goed onderwijs is niet altijd leuk, wel altijd leerzaam.

Oneliner 12
Een goede schaatscoach is nog geen voetbalcoach: het vak telt wel!

17 Reacties

  1. Oneliner 8, 10, 11
    Multitasking levert geen heldere inzichten, concentratie wel.

    Realistische wiskunde bestaat niet. Met zoiets bereik je niks, evenmin als met abstract voetballen.
    (Prof. Keune)

    Het onderwijs moet jongeren proberen bij te brengen wat ze niet op straat of in de praktijk leren, zoals spelling, grammatica, natuurwetten en wiskundige formules.
    De stelling van Pythagoras leer je nooit meer als je die op school niet hebt gehad.

    • ik ben zo vrij
      Ik probeer je voorzetten nog wat te verkorten.
      Nr 10:
      “Realistische wiskunde bestaat niet, net zo min als abstract voetballen”

      Nr. 11:
      “Samenwerken leer je van je vriendjes op straat. De stelling van Pythagoras van je leraar op school”

      en nr 8… ik bedacht net dat Mark P hier eens iets moois over had gezegd. Iets als:
      “multitasking, is dat politiek correct voor je niet kunnen concentreren?”

  2. oneliner 9
    De huidige rage van Talendorpen in de onderbouw van de middelbare school is totale tijdverspilling zolang de leerlingen de werkwoorden HEBBEN en ZIJN in de vreemde taal niet beheersen.

  3. Oneliner 13
    Het aantrekkelijker maken van natuurkunde d.m.v. franje, omslachtige verhalen etc. doet de stof juist verwateren en maakt elementaire aspecten onnodig ingewikkeld en verwarrend.

    • doet me denken aan “versuikeren”
      “Van versuikeren wordt natuurkunde lekkerder noch eenvoudiger”

      Ik hoorde de term versuikeren het eerste van een collega van Windesheim.

  4. Ideeën
    Het bestuur van BON is zich er absoluut van bewust dat ouders een belangrijke doelgroep vertegenwoordigen, wil je het onderwijs veranderen. Het bestuur is dan ook bezig een strategie te ontwikkelen om deze doelgroep te bereiken en vervolgens juist te informeren. Maar elk lid van BON mag met ideeën komen, graag zelfs. Doe dat dan niet via de site maar via de e-mail. Klik op de site op een van de bestuursleden en laat weten wat je idee is.

  5. Eigen terminologie bedenken: ideeën gevraagd!
    Naast one-liners, hebben we denk ik ook een set begrippen nodig om in de aanval te gaan (niet in de verdediging!) tegen dat steeds terugkerende “modern onderwijs” en “moderne onderwijs organisatie”, waarmee wordt gesuggereerd dat goed klassikaal vakonderwijs per definitie ouderwets is. Ik wil nadenken over betere begrippen voor de tegenstelling HNL aan de ene kant en “beter onderwijs” aan de andere kant, om ook zo in de discussie sterker te staan (ook naar ouders toe).

    Ik heb zitten nadenken over wat termen, maar ben er nog niet uit. Het onderwijs dat wij voorstaan, zouden we kort “vakonderwijs”, of “degelijk vakonderwijs” kunnen noemen. Maar we moeten vooral ook een term hebben die HNL goed neerzet. Het moet niet te overduidelijk afkrakerig zijn, want dan schieten we ons doel voorbij.

    Voorlopig kom ik niet verder dan dit (tussen haakjes waarom ik denk dat het niet voldoet):
    – experimenteel onderwijs (het woord experimenteel is te ingewikkeld);
    – bezigheidsonderwijs (heeft gebrek aan negatieve lading);
    – onbegeleid onderwijs (on- is een negatieve formulering);
    – gespreksonderwijs (heeft een gebrek aan negatieve lading);
    vergaderonderwijs (tot nu toe de beste die ik kan verzinnen, omdat het zowel naar leerlingen, docenten, als managers toe de lading goed dekt: het draait vooral om vergaderen, zogenaamd “samenwerken”, niet om werk verzetten).

    Mijn vraag aan jullie: wie heeft er betere ideeën?

    • nomenclatuur
      Misschien at-random-onderwijs tegenover gestructureerd onderwijs; de laatste zou je ook patriarchaal onderwijs kunnen noemen. het eerste dan frater-onkel-onderwijs

    • Ongeprogrammeerde instructie
      Wij kregen vroeger Engels via geprogrammeerde instructie. Heel nieuw allemaal (bijna 40 jaar geleden…..) HNL lijkt me ongeprogrammeerde instructie. Als alternatief voor at random onderwijs kun je ook denken aan ‘leren bij toevalligheid’ of ’toevalsleren’ , of wat te denken van ‘autodidactisch onderwijs’?

