Mooie propaganda en niets anders: “Onderwijs voor en door de student”

Ik ben momenteel vierde jaars HBO studente die momenteel bezig is met afstuderen. De afgelopen vier jaar zou ik
voor het luttele bedrag van 8000,- euro toch mogen verwachten dat ik inmiddels aardig wat vakkennis opgedaan
zou hebben. Maar helaas dat valt tegen.
Momenteel is het HBO onderwijssysteem gericht op competent gericht afstuderen. Dit houdt in dat je gedurende,
je hele studie zelfreflecties maakt. Je vertelt dus een leuk verhaaltje over wat je geleerd hebt en hoe je het hebt
ervaren. Redelijk oncontroleerbaar voor een docent lijkt mij. Daarnaast ligt er bij dit onderwijssysteem de nadruk
op vaardigheden. Dus ik als vierdejaars kan inmiddels wel vergaderen, presenteren, reflecteren en rapporteren.
Belangrijk, maar ik denk dat vakkennis zeker zo belangrijk is. Als je het schoolmanagement dit probleem voorlegt
zal zij zich waarschijnlijk verschuilen achter dat ene hoorcollege(1 uur, max 2 uur) in week. De student kan hier
en in de literatuur op zoek gaan naar vakkennis, is het motto van dit lessysteem. Belachelijk dat je als student voor
2000 euro per jaar op zoek mag gaan naar je eigen kennis. Terwijl een school met haar docenten, als het goed is
een vakkennisschat bevat die zij over kan brengen op haar studenten. Wat zeg ik als ik straks afstudeer tegen
mijn werkgever? Ja sorry ik wil graag evenementenmanager worden. Ik kan vergaderen, etc. maar over het
organiseren van een evenement weet ik weinig anders dan hetgeen ik mezelf aangeleerd heb in de beroepspraktijk.
Ik bedenk een concept. vraagt mijn werkgever:”Kun je dit theoretisch onderbouwen?” zeg ik: nou, nee.
Het is van de zotte natuurlijk dat je binnen dit lessysteem je eigen beoordelingsformulier ontwerpt om op af te
studeren, het is van de zotte dat de meeste scholen de kennis van de beroepspraktijk bij een stagebedrijf leggen
(terwijl het naar mijn mening de verantwoording van de school is dat ik vakkennis op doe),
het is van de zotte dat ze op school verwachten dat je zelf op zoek naar kennis gaat in de wereld(is alle kennis op het internet waar dan), het is van de zotte dat je door een goede zelfreflectie(vaak groot lulverhaal) een voldoende
kunt halen, het is van de zotte dat…… Het lijkt me verstandig als er iets veranderd wordt.

8 Reacties

  1. Het is van de zotte
    Beste student,
    Je hebt, wat mij betreft, gelijk in alles wat je hier vertelt. Vraag is nu wat doen we ermee. De instelling heeft, het NIET doen waar ze voor staan zijnde iemand startbekwaam maken, namelijk tot kunst verheven. Zij keren dit probleem simpelweg om. Als jij iets niet weet dan ben jij tekortgeschoten. Voor deze wijze les betaal je dan 8000,- euro.
    Weet je een oplossing? Wij stellen onze oplossingen voor in ons manifest maar het forum hier is o.a. bedoeld op kennis te delen.
    Let erop dat jouw boosheid jezelf niet in de juridische problemen brengt.
    Corgi

  2. Ach, vroeger had je op school
    Ach, vroeger had je op school vakken waar je niet al te veel voor hoefde te doen: je ‘lulde’ je er wel doorheen. Kwestie van beetje handig zijn, welbespraakt, slijmerig enthousiast, enz.

    Nu kun je je door een hele opleiding heenwerken door gewoon handig te ‘lullen’. Dat past dan ook bij het onderwijsconcept: bedacht door mensen die goed kunnen lullen.

    Maar al met al is het wel erg lullig: op een gegeven ogenblik val jenamelijk wel doorde mand als je te weinig weet. En het is ook niet goed voor je zelfrespect. Tenslotte weet je, ondanks dat je een diploma hebt, dat je niet veel waard bent. Echt erudiet ben je niet geworden.
    En om nou je hele leven maar wat te kletsen… dat lijkt me ook niks.

    • erudiet
      Niet erudiet? Geen probleem toch, dan kan je altijd nog leraar worden. Want daar hoef je volgens mijn directeur helemaal niet erudiet voor te wezen.

  3. Beste boze student,
    Ik deel

    Beste boze student,

    Ik deel je mening volledig. Praat er met medestudenten over en klaag. Ik denk dat klagen helpt (zie bijvoorbeeld het Friesland College), maar denk ook aan jezelf.

    • Beste Boze student,
      Volledig

      Beste Boze student,

      Volledig ben ik het met je eens. Inmiddels begonnen met het schrijven van een artikel hierover, vanuit het oogpunt van de studenten.

      Historia vitae magistra

    • De beste boze student
      . . . klaagt niet maar eist en neemt het initiatief om samen met zijn klasgenoten op gestructureerde wijze lullende en zwetsende docenten te evalueren. Wat de directies en besturen niet durven, moeten ze dan zelf maar doen. Indien een docent tot drie maal toe onder de cesuur zit dan is de logische eis – weg ermee!

      Maar ja, de zwakste docenten zijn niet zelden actieve vakbondsleden en de directies laten zich bijna altijd daarop drijven. Veel kans om hun school te zuiveren, geef ik de studenten derhalve niet, — of de knoet moet er mede van bovenaf in worden gelegd. Doch met de aankomende coalitie van notoire status quo bewakers en salonsocialisten in de maak, ziet ik die frisse wind voorlopig nog niet komen.

      Studenten zijn m.i. veel te volgzaam. Klagen is zeuren. Klachten hebben geen juridische waarde. Gefundeerde en gedocumenteerde bezwaren tegen misstanden en beroepen op de redelijkheid kunnen wel waarde krijgen en worden mogelijk toekomstig recht.

      Een huidig onrecht zit ‘m erin dat bestaande cohorten van hun eventuele actie alleen maar nadeel zullen ondervinden. Ze worden geheid gepakt door de rancuneuze secties van de faculteit, al zijn zij eigenlijk de beste studenten, die recht maken wat krom is, in het algemeen belang.

      Als de Kroon sportief is, krijgen dergelijke dapperen t.z.t. een lintje i.p.v. een diploma. . . als het aan mij lag.

  4. evenementenmanager worden
    Beste boze student,
    Je wilt graag evenementen manager worden, dus heb ik even gegoogled, en vraag mij af:

    • zit je op de goede school ?
    • zo ja, welke vakken worden er gegeven, die je verder kunnen helpen ?
    • en heb je in je zelfreflecties en in je POP’s aangegeven dat je evenementenmanager wilt worden ?
    • zo nee, waarom heb je dan voor deze en niet voor een andere opleiding gekozen ? (je geeft aan dat je vierdejaars bent)
    • tot slot: heb je je problemen met je mentor besproken ? (ik ga er vanuit dat je bij het begin van je studie een mentor toegewezen gekregen hebt)

Reacties zijn gesloten.