Loyaliteit maar aan wie?

Het meldpunt intimidatie heeft een onderzoek gehouden onder de geïntimideerde docenten. Op grond van de respons (62 maal) op de enquête over intimidatie kunnen de volgende punten vastgesteld worden worden: · Bij de meeste respondenten is het conflict dat ze hebben met hun management ontstaan door een meningsverschil over wat goed onderwijs is; · We zien een trend in de meldingen: dat docenten in een spagaat terecht komen, waarin ze moeten kiezen voor de leerling of voor de organisatie. De omgeving (de leidinggevende) eist loyaliteit aan de organisatie, maar de docent voelt vooral loyaliteit aan de leerling, of beter gezegd, aan het principe van goed onderwijs. In de enquête zien we dit ook terug: op één na geven alle respondenten aan deze spanning te ervaren. Op twee na geven ze aan dat hun primaire loyaliteit ligt bij onderwijs. · Wat we vervolgens zien in de respons is dat deze verschillende opvatting van waaraan een docent loyaal zou moeten zijn een rol speelt in het conflict dat de docent heeft met zijn of haar management; · Daarna blijkt bij 42 van de 62 respondenten de werkgever ineens het hele functioneren van de docent ter discussie te stellen, iets waar voor het conflict nog geen sprake van was; · Overigens verwachten ook 42 respondenten problemen als bekend zou worden dat ze contact met BON hebben gezocht; · Ten slotte wordt het inschakelen van vertrouwenspersonen, bedrijfsartsen en mediators niet echt als zinvol ervaren; eveneens is er twijfel aan het nut van het inzetten van een advocaat van een vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Slechts de diensten van een onafhankelijke advocaat worden als zinvol gezien. Uit de enquête en uit alle meldingen kan de voorzichtige conclusie getrokken worden dat gewetensconflicten een sleutelwoord aan het worden is in het moderne onderwijs. Het management verwacht van het personeel loyaliteit t.o.v. alles wat zij doet. Zij (het management) zijn immers mensen met een enorm belangrijke en urgente missie. Het personeel wordt feitelijk op absolute gehoorzaamheid gezet. Eigenlijk is dit een grote stap terug in de tijd. Het personeel heeft echter veelal een heel andere opvatting over loyaliteit. Zij zijn loyaal aan goed onderwijs. Dit personeel voelt hierbij vooral een loyaliteit naar de student toe. Vaak komt hier een loyaliteit naar de verzorgers van de student bij en tevens voelen zij een loyaliteit naar het beroepenveld toe. Hun gevoel zegt dat de missie van het management daarom niet de hunne is. De onderwijswerkgever verliest, in de ogen van de docenten, het belang van deze partijen steeds vaker en verder uit het oog en dit veroorzaakt gewetensconflicten bij het personeel. Je kunt hierbij denken aan onjuiste voorlichting, verplichten van docenten tot onjuist (te hoog) cijferen, het niet opvangen van tekorten bij b.v. ziektes, het onder de pet houden van fraudes, het onevenredig beschermen van ‘slechte docenten’ en zodoende het niet voldoende voorbereiden van de student op de toekomst. De docent heeft vaak veel passie voor zijn vak. Ook hiermee staat het onderwijsbeleid in schril contrast: vakken worden compleet ontmanteld. Werken in het onderwijs krijgt hiermee ook een moreel dilemma wat voor een deel van het personeel niet te dragen is. Zij schamen zich en sommigen worden er letterlijk ziek van. Een ander deel wil daarom het onderwijs verlaten en velen stompen af. Hierbij tekent zich dan een vervolgprobleem af, wat tekenend is voor de kloof tussen docenten en hun bazen. De kritische docent wordt namelijk meteen geïsoleerd en afgeschilderd als een slechte werknemer c.q. docent. Vertrouwenspersonen, bedrijfsartsen, personeelszaken en zelfs bondsadvocaten staan aan de kant van de werkgever, zij worden als niet onafhankelijk en objectief ervaren. Je kunt als docent feitelijk alleen terugvallen op een goede particuliere advocaat. Corgi

16 Reacties

  1. Herkenbaar
    Voor mij is dit heel herkenbaar. Wat er nog bij komt is de enorme hoeveelheid negatieve energie die gaat zitten in het verdedigen van de onderwijskwaliteit tegen, notabene, je eigen baas. Van je baas zou je toch moeten mogen verwachten dat deze voor dezelfde zaak staat.
    Met name dit maakt het zo enorm moeilijk om het vol te houden in het onderwijs. Niet je leerlingen of agressieve ouders maar je baas.
    Bonbon

  2. de baas als vijand?
    Ook ik heb last van het gevoel mijzelf voortdurend te moeten verdedigen tegenover mijn baas. Als hij iets over mijn lessen opvangt opvangt, bagatelliseert hij dat meteen: wat ik doe (bijv. rijtjes laten leren) is overbodig, achterhaald en dient niemand. Niet dat hij ooit bij mij in de les is geweest. En dan de nieuwe collega, onbevoegd, twee schalen hoger en meteen een vaste aanstelling. Het steekt. Wij weten hoe belangrijk het is tegenover leerlingen onze waardering over hun prestaties uit te spreken. Wij krijgen nooit waardering van de baas. Ook dat steekt.