      Als positieve term voor BON-leren: de LEERschool, school voor vakkennis en omgangsvormen.

      • lamawajenwijs
        Lamawajenwijs lijkt me wel wat voor HNL (je zou het geen onderwijs willen noemen, toch?)
        Of misschien: welullenwelwatwegwijs, reflecteerjerotwijs, gedeeldedomishalvedomwijs, éénoogkoningwijs, alleshalfwijs, klerenvandekeizerwijs, verdwaalmaarraakwijs, ………

        En het lijkt me dat er voor BON-leren geen aparte term nodig is. Laten we het gewoon onderwijs noemen. Een woord dat al wat langer bestaat en naar het schijnt in het verleden iets heeft betekend als dat je er als kind dingen zou kunnen LEREN. Van een ander dus. Er waren zelfs mensen vrijgesteld om kinderen wat te leren, die hoefden dan niet te vergaderen en te administreren. En die mensen die hadden zelf in het verleden ook geleerd.

        • Eigen terminologie bedenken: een reactie
          Bedankt voor jullie bijdragen; even kort een reactie.

          Voor een deel zijn de geopperde termen te ingewikkeld en zetten ze HNL ook niet ongunstig genoeg weg. Niet voor mij of voor de gemiddelde forumbezoeker hier, maar wel voor veel ouders die we juist ook willen gaan bereiken.

          Woorden als at-random, gestructureerd, patriarchaal, autodidactisch: dat zijn gewoon geen woorden die bij veel ouders het kwartje doen vallen; je wilt het simpel en treffend houden. Toevalsleren klinkt in ieder geval niet te ingewikkeld en gaat al meer de kant op waarin ik zoek, maar kennelijk wordt er bij toevalsleren toevallig nog wat geleerd, en dat lijkt me te veel eer voor HNL.

          Met de voorstellen van 25_12_1944 schiet je, denk ik, in een discussie of andere uiting die een wat hoger niveau heeft dan van het type Lagerhuis je doel voorbij. HNL is overigens wel een aardig thema voor een keer in het Lagerhuis; bestaat het programma nog?

          Het is inderdaad wel zo dat het woord onderwijs er niet in voor hoeft te komen, “vergaderleren” zou dus ook kunnen tegenover “vakonderwijs”. Maar het moet dus niet té negatief, te schreeuwerig worden.

          Het losse woord “onderwijs” kunnen HNL-voorstanders net zo makkelijk claimen, en dan noemen ze het meteen “modern onderwijs”, dus dat is denk ik geen oplossing om onze boodschap duidelijker te maken. Er moet iets simpels, treffends tegenover Het Nieuwe Leren of “modern onderwijs” komen te staan.

          Even los hiervan, een eerste poging tot one-liner:
          “Van het Nieuwe Leren leer je niet zelf leren, maar samen uitstellen”

          • Experimenteel onderwijs versus…
            …klassiek onderwijs?

            Overigens heb ik een kleine opmerking: wij gebruiken vaak vergelijkingen die referen aan oude ambachten. Mij persoonlijk uit het hart gegrepen (mijn vader is klokkenmaker, zijn ambt is verdrongen door het kwarts- tegenwoordig leggen mensen overigens weer duizenden euro’s neer voor een ouderwets uurwerk: maar er is straks niemand die die dure klokjes kan repareren of die zelfs maar in staat is om die kleine ballansjes af te stellen, en daarmee staat of valt de waarde van je uurwerk. Lekker puh. Zitten ze straks met de brokken, moeten ze maar niet zo gretig modern willen zijn). -Maar is dat niet een beetje teveel koren op de molen van de mensen die ons neerzetten als ouderwets?

            Je kunt ook vergelijkingen maken die refereren aan het vakmanschap van de IT’er, de accountant, de jurist, de architect, de modeontwerper, de geluidstechnicus, de beursspecialist, enz.

          • ook te ingewikkeld
            Niet geschikt maar wel aardig vind ik: Leren door osmose.
            willem smit

          • Navel
            Heb ik me toch ingehouden door niet ‘Navelstarend leren’ te suggereren. Heb ik dus niet gedaan bij deze.

          • navelstaren
            Ik heb gelezen dat er in het VMBO veel navels te bestuderen zijn, overigens ook vaak deel uitmakend van een ongezonde Boeddha-buik

Reacties zijn gesloten.