Je moers taal

Dit is een reactie op “Nog een onderwijsadviseur die niets heeft geleerd“, wegens de lengte in mijn blog gezet.

********

Citaat:
“Maar die lessen van vijftig minuten moeten we echt achter ons laten. Je kunt geen Frans leren in wekelijks twee keer vijftig minuten Frans.”

Nu weet ik echt niet meer of het twee of drie keer per week was, maar ik ken veel mensen die op de HBS prima Frans hebben geleerd en stevige eindexamens hebben afgelegd. Die redenering gaat dus even een partijtje niet op zeg……

Citaat:
“Ga eens na hoe een kind thuis de moedertaal leert.”

Sinds wanneer wisten we hoe dat werkt? We kunnen de omstandigheden beschrijven waaronder het het beste lijkt te werken, en we hebben er theorieën over, maar *weten* we hoe dat werkt?

Citaat:
“Dat is een activiteit van het kind, dat leren, maar de omgeving is beschikbaar als bron en reageert zo dat het kind daar wat mee kan, en dat kind komt iedere keer een stap verder. Zo hoort het ook te gaan bij bijvoorbeeld het aanleren van breuken.”

Ben ik nu abuis, of is het niet zo dat het leren van de moedertaal een activiteit van de jonge hersenen is, in een specifieke éénmalige periode dat die daartoe in staat zijn? Die periode loopt af en daarna is het voor de gemiddelde mens gewoon blokken om een andere taal te leren (of de moedertaal verder uit te diepen). Daarbij helpt het erg om in de taal ondergedompeld te worden, maar dat is alleen maar een sterke ondersteuning bij dat blokken.

Scherp zicht is ook zo’n voorbeeld van een functie waarvan de ontwikkeling gebonden is aan een specifieke, éénmalige, aflopende periode waarin de hersenen dat kunnen leren. Als je in die periode een gezichtsbelemmering hebt waardoor je niet scherp kunt stellen, dan leer je later, als de belemmering alsnog wordt opgeheven, niet meer scherp zien.

Natuurlijk zijn er hersenen met allerlei predisposities waardoor het aanleren van specifieke vaardigheden later makkelijker of moeilijker gaat, maar sinds wanneer heeft het leren van breuken op latere leeftijd iets te maken met die perioden waarin de hersenen hun initiële programmering vormen voor de zintuigfuncties en de moedertaal?

Waar valt rekenen (en breuken) in het rijtje van functies waarvoor de hersenen die speciale ontwikkelperioden hebben? Het enige waar we het wel over eens kunnen zijn is dat je vroeg moet beginnen met rekenonderwijs.

Mijn gevoel over dit interview is een van wetenschap van de koude grond. Een jaren-zestig socio-vaagheid wasemt van mijn scherm af als ik dit lees. Maar ik ben natuurlijk maar een eenvoudige amanuensis, dus wat weet ik nou? Wie schiet wat gaten in wat ik hier beweer?

Planeten Paultje

2 Reacties

  1. Geen gaten
    Er zijn geen gaten in je betoog beste Paul, je hebt helemaal gelijk. Deze emeritus hoogleraar Stevens heeft geen idee waar hij het over heeft. Dit is wel 1 van de mensen die het onderwijsbeleid in Nederland van de afgelopen 3 decennia bepaald heeft.

Reacties zijn gesloten.