    • Waardering van de baas
      Je krijgt geen waardering van de baas omdat je een vanzelfsprekendheid bent waar hij geen respekt voor heeft.
      Waardering is een, maar op z’n minst het gevoel hebben dat je voor eenzelfde doel gaat, als team, zou al heel wat zijn. Nu zijn ze onze tegenstanders. Niet de politiek, niet de leerlingen niet de ouders maar de baas met zijn egoïstisch eigenbelang is de belangrijkste sta in de weg voor goed onderwijs.

    • de baas als vijand?
      Er is bijna niets zo demotiverend als het gevoel dat er geen waardering is voor jou werkzaamheden. Wat je doet is toch “heel gewoon” en verdient dan ook geen extra aandacht. Deze is meer nodig bij de collega’s die problemen hebben. De wel functionerende docent wordt volledig over het hoofd gezien. Hij/zij is niet belangrijk genoeg om er even bij stil te staan, belangrijkere zaken hebben voorrang. Financiën, ontwikkelingen in onderwijsland, beoordeling van de school op basis van percentages, nieuwe aanmeldingen, reputatie en ga zo nog maar even door. Begrijpen ze dan echt niet meer waar het onderwijs nou werkelijk om draait? Is een tevreden docent soms een slechte docent?

      • Tevreden docent
        Een tevreden of ontevreden docent is voor de directie niet interessant. Een van de belangrijkste reden hiervoor is dat de docent toch zijn best blijft doen. Voor de docent blijft de leerling centraal staan. Ondanks alles wil de docent de schade voor de leerling zoveel als mogelijk beperken. Heel vaak wil de docent zelfs op een hoger niveau acteren dan dat de directie nodig vindt. De omgekeerde wereld, de wereld van de idealisten.
        Corgi

      • waardering
        Waar komt het voor dat de dag van je 40-jarig jubileum totaal vergeten wordt? Ja hoor, in het Nederlandse onderwijs, ze hebben het allemaal zo druk die baasjes met allerlei onzin waar niemand op zit te wachten. Heel de dag voor niets zitten wachten voor het raam, naast de telefoon.

        • Jubileum
          Even geduld Vercors. Bij ons komen ze soms 1.5 jaar na dato je ineens feliciteren en dat zonder enige vorm van schaamte.
          Corgi

        • Same here!
          Ook in mijn school zie ik ze. Ze krabbelen nog maar eens mededeling op het bord in de docentenkamer, ze doen nog eens een belletje en lopen nog maar eens een rondje door de school. Sweet nothing… Maar, er lijkt hoop te zijn. Er is een verandering ophanden. Collega’s hou vol!

  3. Intimideren is bijzonder normaal op middelbare scholen
    Mijn vader zit al jaren in het onderwijs en is wat mij betreft een goede docent. Zijn gemiddelde cijfers bij eindexamen klassen liggen meestal hoger dan de rest. Maar geen enkele school wil mijn vader hebben. Hij is vaak weggetreiterd, weg gepest, geintimideerd. En waarom? Omdat hij 1e graads schaal 12 is. Maar dat durven de heren rectoren niet te zeggen… Nee, er hebben ouders geklaagd. En vervolgens staat er een studentje op de functie van mijn pa. Uiteraard zonder diploma, want dat is niet nodig in het onderwijs.
    Ik hoop dat mij vader nog een keer een school tegenkomt waar het waardeerd wordt dat hij hard gewerkt heeft, een goede docent is en ziet dat een 1e grader wel schaal 12 verdient. Door zijn arbeidsverleden is het ook niet mogelijk om minder te gaan verdienen, dus een baan zal hij wel niet meer krijgen, dus dat wordt bedelen tot hij 65 is, helaas. Jammer van het onderwijs, er zit een goede docent thuis, wil graag lesgeven, maar zal nooit meer de mogelijkheid krijgen. En dat alleen omdat de heren rectoren hun zakjes zelf goed weten te vullen.

    O ja, welk docententekort? Volgens mij zitten er veel docenten werkloos thuis omdat ze niet gewaardeerd worden binnen het onderwijs, help die eerst maar eens aan een baan voordat er weer in de media geroepen wordt dat er een docententekort is!!!!!

    • Bregje, wat een aangrijpend verhaal-
      ik trek me het leed van je vader wel aan. Het is overigens niet nodig om de hoop op te geven, want de mentaliteit begint een beetje te veranderen. We hopen echt dat de rectoren wat verstandiger worden.

      Als het je vader maar lukt om zichzelf éen beetje te kalmeren. Vraag of hij op deze site wil posten, dat helpt echt hoor. Je mag hier net zo kwaad zijn als je zelf wilt en er zijn veel docenten die hetzlefde hebben meegemaakt. Wens hem in ieder geval sterkte toe namens (ik spreek even voor iedereen) ons.

    • re Intimideren
      Juist Bregje. Er is een docententekort maar dat komt niet door de vergrijzing, niet door de lage lonen, niet door de lage maatschappelijke status van leraren, al spelen deze factoren ook een rol en moeten ze beter.
      Het docententekort wordt primair veroorzaakt door weglopende, wegvluchtende leraren die de behandeling van zijde van de schoolleiders niet langer verdragen en hun Nieuwe Taken ervaren als strijdig met wat zij als het wezen van hun beroep zien.
      Willem Smit

      • Eestegrader eind schaal
        Eestegrader eind schaal LB/10 is ook al te duur. Beginnend tweedegrader is volgzamer en goedkoper. Of neem een LIO die is volstrekt afhankelijk en kost vrijwel niks. Dat zijn nog eens leuke dingen voor de managers.
        Gewetenloos zijn ze in wat ze individuen en gezinnen aan doen. Sterkte.

        • Corgi, bedankt! Bregje (en vader), houd moed!
          Corgi, bedankt voor de klus die je voor ons allemaal geklaard hebt!
          Bregje, wat een trieste geschiedenis heeft je vader moeten beleven.
          Voel je gesteund door de woorden van mijn collega’s!
          Menig leraar moet slikken dat managers zich bemoeien met zijn taak en zonder enige kennis van zaken kritiek geven en nooit steun bieden, neen, eerder overlast veroorzaken bij het uitvoeren van zijn taak.
          Mag ik aan historica nog toevoegen dat ik met lede ogen aanzie dat ‘gezellig’ keuvelende onderwijsassistenten de school over lijken te nemen. Terwijl jij voorbijholt om nog even -snel, snel- een kopietje te maken zitten zij te flexen in de personeelskamer.
          Maar ik houd vol, gesteund door de vakbroeders en -zusters van BON.
          Dank!

    • Bregje, misschien is dit een idee?
      Bregje, ik zag dat je vandaag her en der op dit forum je verontwaardiging uitte over de situatie van je vader. En je zit hiervoor ook op de goeie plek: wij, merendeels docenten, zitten in hetzelfde schuitje. Ofwel we moeten het stellen met het loon waar jouw vader niet meer naar terug wil (LB/10), ofwel wij kunnen geen kant op omdat we “te duur” zijn (LD/12). En sowieso worden we geziekt door de schoolleiding omdat we hoogopgeleid zijn en dus door hun foute plannetjes heenprikken.

      Alleen: wíj kunnen je niet helpen; wij zijn net zo verontwaardigd en machteloos!

      Maar waarom schrijf je niet een brief aan bijvoorbeeld de nieuwe minister van onderwijs: minister Plasterk? Of aan de onderwijs-kamerleden van CDA, PvdA en de ChristenUnie, en ook bijvoorbeeld aan die van de VVD? Laat je geluid horen aan mensen die dit moeten weten en er misschien wat aan kunnen doen!

      Via www.overheid.nl en www.tweedekamer.nl kun je de mensen vinden op wie je je kunt richten, inclusief contactgegevens. Als je hulp nodig hebt, stuur me dan even een berichtje.

      Sowieso veel sterkte toegewenst, en eventueel: succes!

      Em70, docent aardrijkskunde

      • krant en TV
        en als het je lukt om iets gevoelvol te verwoorden en het in de krant te krijgen, heb je zó de media op je dak. Dan komen dit soort schandalen eens naar voren aan de hand van een concreet voorbeeld. Hoezo lerarentekort?

    • Free-lancer
      Een gebruikte techniek is om jezelf als free-lancer te verhuren. De school heeft dan geen risico. Het budget voor free-lancers is ook nog ruimer als dat van vastpersoneel.
      Tarief: circa 1.6 * 60000 : 1620 = 60 minimaal(1.6 vanwege verzekering en pensioen etc.)
      1.6 * 60000 : 1296 = 75 normaal (scholing etc moet je nu in je eigen tijd doen)
      > 75 wordt lucratief

      Hopelijk heb je hier wat aan Bregje?

      Corgi

Reacties zijn gesloten.